BMW R1200RT 2010 – Dokonalost v detailech (představení)
Pokud ve společnosti motorkářů – cestovatelů řeknete zkratku RT, nenajde se ani jeden, který by nevěděl, odkud vítr vane.
Už přes třicet let používá BMW tyto dvě písmena pro označení cestovních motorek poháněných dvouválcovým motorem typu boxer. V roce 2005 nastoupil na trh model R1200RT a nahradil tak předchozí 1150. S tímto označením se prodává do dnes a pro letošní rok se opět dočkal menších úprav.
Tip: přečtěte si redakční test BMW R1200RT (MY2007).
Na první pohled se zdá, že model pro rok 2010 se dočkal jen menších kosmetických změn. Ty největší vylepšení se ovšem ukrývají v srdci stroje pod kapotami. I cestovní „eRTéčko“ se konečně dočkalo nové generace boxeru vycházejícího z modelu HP2 Sport. Ten disponuje rozvodem DOHC s dvěma vačkami poháněnými řetězem.
Maximální výkon 110 koní při 7 750 ot./min sice neposílil ani o desetinu, zato tak důležitý točivý moment narostl a jeho vrchol 120 Nm je dostupný o něco níže, již v 6 000 ot./min. Na svižné cestování je tedy síly dostatek a na zadní kolo je přenášena přes šestistupňovou převodovku opět bezúdržbovým kardanem.
Cestovní „eRTéčko“ se konečně dočkalo nové generace boxeru vycházejícího z modelu HP2 Sport, výkon je naladěn na 110 koní a točivý moment je 120 Nm.
Vše na motorce je koncipováno pro co největší pohodlí. Podle mnichovských zvyků se o tlumení nerovností stará vepředu systém Telelever, který zabraňuje mimo jiné i potápění vidlic při prudkém brzdění. Zadní kolo uložené na jednoramenné vidlici mírní známý Paralever. Podvozek je vybaven elektronickým nastavením ESA druhé generace. Jeho charakteristiku lze tak ovládat tlačítkem na řídítkách i za jízdy.
Přední čtyřpístkové a zadní dvoupístkové brzdy jsou samozřejmě vybaveny systémem ABS. Ubrzdit pohotovostních 259 kg dá jistě velkou práci, ale v kategorii velkých cesťáků je tato hodnota velmi dobrá. Díky nádrži o objemu 27 litrů a předpokládané spotřebě paliva pohybující se na hranici 5 l / 100 km můžeme předpokládat dojezd přes 500 km. Pro obutí zvolili v Mnichově typické silniční rozměry 120/70–17 na kolo přední a 180/55–17 na kolo zadní. Mezi zákazníky bude vyjíždět na pneu Metzeler Roadtec Z6 Interact.
Vzhledově se úpravy nesly spíš v duchu drobných korektur. Zepředu upoutají pozornost protáhlejší blinkry uložené ve velkých zrcátkách, která slibují dobrý přehled o dění za vámi. I díky tmavšímu plastu průduchů sání pod světlem působí RT štíhleji než loňský model. Ochranu před větrem i deštěm zajistí vysoké plexi, jehož elektrické ovládání je v této kategorii už standardem.
Ve výbavě nechybí elektronicky nastavitelný podvozek ESA, elektronicky nastavitelné přední plexi nebo třeba přehrávání hudby z flash disku přes USB.
Z pohledu řidiče zaráží neuvěřitelné množství tlačítek ovládajících štít, podvozek nebo např. audio soustavu. Tu lze nově ovládat i prstencem na levém řídítku a obohatit o další zdroj hudby připojením flash disku přes rozhraní USB. Samozřejmostí je palubní počítač zobrazující bohaté množství informací a údajů. U ovládání blinkrů ustoupila továrna od svého klasického řešení – každý blinkr na jedné straně. Na novém modelu se ovládají po vzoru japonských motorek, vše levou rukou.
Vybírat je možné ze čtyř barevných kombinací v různých stupních šedé metalízy (polární bílá, matná šedá, búrková šedá matná a jejich kombinace). Při srovnávání ceny s konkurencí musíme brát v úvahu prestiž a pověst BMW. Za vynikající zpracování, vysokou spolehlivost a velký jízdní komfort si nechá německý velikán zaplatit plnotučných 435 700,– Kč. Není pochyb, že si BMW R1200RT najde své zákazníky i přes vyšší cenu. O užitné hodnotě hovoří i velká oblíbenost mezi policejními a hasičskými sbory.
Video
Tabulka technických informací
Technické údaje | BMW R1200RT (2010) |
Celkové rozměry (s kufry) | 2 230×905 (980) x 1 430 mm |
Rozvor | 1 485 mm |
Motor, objem | Dvouválcový boxer, 1 170 ccm |
Vrtání x zdvih | 101×73 mm |
Kompresní poměr | 12 : 1 |
Počet ventilů / chlazení | 8 / vzduchem – olejem |
Výkon | 81 kW (110 k) v 7 750 ot./min |
Točivý moment | 120 Nm v 6 000 ot./min |
Převod / převodovka | kardan / 6stupňová |
Rozměr a typ kol | 3,50 a 5,50×17', hlíníková litá |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 180/55 ZR17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 320 mm, 4pístek |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 265 mm, 2pístek |
Rám | Dvojdílný páteřový |
Přední vidlice | Telelever, centrální tlumič |
Zadní odpružení | Jednoramenná kyvná vidlice, Paralever |
Nádrž | 27 l |
Pohotovostní hmotnost | 259 kg |
Cena (červen 2010) | 435 700,– Kč |
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.