BMW K1600GT a K1600GTL (2011): řadový šestiválec a adaptivní světlomety

BMW K1600GT a K1600GTL (2011): řadový šestiválec a adaptivní světlomety: titulní fotka Na podzim letošního roku by mělo BMW představit hned dvě novinky z kategorie cestovních motorek. Budou jimi K1600GT a K1600GTL s technických novinek ve světě jedné stopy. (+4x video)

Šest válců v řadě nejsou žádnou novinkou, kdysi se používaly už na stařičkých naháčích jako Honda CBX1000 nebo Benelli Sei. Tento typ motoru ve stroji s modrobílou vrtulí byl poprvé představen loni v Mnichově jako Concept 6. A protože reakce veřejnosti byla vcelku kladná, dostal projekt zelenou.

Agregát R6 našel uplatnění v připravovaných cestovních modelech. BMW K1600GTL je velká cestovní motorka navazující na vlajkovou loď značky – model LT. Oproti sportovnější GT bude mít delší řídítka, nižší sedlo nebo např. 3 integrované kufry. To vše pro příjemnější a pohodlnější cestování. GT bude laděná ve stylu současného R1200RT.

BMW K1600GTL bude mít řadový šestiválec o výkonu 160 koní a 175 Nm!

Největším lákadlem nových cesťáků z Mnichova je bezpochyby motor. Jak už bylo řečeno výše, jedná se o řadový šestiválec o zdvihovém objemu necelých 1 600 ccm. Definitivní jsou už i technické parametry. Maximální výkon 160 koní dosahuje při 7 500 ot./min a křivka točivého momentu má svůj vrchol na hodnotě 175 Nm při 5 000 ot./min. Důležitým faktem je, že 70 % krouťáku bude k dispozici už prakticky od volnoběhu (1 500 ot./min.). Svými rozměry a hmotností 102,6 kg je motor srovnatelný s řadovými čtyřválci.

BMW nezůstává pozadu ani podvozkově. Litý rám vycházející z S1000RR doplňuje celohliníková podsedlová část. O odpružení tradičně postarají osvědčené systémy Paralever a Duolever podpořené elektronickým nastavením předpětí typu ESA II. Zadní kolo nemůže být u BMW poháněno jinak než bezúdržbovým kardanem.

GTčka jsou přímo protkaná různou elektronikou. Kromě zmíněného nastavení předpětí pomáhá podvozku i kontrola trakce nebo systém ABS. Elektronický je i snímač polohy plynové rukojeti a podle posledních trendů lze volit ze tří režimů charakteristik motoru (ostrá Dynamic, mírnější Road a nejhodnější Rain). Při pohledu na palubní desku je vidět velký multifunkční TFT displej nahrazující klasické budíky, který bude zobrazovat všechny údaje od palubního počítače, přes informace audio soustavy až po satelitní navigaci.

Můžete se těšit např. na elektronické nastavení podvozku ESA, kontrolu trakce, ABS, navigaci a adaptivní světlomety.

Novinkou v motocyklovém světě jsou adaptivní světlomety. Ty se skládají ze dvou krajních pomocných reflektorů a středového xenonového projektoru, který nesvítí přímo ale přes zrcadlo. K oslňování řidičů jedoucích v protisměru při různém náklonu (zrychlení, brzdění, větší náklad, …) nebude docházet díky naklánění xenonu a udržování konstantní výšky.

Zajímavostí je ovšem hlavně adaptivní zrcadlo, které svým natáčením směřuje světelné paprsky do zatáčky. Vyhodnocením rychlosti, dat z čidel náklonu či aktuální akcelerace se zrcadlo přizpůsobí a natočí tak, aby řidič viděl i daleko do zatáčky. O praktickém využití světlometů v reálné situaci napoví i přiložené video.

Video

Adaptivní světlomety

Agregát BMW – řadový šestiválec

Dvě motivační videa v duchu: „Lives the Essence of Grand Touring“ 

Fotogalerie

  • BMW K1600GT a K1600GTL (2011): řadový šestiválec a adaptivní světlomety: fotka 1
  • BMW K1600GT a K1600GTL (2011): řadový šestiválec a adaptivní světlomety: fotka 2
  • BMW K1600GT a K1600GTL (2011): řadový šestiválec a adaptivní světlomety: fotka 3
  • BMW K1600GT a K1600GTL (2011): řadový šestiválec a adaptivní světlomety: fotka 4
  • BMW K1600GT a K1600GTL (2011): řadový šestiválec a adaptivní světlomety: fotka 5
  • BMW K1600GT a K1600GTL (2011): řadový šestiválec a adaptivní světlomety: fotka 6
  • BMW K1600GT a K1600GTL (2011): řadový šestiválec a adaptivní světlomety: fotka 7
  • BMW K1600GT a K1600GTL (2011): řadový šestiválec a adaptivní světlomety: fotka 8
  • BMW K1600GT a K1600GTL (2011): řadový šestiválec a adaptivní světlomety: fotka 9
  • BMW K1600GT a K1600GTL (2011): řadový šestiválec a adaptivní světlomety: fotka 10
  • BMW K1600GT a K1600GTL (2011): řadový šestiválec a adaptivní světlomety: fotka 11
  • BMW K1600GT a K1600GTL (2011): řadový šestiválec a adaptivní světlomety: fotka 12
  • BMW K1600GT a K1600GTL (2011): řadový šestiválec a adaptivní světlomety: fotka 13
  • BMW K1600GT a K1600GTL (2011): řadový šestiválec a adaptivní světlomety: fotka 14
  • BMW K1600GT a K1600GTL (2011): řadový šestiválec a adaptivní světlomety: fotka 15
  • BMW K1600GT a K1600GTL (2011): řadový šestiválec a adaptivní světlomety: fotka 16
  • BMW K1600GT a K1600GTL (2011): řadový šestiválec a adaptivní světlomety: fotka 17
  • BMW K1600GT a K1600GTL (2011): řadový šestiválec a adaptivní světlomety: fotka 18
  • BMW K1600GT a K1600GTL (2011): řadový šestiválec a adaptivní světlomety: fotka 19


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
CarrieP CarrieP 10.03.2019  12:56
HootieP HootieP 08.03.2019  11:55
BBoysP BBoysP 04.03.2019  17:58
nkotbP nkotbP 04.03.2019  03:34
Vstoupit do diskuse ›