Československá motorka Praga BD 500 byla ve své době špička. Jednu teď můžete mít

Československá motorka Praga BD 500 byla ve své době špička. Jednu teď můžete mít: titulní fotka Pragu má většina z nás spojenou s výrobou nákladních aut, zejména vojenských V3S, ti starší si možná pamatují i osobní automobily a ti mladší zase možná jen supersport R1. Ale v bohaté historii firmy najdete i motocykly.

Nám se hodně líbí hlavně jeden – Praga BD 500 DOHC. Jeho výroba běžela mezi roky 1929 až 1933. Vývoj měl na starosti Jaroslav František Koch, jehož původní prototyp vznikl v roce 1927 ještě ve firmě Breitfeld a Daněk, která pak fúzovala s ČKD. Motorka se nakonec začala prodávat pod značkou Praga.

Měla na svou dobu poměrně silný čtyřtaktní vzduchem chlazený jednoválec DOHC s karburátorem a objemem 499 ccm, který dosahoval výkonu 15 koní ve 4400 otáčkách. Motorka je vybavena třístupňovou ruční převodovkou. Na obou devatenáctipal­cových kolech jsou bubnové brzdy, maximální rychlost se udává 105 km/h. Nádrž pojme 10 litrů paliva a spotřeba se pohybuje kolem 3,5 litru. Motorka váží 170 kilogramů.

Čech boduje s virtuálními úpravami aut. Jak se jeho kreace líbí vám?

Ve své době se jednalo opravdu o moderní motocykl s dvojitým kolébkovým ocelovým rámem, který byl oceňován za skvělou kombinaci sportovně-turistických vlastností. Ty prokázal i sám konstruktér Koch, který s ním v září 1928 vyrazil z Říma do Prahy. Vzdálenost 1480 kilometrů ujel za 35 hodin a 40 minut a vytvořil tím vytrvalostní rekord.

Jenže to není všechno, Koch se na stejné mašině předtím dopravil také z Prahy na start do Říma. Praga BD 500 se osvědčila i v dalších soutěžích, v nichž už Koch nefiguroval.

Tak co, namlsali jsme vás trochu? Blíží se jaro a za chvíli se na silnicích opět objeví příznivci jedné stopy. Pokud byste si chtěli osedlat tuhle Pragovku, máte štěstí. Jedna zelená je nyní na prodej i u nás a má prý najeto 10 kilometrů. Od renovace totiž moc nenajezdila. A určitě by si tahle motorka zasloužila pár dalších na počítadlo přidat.

Cena v inzerátu není, ale nízká nebude. Před časem se jedna „pětistovka“ po starší renovaci prodávala za 600 tisíc korun. A našli jsme ještě jednu aktuálně na prodej za 780.000 korun.

Fotogalerie

  • Československá motorka Praga BD 500 byla ve své době špička. Jednu teď můžete mít: fotka 1
  • Československá motorka Praga BD 500 byla ve své době špička. Jednu teď můžete mít: fotka 2
  • Československá motorka Praga BD 500 byla ve své době špička. Jednu teď můžete mít: fotka 3
  • Československá motorka Praga BD 500 byla ve své době špička. Jednu teď můžete mít: fotka 4
  • Československá motorka Praga BD 500 byla ve své době špička. Jednu teď můžete mít: fotka 5
  • Československá motorka Praga BD 500 byla ve své době špička. Jednu teď můžete mít: fotka 6

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.