BMW eRR: Elektrický superbike od Bavorů
Mnozí z nás se bojí elektrické budoucnosti automobilů. Mezi motorkami je to trochu jiné, kromě malých výrobců se navíc už hlásí o slovo i ti velcí. Naposledy BMW.
Vývoj elektrických superbiků rozhodně neustrnul, dokonce i závodí. Šampionát TTX GP sice zanikl, ale pořád existuje kategorie TT Zero při slavné Tourist Trophy na ostrově Man. Malí výrobci to mají se sériovou produkcí trochu složitější, naposledy se v těžkých finančních problémech octli u Mission. Šance se ale chopily velké firmy…
Elektropohon není jen doménou městských skútrů, KTM vyrábí sériové krosky a dokonce i staroslavný Harley-Davidson představil loni projekt LiveWire. U jednostopých vozidel nevadí omezený dojezd, na přibližovadle ani superbiku se na dlouhé cesty nikdo nevydá (v prvním případě až na pár bláznů). V případě cestovních endur je zase elektřina nesmysl, zkuste si někde v severní Africe nebo v mongolské stepi dobít baterky…
U supersportovního stroje ale smysl dává a BMW Motorrad to vědí. Proto se dali dohromady s Technickou univerzitou v Mnichově a ostrý S 1000 RR převlékli do „ekologického“ kabátku. Litrový čtyřválec se 146 kW a 113 N.m v rámu samozřejmě nehledejme… Jsou tam baterie a elektromotor. Technické údaje si zatím Bavoři nechali pro sebe, ale zdůrazňují absenci emisí (no, my víme, že to není tak docela pravda, ale takové stroje prostě a jednoduše nekouří) a také zrychlení. Agregáty na elektřinu mají totiž z principu tu vlastnost, že poskytují maximální točivý moment už po spuštění.
Co je na superbiku důležitějšího než rychlení? On navíc i skútr C-evolution, který BMW vyrábí sériově od září 2013, překoná S 1000 RR v akceleraci z klidu na šedesátku! Z litru na eRR zůstala spousta karbonu a něco ho ještě přibylo, tady se vzhledem k váze poháněcího ústrojí musel hlídat každý kilogram. Černobílý bike dostal trochu světle zelené grafiky, jak jinak? Také kožené sedlo má prošívání nití stejnou barvou, zaměření musí být náležitě zdůrazněno.
BMW eRR je v tuto chvíli experimentem, takže alespoň kusovou výrobu v dohledné době neočekávejme. Testy na okruzích možná. Bavoráky nikdy nebyly levným zbožím, ale mašinu se sedmicifernou cenovkou v korunách by si určitě do garáží postavilo jen pár lidí. A jedničkou určitě suma začínat nebude…
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
CharlesCasse | CharlesCasse | 24.08.2017 17:10 |
JaonBup | JaonBup | 07.08.2017 13:38 |
JaonBup | JaonBup | 07.08.2017 03:20 |
BrettGlory | BrettGlory | 03.08.2017 17:51 |
Jasonagits | Jasonagits | 26.07.2017 20:10 |
Jasonagits | Jasonagits | 26.07.2017 08:43 |
MkaaPsync | MkaaPsync | 25.07.2017 16:12 |
johhnyDocky | johhnyDocky | 13.07.2017 17:23 |
Jerryamubs | Jerryamubs | 03.07.2017 01:54 |
CharlesCasse | CharlesCasse | 08.06.2017 14:26 |
Vstoupit do diskuse › |