Auto Union typ D je součástí tovární sbírky Audi

Auto Union typ D je součástí tovární sbírky Audi: titulní fotka Slavný závodní monopost z druhé poloviny třicátých let procestoval velkou část světa, aby se nakonec vrátil do Německa a stal se chloubou tovární sbírky Audi Tradition.

Zlaté éře závodů Grand Prix před druhou světovou válkou, tedy období 1934 až 1939, dominovaly německé monoposty, jimž se říkalo stříbrné šípy. Pod touto velmi výstižnou přezdívkou se ukrývaly stroje značek Mercedes-Benz a Auto Union.

Stroje druhé jmenované značky kromě své rychlosti udivovaly i svým vzhledem a konstrukcí, protože narozdíl od Mercedesů a konkurentů italských, francouzských a britských značek měly motor uložen před zadní nápravou. Za tímto řešením stála konstrukční kancelář Ferdinanda Porsche, která byla zodpovědná za vývoj typů A, B a C.

Poslední generaci stříbrných šípů se čtyřmi spojenými kruhy na přídi představoval typ D. Ten vyvinuli inženýři z Auto Unionu pro sezónu 1938 pod vedením Roberta Eberan-Eberhorsta. Monopost představoval do jisté míry evoluci svého předchůdce a byl osazen novým dvanáctiválcem přeplňovaným kompresorem. V této sezóně Auto Union vyhrálo s typem D dvě Grand Prix – britskou a italskou.

V roce 1939 byl závodní vůz modifikován na přeplňování dvěma kompresory, což zvedlo výkon ze 420 koní (309 kW) na 485 k (357 kW). S tímto výkonem bylo Type D schopno vyvinout rychlost až 330 km/hod. Také v tomto roce Auto Union vyhrálo dvě Grand Prix – ve Francii a v tehdejší Jugoslávii.

Další vývoj monopostů ukončily válečné události. Stroje značky Auto Union byly uloženy ve Cvikově (Zwickau) tehdejším domovském městě automobilky, které o několik desetiletí později proslavila výroba nezapomenutelného Trabantu.

Po skončení druhé světové války bylo Německou vítěznými spojenci rozděleno a Cvikov byl v zóně kontrolované Sovětským svazem a právě do něj předválečné monoposty zamířily jako součást válečných reparací.

V Sovětském svazu byly monoposty podrobeny důkladnému zkoumání, jehož součástí bylo i kompletní rozebrání některých strojů, což má být případ i typu D, který se nyní stal součástí sbírky Auto Union.

Zachráncem vzácného závodního stroje je srbský emigrant žijící v USA Paul Karassik, který jako malý kluk viděl Auto Uniony při závodech v Bělehradu a podlehl jejich kouzlu. Pátrání po strojích odvezených do Sovětského svazu zahájil koncem sedmdesátých let. Výsledkem byly komponenty v podobě motorů, převodovek, šasi a náprav pro dva vozy.

Všechny nalezené části zamířily na Floridu a počátkem devadesátých let byla zahájena renovace dvou vozů. Prvním z nich byl typ D ve specifikaci pro rok 1938 s jedním kompresorem a druhým byl vůz se dvěma kompresory pro sezónu 1939.

Paul Karassik sice již od počátku renovace spolupracoval s automobilkou Audi, ale o znovuzrození obou vozů se postarali specializované firmy ve Velké Británii, u nichž byly vyrobeny i nové karoserie. Starší z dvojice vozů byl dokončen v roce 1993 a mladší o rok později.

Auto Union typ D v provedení pro rok 1938 s jedním kompresorem se stal majetkem automobilky Audi v roce 1998 a novější vůz jej měl následovat, ale automobilka tehdy neakceptovala částku, kterou za tento stroj požadoval Paul Karassik. Na jaře roku 2000 tak Auto Union typ D pro rok 1939 zamířil k soukromému sběrateli.

Do sbírek Audi Tradition se tento automobil dostal teprve letos a veřejnosti se představí během akce Goodwood Revival pořádané od 14. do 16. září. Automobilka Audi nyní vlastní všechny tři monoposty, které se vrátily ze Sovětského svazu. Tím třetí je typ C/D z automobilového muzea v Rize, s nímž se Hans Stuck účastnil závodů do vrchu.

Fotogalerie

  • Auto Union typ D je součástí tovární sbírky Audi: fotka 1
  • Auto Union typ D je součástí tovární sbírky Audi: fotka 2
  • Auto Union typ D je součástí tovární sbírky Audi: fotka 3
  • Auto Union typ D je součástí tovární sbírky Audi: fotka 4


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
NqxHIXtppbnuT TqOUfebHU 16.09.2012  04:21
wIDqhDEVxYaJTnA jQJFhEjTt 13.09.2012  19:08
iqOZYEVkdLgGoDyl vlFIyCMPs 13.09.2012  06:48
Strojovna Ngo Klambu 26.08.2012  13:11
Vstoupit do diskuse ›