Audi R18 e-tron quattro: Nový design a více síly pro sezónu 2015

Audi R18 e-tron quattro: Nový design a více síly pro sezónu 2015: titulní fotka Audi představilo překonstruovaný prototyp R18 pro nový ročník vytrvalostního mistrovství světa. Vyhraje opět čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans?

Loni čtyři kruhy na slavném okruhu La Sarthe porazily Toyotu i Porsche, v celém WEC (World Endurance Championship) se ale mezi jezdci i týmy radovala japonská automobilka. Letos přišel ještě Nissan. Závodní oddělení připravilo novou verzi karosovaných formulí kategorie LMP1 – H, jak se bolidům přezdívá, označení R18 se od roku 2011 opět nemění. Celkově jde už o tzv. pátou generaci, od zcela překonstruovaného předchůdce se vzhledově zase dost liší.

Speciály mají vylepšenou aerodynamiku, změnil se kryt motoru, za kokpitem se zužuje, a pak hlavně příď, nové otvory v předních blatnících přivádějí více vzduchu k brzdám. Světelná technika, která je pro dlouhé závody nutná, využívá diody Matrix i lasery, design reflektorů je zcela nový. Audi je nabízí už i v sérii. Závodní tým hodlá používat dvě odlišné karoserie podle druhu té které trati.

Čtyřlitrový vidlicový šestiválec TDI má stejných 410 kW jako v loňském roce, pro každé auto je k dispozici ovšem pouhá pětice motorů na sezónu. Pokud pátý odejde, čeká posádky penalizace. Výkonnější elektromotor se nově chlubí vyššími 200 kW, zapouzdřený setrvačník v kokpitu je schopen uchovat 700 kJ (kilojoulů). Přebytečná energie vzniklá při brzdění se mění v elektřinu, která pohání při potřebě prudké akcelerace přední nápravu. Jistě, R18 e-tron je pořád hybridní čtyřkolkou. Množství energie se podařilo zdvojnásobit ze dvou na čtyři MJ (megajouly) generované jedno každé kolo v Le Mans. Překonstruován byl i chladicí systém.

Karbonový monokok rakety s hmotností kolem 870 kg zůstal beze změn i přes nový a úspěšný crash-test, na bezpečnostní buňce pro pilota není v tuto chvíli co vylepšovat. Jinak je ale pro vývoj prostoru dost, šasi bylo upraveno ve spolupráci s Michelinem.

Nafty by hybridní audiny měly konzumovat o 2,5 % na každý absolvovaný okruh méně. K čemu je závoďáku nižší spotřeba? Za prvé do ní mluví předpisy FIA, za druhé se při vytrvalostních kláních hodí. Znamená samozřejmě méně zastávek v boxech kvůli palivu. A ty dnes mohou vyhrát závod, protože i Le Mans je vlastně celodenním sprintem.

Audi představuje zatím jediného výrobce, který s hybridy ve francouzské vytrvalostní klasice na 24 hodin vyhrál. Od roku 2012 zůstaly neporaženy. Turbodiesely ještě bez elektrické podpory debutovaly před devíti lety a dodnes získaly osm triumfů, za tu dobu jejich spotřeba klesla dle automobilky o 38 %, což rozhodně není málo! Celkově má ingolstadtský výrobce na kontě 13 vítězství ze 16 účastí. Šéfinženýrem Audi Sport je nově Jörg Zander.

Fotogalerie

  • Audi R18 e-tron quattro: Nový design a více síly pro sezónu 2015: fotka 1
  • Audi R18 e-tron quattro: Nový design a více síly pro sezónu 2015: fotka 2
  • Audi R18 e-tron quattro: Nový design a více síly pro sezónu 2015: fotka 3
  • Audi R18 e-tron quattro: Nový design a více síly pro sezónu 2015: fotka 4
  • Audi R18 e-tron quattro: Nový design a více síly pro sezónu 2015: fotka 5
  • Audi R18 e-tron quattro: Nový design a více síly pro sezónu 2015: fotka 6
  • Audi R18 e-tron quattro: Nový design a více síly pro sezónu 2015: fotka 7
  • Audi R18 e-tron quattro: Nový design a více síly pro sezónu 2015: fotka 8
  • Audi R18 e-tron quattro: Nový design a více síly pro sezónu 2015: fotka 9
  • Audi R18 e-tron quattro: Nový design a více síly pro sezónu 2015: fotka 10
  • Audi R18 e-tron quattro: Nový design a více síly pro sezónu 2015: fotka 11
  • Audi R18 e-tron quattro: Nový design a více síly pro sezónu 2015: fotka 12
  • Audi R18 e-tron quattro: Nový design a více síly pro sezónu 2015: fotka 13
  • Audi R18 e-tron quattro: Nový design a více síly pro sezónu 2015: fotka 14
  • Audi R18 e-tron quattro: Nový design a více síly pro sezónu 2015: fotka 15
  • Audi R18 e-tron quattro: Nový design a více síly pro sezónu 2015: fotka 16
  • Audi R18 e-tron quattro: Nový design a více síly pro sezónu 2015: fotka 17
  • Audi R18 e-tron quattro: Nový design a více síly pro sezónu 2015: fotka 18
  • Audi R18 e-tron quattro: Nový design a více síly pro sezónu 2015: fotka 19
  • Audi R18 e-tron quattro: Nový design a více síly pro sezónu 2015: fotka 20
  • Audi R18 e-tron quattro: Nový design a více síly pro sezónu 2015: fotka 21

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
917-956 Ngo Klambu 26.03.2015  00:53
- normální chlap 25.03.2015  14:42
co čekáte?? "neregistrovaný" 24.03.2015  21:15
Hnus fialovej BRoy 24.03.2015  11:05
- normální chlap 23.03.2015  20:10
Vstoupit do diskuse ›