Červená dunovka se žlutou střechou… Víte, co je tahle slavná filmová buggy zač?

Červená dunovka se žlutou střechou… Víte, co je tahle slavná filmová buggy zač?: titulní fotka Určitě znáte filmy s Terencem Hillem a Budem Spencerem. Co se týká mé osoby, jde o jedny z nejoblíbenějších komedií mého dětství. A pokud bych měl vybrat jediný z jejich společných snímků, byl by to film Jestli se rozzlobíme, budeme zlí.

Italská komedie (v originále Altrimenti ci arrabiamo) byla poprvé uvedena v roce 1974, letos je tedy tomuto filmu už 45 let. A kulatá výročí letos mají i hlavní hrdinové, Terence Hill letos slaví 80 let, jeho většímu kumpánovi by letos bylo 90 – Spencer bohužel zemřel v roce 2016. Spolu si zahráli v mnoha komediích a westernech, ale my autaři máme stejně asi nejraději právě tento film. Auta v něm totiž hrají dost velkou roli. A vlastně celý děj se točí kolem dunovky… Červené, se žlutou střechou!

Plážové buggy byly před lety velmi populární a tak se do stavby pustila spousta firem. Nejslavnější byla bezpochyby ta od Manx Meyers Buggy. Nebyla ale jediná, Brouků, které se tehdy se svým vzduchem chlazeným boxerem používaly na přestavbu, bylo ještě všude dost a tak bylo buggy z čeho stavět. Ve filmu se tak nakonec objevila plážová buggy od firmy Puma.

Jde nejspíš o čirý patriotismus, protože Puma byla italskou automobilkou, kterou založil římský podnikatel Adriano Gatto. Prvním modelem byla Gatto Spider Spiaggia, což byla vlastně kopie americké varianty se sklolaminátovou karoserií postavenou na šasí Volkswagenu. Vzadu byla dvanáctistovka s typickým zvukem a díky velmi příznivé ceně měla prodejní úspěch. To automobilku namlsalo a v roce 1973 se představila první Puma.

Puma byla evolucí původní verze a úpravy na ní měl na starosti mladý technik Domenico Lombardi. Ten si uvědomil, že s úpravami může být jejich výrobek ještě lepší. Puma dostala zkrácené šasí, i když motor zůstal zatím stejný. Objevila se ale i verze GT s agresivnější karoserií, příplatkovým hardtopem a vzhůru výklopnými dveřmi. Díky tomu jste si buggy mohli užívat celoročně.

Právě základní Puma byla tou slavnou červenou dunovkou, kterou hlavní hrdinové snímku chtěli. Ve filmu se jmenují Kid a Ben a oba jsou volnočasoví závodníci rallycrossu. Jeden podnik se jede v domovském městě automechanika Bena a hlavní výhrou je právě Puma. Kid by ji ale rád vyhrál taky, a tak v závodě stojí oba, bok po boku ve svých Escortech první generace. Ostatní soupeři nemají šanci a nakonec oba projedou cílem zaklesnutí v sobě bok po boku. Když vystoupí z auta, musí ještě doběhnout k buggy, což oba učiní současně. Hlášku komentátora „mrtvý závod“ si pamatuji dodnes. Auto tedy vyhrají oba a měli by si rozmyslet, kdo si jej ponechá.

Dají si soutěž v pití piva a pojídání párků v místním lunaparku, jenže ten přepadnou místní gangsteři a zdemolují jej. Odnese to i červená buggy naší dvojice, což se jí samozřejmě nelíbí. Ben se sice nechce do ničeho míchat, ale Kid jej přesvědčí, aby po šéfovi té zlé bandy chtěli svou buggy nahradit. Dají mu ultimátum, že do zítřejšího poledne dostanou svou dunovku, nebo „budou zlí“. Boss se jim vysměje a pošle na ně svoje lidi, jenže několik ranařů nemá proti téhle dvojici šanci, to víme už z jiných filmů. Ani velmi drahý nájemný zabiják Paganini je nedokáže odstřelit, ovšem Bena s Kidem přestane to šaškování bavit, a tak vyráží za šéfem znovu. Jenže tentokrát už jsou zlí…

Pokud film znáte, asi není nutné říkat vám, jak dopadne. Pokud ne, pusťte si jej sami, abyste zjistili, zda svou buggy nakonec dostanou. Jistě ale je, že právě tenhle film zpopularizoval malou značku Puma ještě víc. Červenou dunovku se žlutou střechou chtěl v té době každý fanoušek italských komedií a firma je velmi ráda prodávala dál. Financí měla tedy malá značka najednou dostatek a to majitele nahlodalo k výrobě dalších modelů. Žádný z nich už si ale nezahrál tak důležitou roli na stříbrném plátně.

Od roku 1979 se nabízela Puma GTV, což už nebyla buggy, ale velmi agresivní sportovní kupé. Licenci na jeho výrobu koupili Italové od firmy Eagle, která jej prodávala pod jménem Nova. Základ však byl stále stejný – Volkswagen Brouk s motorem 1,4 litru. V roce 1984 byla uvedena druhá generace s modernějším vzhledem a motorem Alfa Romeo. Na úplně jiné zákazníky mířila Puma Ranch s karoserií inspirovanou Jeepem Wrangler. Ve své době šlo o jediný off-road vyráběný v Itálii.

Posledním modelem bylo další kupé Boxer 90 s patnáctis­tovkou Alfa Romeo. Její výroba ale neběžela dlouho. V roce 1993 zasáhl výrobu požár, zničil prototyp nového modelu 248 a současně se zpřísnila pravidla pro výrobu přestaveb aut. Náklady na homologaci přesáhly únosnou mez a Gatto výrobu ukončil. Je ovšem celkem výjimečné, že tato malá automobilka neskončila bankrotem v červených číslech, ale racionálním rozhodnutím majitele ve chvíli, kdy byrokracie přesáhla únosnou mez. Ještě před tím se však se svým výrobkem zapsala do dějin kinematografie.

Fotogalerie

  • Červená dunovka se žlutou střechou… Víte, co je tahle slavná filmová buggy zač?: fotka 1
  • Červená dunovka se žlutou střechou… Víte, co je tahle slavná filmová buggy zač?: fotka 2
  • Červená dunovka se žlutou střechou… Víte, co je tahle slavná filmová buggy zač?: fotka 3
  • Červená dunovka se žlutou střechou… Víte, co je tahle slavná filmová buggy zač?: fotka 4
  • Červená dunovka se žlutou střechou… Víte, co je tahle slavná filmová buggy zač?: fotka 5
  • Červená dunovka se žlutou střechou… Víte, co je tahle slavná filmová buggy zač?: fotka 6
  • Červená dunovka se žlutou střechou… Víte, co je tahle slavná filmová buggy zač?: fotka 7
  • Červená dunovka se žlutou střechou… Víte, co je tahle slavná filmová buggy zač?: fotka 8
  • Červená dunovka se žlutou střechou… Víte, co je tahle slavná filmová buggy zač?: fotka 9

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Cathyglype Cathyglype 05.02.  14:39
Deanhit Deanhit 05.02.  12:17
KarolesIcela KarolesIcela 05.02.  06:29
Ëŕçĺđíŕ˙ Ýďčë˙öč˙ Ëŕçĺđíŕ˙ Ýďčë˙öč˙ 04.02.  18:24
mahaskurkina mahaskurkina 04.02.  11:51
RichardRip RichardRip 04.02.  10:02
wwlpatkpiqkf harhpdikkwtr 04.02.  09:56
Fotky?! Jiří Klementa 02.02.  22:08
Vstoupit do diskuse ›