Bentley 4,5 Litre Vanden Plas Open Tourer a jeho historie

Bentley 4,5 Litre Vanden Plas Open Tourer a jeho historie: titulní fotka Začátkem června byl v aukci společnosti Historics at Brooklands prodán Bentley s čtyř a půl litrovým motorem z roku 1931, který se může pochlubit zajímavou historií.

W. O. Bentley představil Bentley s čtyřválcovým motorem o objemu 4398 cm3 v roce 1927. Tato atmosférická pohonná jednotka s výkonem až 110 koní (81 kW) umožňovala velkému automobilu dosáhnout rychlosti až 147 km/h. Čtyř a půl litrový Bentley se stal poměrně úspěšným modelem a brány automobilky opustilo 665 vozů.

Tento model se stal základem i pro jeden z nejslavnějších vozů značky, který se proslavil pod označením Blower Bentley. Čtyřválec tohoto vozu byl přeplňován kompresorem a disponoval výkonem až 182 koní (134 kW). Závodní jednomístné provedení dosáhlo v roce 1932 rychlosti 222 km/h.

Bentley 4,5 Litre Vanden Plas Open Tourer vydražený začátkem června svým vzhledem i technikou odpovídá slavným závodním modelům s přeplňovaným motorem z přelomu dvacátých a třicátých let, ale svůj automobilový život zahájil v roce 1931 zcela jinak než na závodní dráze.

Kompletní šasi s atmosférickým motorem bylo v listopadu 1930 odesláno do karosárny Harrisons, odkud bylo dodáno prvnímu majiteli. Tím byla slečna Wearing, která si 1. ledna 1931 převzala vůz s karoserií Harrison Roadster v bílé barvě s interiérem čalouněným červenou kůží.

Vůz pocházející z konce produkce modelu 4,5 Litre se může pochlubit řadou zdokonalení, která byla v průběhu výroby provedena i díky zkušenostem s výkonnějšími přeplňovanými motory. Dnes bychom nejspíš řekli, že jde o provedení po faceliftu. Motor tohoto vozu byl vybaven odolnější klikovou hřídeli, spojkou a převodovkou.

Podle archivu Bentley Drivers Club není zcela jasné, jaké byly další osudy automobilu s registrační značkou GK 8063 až do let 1940 a 1941, kdy se objevil v Londýně. Tehdy byl překarosován na užitkový automobil a během války údajně využíván k přepravě potravin.

Do roku 1961 Bentley vlastnil Sir Malin Sorsbie, který si jej odvezl do Keni. Odtud byl vůz poslán zpět do Londýna, kde Jack Barclay upravil karoserii, tak aby připomínala původní dílo karosárny Harrison. Pro několik následujících let jsou v historii tohoto vozu opět bílá místa.

Objevuje se v osmdesátých letech v USA, kdy jej W. F. Ford z Pensylvánie prodává do vlastnictví C. Mallorymu z New Yorku. V roce 1985 se Bentley vrací zpět do Velké Britanie a jeho majitelem se stává Harry Fuchs. Ten jej nechá u Tim Abbot Engineering v Northamptonu zrenovovat. Tato akce trvala pět let a na jejím konci byl účet na 70.000 britských liber. Vůz dostal také novou registrační značku HF10.

Počátkem devadesátých let byl Bentley opět prodán a jeho nový majitel jej nechal vybavit karoserií ve stylu závodních vozů, které pro slavného jezdce Henry Birkina karosoval Vanden Plas. Atmosférický čtyřválec byl vybaven dobovým kompresorem a na své místo se vrátila registrační značka GK 8063.

V roce 2000 se takto upravený vůz stal na krátkou dobu součástí soukromé sbírky v Jižní Africe, ale již v roce 2001 zamířil do Japonska. Zde si jej až do roku 2007 užíval uznávaný japonský sběratel vozů značky Bentley, který se s ním účastnil i řady akcí pro historická vozidla.

Po pobytu v Japonsku zamířil Bentley opět do Velké Británie, kde jej až do letošního roku vlastnil jeden příznivec slavné značky. Začátkem června získal tento zcestovalý vůz nový majitel, který jej vydražil za 670.500 britských liber (zhruba 20.785.500,– Kč).

Fotogalerie

  • Bentley 4,5 Litre Vanden Plas Open Tourer a jeho historie: fotka 1
  • Bentley 4,5 Litre Vanden Plas Open Tourer a jeho historie: fotka 2
  • Bentley 4,5 Litre Vanden Plas Open Tourer a jeho historie: fotka 3
  • Bentley 4,5 Litre Vanden Plas Open Tourer a jeho historie: fotka 4
  • Bentley 4,5 Litre Vanden Plas Open Tourer a jeho historie: fotka 5
  • Bentley 4,5 Litre Vanden Plas Open Tourer a jeho historie: fotka 6


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.