Cheetah: odpověď na Cobru se vrací

Cheetah: odpověď na Cobru se vrací: titulní fotka Společnost Cheetah Continuation Collectible oživila stroj, který v polovině šedesátých let vznikl jako přímá odpověď na Cobru. Zatímco hada poháněl Ford, gepard dosahoval vysokých rychlostí díky srdci z Corvetty.

Za vznikem vozu, který dostal jméno po gepardech, stojí Bill Thomas. Tento muž se proslavil laděním motorů Corvette a rozhodl se vyvinout a vyrábět vlastní sportovní automobil vhodný pro závody potom co General Motors v roce 1963 ukončil svůj závodní program.

S malou podporou automobilky Chevrolet se pustil do vývoje vozu, který měl konkurovat shelbyho mustangům a především cobrám. Podporu z Detroitu představovalo zaplacení pronájmu pozemků, které Bill Thomas našel v kalifornském Anheimu.

Zde vznikl dvoumístný automobil s motorem za přední nápravou a nezávislým zavěšením všech čtyř kol. Na konstrukci prostorového rámu byly použity chromolybdenové trubky. První dva vozy měly karoserii z hliníkových plechů a u dalších automobilů byl použit laminát.

Cheetah překvapoval svými rozměry a hlavně svými jízdními výkony. Minimalisticky pojatý roadster nebo kupé mělo karoserii dlouhou jen 3560 mm, což je o 400 mm méně než má na délku první generace pětidveřové Škody Fabia. Pod kapotou ovšem pracoval vidlicový osmiválec Corvette o objemu 6,2 litru naladěný na výkon 520 koní (382,5 kW). V roce 1965 dosáhl Cheetah na trati v Daytoně maximální rychlosti 344 km/h.

Bohužel v letech 1963 až 1965 vznikl jen velmi malý počet vozů a většina pramenů se shoduje na sérii 23 vozů. Což znamenalo, že Cheetah pro účast v závodech nezískal potřebnou homologaci a namísto souboje s Cobrou se musel postavit skutečným závodním speciálům značek McLaren, Lola a Chaparral s mnohem výkonnějšími motory umístěnými před zadní nápravou a propracovanější aerodynamikou. I přes toto znevýhodnění Cheetah v roce 1964 jedenáctkrát zvítězil.

Historie miniaturní automobilky se uzavřela v roce 1965, kdy ji zničil požár a Bill Thomas neměl již dostatek sil a prostředků na její obnovení. Až v současnosti díky společnosti CCC vstává Cheetah z popela podobně jako bájný Fénix.

Arizonská firma uvádí ve svých tiskových materiálech, že jí vyrobené Cheetahy nejsou replikami původních vozů z šedesátých let, ale jejich pokračováním. V nabídce jsou roadstery i kupé s křídlovými dveřmi vyrobené stejnými postupy jako v šedesátých letech. Jistá změna se ovšem odehrála pod kapotou, kde je sice motor z Corvetty, ale jeho objem je jen 5,7 litru.

Nový Cheetah si společnost CCC cení na 88.500 amerických dolarů (zhruba 1.560.000,– Kč).

Fotogalerie

  • Cheetah: odpověď na Cobru se vrací: fotka 1
  • Cheetah: odpověď na Cobru se vrací: fotka 2
  • Cheetah: odpověď na Cobru se vrací: fotka 3
  • Cheetah: odpověď na Cobru se vrací: fotka 4
  • Cheetah: odpověď na Cobru se vrací: fotka 5
  • Cheetah: odpověď na Cobru se vrací: fotka 6
  • Cheetah: odpověď na Cobru se vrací: fotka 7
  • Cheetah: odpověď na Cobru se vrací: fotka 8
  • Cheetah: odpověď na Cobru se vrací: fotka 9
  • Cheetah: odpověď na Cobru se vrací: fotka 10
  • Cheetah: odpověď na Cobru se vrací: fotka 11

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
dost slusny Ozzy Osbourne 23.10.2009  22:00
gepard TOMÁŠ 13.10.2009  20:30
za ty prachy... MaVcbr 09.10.2009  15:36
Zlatá Cobra Kvasoň 09.10.2009  15:17
Hrůza Jiřík 1256985 09.10.2009  15:00
mazec kára %ice.cs 09.10.2009  12:02
Vstoupit do diskuse ›