Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol

Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: titulní fotka Audi opět slaví. Po poněkud předčasném stoletém výročí následují třicetiny pohonu všech čtyř kol, tedy quattro.

Označení quattro neslo jedno hranaté třídveřové auto, vycházející z tehdejšího modelu Coupé. Při jeho představení v roce 1980 ještě nikdo netušil, že se z něj stane soutěžní legenda a na výrobních linkách vydrží dlouhých jedenáct let!

Leč stalo se. Přeplňovaný pětiválec 2,1 litru dával v produkční verzi nejméně 160 k (118 kW), ale zákazník mohl zvolit i silnější dvousetkoňovou. Později narostl výkon až na 220 koní díky přechodu na čtyřventilovou techniku. Soutěžní auta ale měla mnohem více.

Audi postupně homologovalo stroje pro třídy A1 a A2, v roce 1984 následovalo krátké provedení Sport pro skupinu B. Vývoj v této oblasti vyvrcholil ospoilerovanou obludou S1, to už ale měly čtyři kruhy největší sportovní úspěchy za sebou. V letech 1982 a 1984 jim patřil v MS rally titul mezi značkami, Hannu Mikkola a Stig Blomqvist získali jezdecké v osmdesátém třetím a čtvrtém. Po zrušení ďábelských béček se Quattro Sport S1 blýsklo ještě jednou, na trati Závodu do oblak, tedy Pikes Peak v americkém Coloradu. Tam zvítězil absolutně Walter Röhrl v roce 1987.

Systém quattro se ale používal ve sportu i dále, měly jej například soutěžní Coupé skupiny A, závodní V8 DTM, v Americe jezdily siluety řady 200 sérii TransAm a menší 90 třídu GTO v rámci IMSA. Dnes je ale k vidění jen u produkčních modelů. Tolik jen v kostce, historii modelu Quattro se budeme věnovat zanedlouho v rubrice Pod lupou.

Audi se chystá třicetiny pohonu všech kol řádně oslavit, a to účastí na výstavě Techno Classica v Essenu, která se koná od 7. do 11. dubna. Budou tam k vidění celkem čtyři zatím blíže neurčená Quattra. Přípravu má na starosti oddělení Audi Tradition. Další výstava na toto téma proběhne přímo v Ingolstadtu v továrním muzeu, k vidění bude od dubna do července.

Kromě těchto akcí se vozy ze sbírek automobilky letos zúčastní i historické Grand Prix Monaka, nebo Festivalu rychlosti v Goodwoodu. K vidění tu budou předválečné stříbrné šípy – Auto Uniony C a D. Nejrůznější soutěže veteránů a youngtimerů, hlavně v Německu, jsou také součástí plánu na tento rok.

V září proběhne v Lipsku a Chemnitzu další sláva, tentokrát ke 125 letům založení značky Wanderer, která před válkou patřila do koncernu Auto Union. Autofun se věnuje hlavně sporťákům, a tak připomeňme, že ve druhé polovině třicátých let vyráběla kromě limuzín i model W 25 K s bezmála dvoulitrovým kompresorovým šestiválcem. S maximální rychlostí 150 km/h byl dvoumístný roadster jedním z nejrychlejších německých sériových vozů té doby, překonala jej snad jen podstatně lehčí 328 z Mnichova.

Fotogalerie

  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 1
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 2
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 3
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 4
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 5
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 6
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 7
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 8
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 9
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 10
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 11
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 12
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 13
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 14
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 15
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 16
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 17
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 18
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 19
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 20
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 21
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 22
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 23
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 24
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 25
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 26
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 27
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 28
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 29
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 30
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 31
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 32
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 33
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 34
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 35
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 36
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 37
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 38
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 39
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 40
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 41
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 42
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 43
  • Audi Quattro: Třicet let pohonu všech kol: fotka 44


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
serie 275 GTB 19.02.2010  11:38
Pro autora Ladis123 17.02.2010  16:42
Re: Quattro %Petr B. 17.02.2010  12:54
Re: Quattro TeeJay 17.02.2010  11:05
Quattro Vajtus 17.02.2010  09:50
Vstoupit do diskuse ›