Bloodhound SSC: Pozemní nadzvuková stíhačka oficiálně představena

Bloodhound SSC: Pozemní nadzvuková stíhačka oficiálně představena: titulní fotka Stavba Bloodhoundu SSC je u konce, rekordní speciál se oficiálně představil v Londýně. Příští rok by na jaře měly proběhnout testy a 15. října 2016 první pokus o překonání rekordu.

Nadzvuková stíhačka na kolech je hotová, projekt zabral nakonec celých osm let včetně všech příprav. Lze si ji od 25. září prohlédnout v Canary Wharf ve finanční čtvrti Docklands britské metropole. Vzhled včetně dvoumetrové zadní ploutve se ale ještě bude měnit dle výsledků prvních zkoušek. Na pravé straně jsou kovaná kola do pouště, levá, částečně odstrojená je má obutá do pneumatik, které lze použít na asfaltu.

Proudový motor Rolls-Royce EJ200 z vojenského letadla Eurofighter Typhoon poskytuje tah 9 tun. Raketový motor Nammo poskytuje další čtyři tuny a aktivuje se po dosažení rychlosti 1046 km/h, ale pro 20 vteřin svého zážehu potřebuje 959 l okysličovadla peroxidu vodíku. Vedoucí inženýr Mark Chapman navíc podotkl, že budou zřejmě nutné ještě další dva raketové agregáty, což znamená rekonstrukci zadní části a zavěšení, které dostane podélné zadní pružinové jednotky, jaké jsou i vpředu. O čerpání paliva se postará pětilitrový kompresorový vidlicový osmiválec Jaguar AJ133 o 550 koních (405 kW) z F-Type R a XJR. Stejná vozidla jsou připravena jako asistenční. Celkový výkon všech (zatím) tří pohonných jednotek odpovídá 99.291 kW (134.906 koním). Nic silnějšího se po matičce Zemi ještě neprohánělo.

13,5 m dlouhý Bloodhound SSC má pro všechny případy v kokpitu i analogové budíky od Rolexu, kdyby ty digitální vypadly. Na palubě je celkem pět stovek senzorů, sedm hasicích přístrojů a tři samostatné brzdové systémy včetně nezbytných padáků, mechanické brzdy by v rychlostech nad 402 km/h během chvilky shořely.

Brit Andy Green se chce pokusit překonat vlastní pozemní rychlostní rekord a pokořit hranici 1000 mph, tedy 1609 km/h. Na tu by měla raketa zrychlit nejpozději za 55 vteřin. První testovací jízdy ovšem proběhnou na jaře příštího roku doma, v cornwallském Newquay. Na asfaltu se chce Green rozjet jen na 322 km/h. V srpnu tým odletí na severozápad Jihoafrické republiky, do Hakskeen Pan. Green prolomil s Thrustem SSC 15. října 1997 v poušti Black Rock výkonem 1227,896 km/h rychlost zvuku. Richard Noble, šéf projektu a bývalý světový rekordman, ale řekl, že jen na sezónu 2016 budou potřebovat dalších 17 milionů liber, tedy 628,4 milionu ko­run.

Fotogalerie

  • Bloodhound SSC: Pozemní nadzvuková stíhačka oficiálně představena: fotka 1
  • Bloodhound SSC: Pozemní nadzvuková stíhačka oficiálně představena: fotka 2
  • Bloodhound SSC: Pozemní nadzvuková stíhačka oficiálně představena: fotka 3
  • Bloodhound SSC: Pozemní nadzvuková stíhačka oficiálně představena: fotka 4
  • Bloodhound SSC: Pozemní nadzvuková stíhačka oficiálně představena: fotka 5
  • Bloodhound SSC: Pozemní nadzvuková stíhačka oficiálně představena: fotka 6
  • Bloodhound SSC: Pozemní nadzvuková stíhačka oficiálně představena: fotka 7
  • Bloodhound SSC: Pozemní nadzvuková stíhačka oficiálně představena: fotka 8
  • Bloodhound SSC: Pozemní nadzvuková stíhačka oficiálně představena: fotka 9
  • Bloodhound SSC: Pozemní nadzvuková stíhačka oficiálně představena: fotka 10
  • Bloodhound SSC: Pozemní nadzvuková stíhačka oficiálně představena: fotka 11
  • Bloodhound SSC: Pozemní nadzvuková stíhačka oficiálně představena: fotka 12
  • Bloodhound SSC: Pozemní nadzvuková stíhačka oficiálně představena: fotka 13
  • Bloodhound SSC: Pozemní nadzvuková stíhačka oficiálně představena: fotka 14
  • Bloodhound SSC: Pozemní nadzvuková stíhačka oficiálně představena: fotka 15

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.