ATS Sport Dieci: Závodní základ

ATS Sport Dieci: Závodní základ: titulní fotka Italská ATS představuje jeden model za druhým, i když je pořád její existence trochu obestřena tajemstvím. Aktuálně se chlubí novým levným okruhovým speciálem Dieci.

Původní společnost Automobili Turismo e Sport byla založena bývalými zaměstnanci Ferrari v roce 1962. Carlo Chiti postavili dokonce monopost formule 1 včetně motoru, ale bývalý mistr světla Phil Hill ani Giancarlo Baghetti s ním neuspěli. ATS byla vzkříšena zásluhou Gianlucy Gregise v roce 2012, zkratka je nyní vykládána stejně, jen bez písmenka e. Přišel první model Sport 1000 a po něm roadster 300 Leggera, následovaly další varianty i prototypy. Gregis přesunul sídlo na ostrov Tenerife, získal práva na značku De Tomaso, ale nevzkřísil ji…

Obnovená firma, kterou nakonec koupil Daniele Maritan, aktuálně inovuje Sport, verze Dieci (deset) se stane základem výrobního programu a má klientům umožnit vcelku levné závodění. Koupí si ji nadšení amatéři, kteří se svezou párkrát do roka. A servis je jednoduchý, což je u závodní techniky rovněž důležité. Placka se zatím představuje na vizualizacích. Příď dostala novou podobu se dvěma vstupy vzduchu po stranách nosu. Jde hlavně o chlazení brzd a přítlak, který tvoří i přední křídlo. O tom obřím zadním nemluvě.

Podvozek se musel přizpůsobit předpisům FIA pro kategorii E2B, sportovní prototypy do tří litrů. Vozy řady Sport jsou lehounké, váží od 390 do 435 kg podle použitého motoru. U silničních verzí se řeší homologace pro jednotlivé země individuálně, nová desítka však svým vzhledem zatím nenaznačuje, že by zamířila do běžného provozu. Potkáte ji maximálně na okruzích a závodech do vrchu v Itálii a po Evropě, americký importér zatím chybí. Základem auta je trubkové šasi z nerezové oceli, žádné drahé uhlíkové kompozity, výrobní náklady musejí být co nejmenší. Přitom váží pouhých 55 kg. Pilot je chráněn na něj navazující konstrukcí, která zasahuje také do boků. Litrový motocyklový motor Honda se 190 koňmi (140 kW) lehounké jednomístné placce stačí, 490 koní na tunu je naprosto výmluvných, ne?

Auto má závodní nezávislé zavěšení všech kol, které bylo vyvinuto na zakázku. Samozřejmě nastavitelné, stejně jako samosvorný diferenciál Quaife. Chlazené kotouče s šestipístkovými třmeny dodává Tarox, Ani na karoserii nenajdeme moderní, lehké a drahé materiály, je z úplně obyčejného laminátu. Má tři díly a ty se dají velmi snadno sejmout. Digitální přístrojový štít MXL nese značku AIM, maličký tříramenný volant i bezpečnostní jsou od Sparca. Třináctipalcová kola sice upevňují v základu čtyři šrouby, ale možnost jediného středového taktéž existuje.

Vozy ATS na normálních silnicích za ty roky potkal asi málokdo, dosud totiž vzniklo jen patnáct kusů všech Sportů. Dieci už se dá objednat, jeden každý přijde na docela lidových 39.900 eur, tedy 1,08 milionu korun. Na závodní stroj je to opravdu směšná částka. Společnost se po odchodu Gregise stabilizovala, pokračuje dále na vývoji modelu 2500 GT a také Leggery, která nově ponese označení Stile50. I těch se povedlo dříve několik prodat.

Fotogalerie

  • ATS Sport Dieci: Závodní základ: fotka 1
  • ATS Sport Dieci: Závodní základ: fotka 2
  • ATS Sport Dieci: Závodní základ: fotka 3
  • ATS Sport Dieci: Závodní základ: fotka 4
  • ATS Sport Dieci: Závodní základ: fotka 5
  • ATS Sport Dieci: Závodní základ: fotka 6
  • ATS Sport Dieci: Závodní základ: fotka 7
  • ATS Sport Dieci: Závodní základ: fotka 8

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
BrettGlory BrettGlory 04.08.2017  09:15
Vstoupit do diskuse ›