ATS 2500 GT: Italský supersport debutuje v Monte Carlu

ATS 2500 GT: Italský supersport debutuje v Monte Carlu: titulní fotka Znovuobnovené italské značce ATS se podařilo dotáhnout do konce projekt kupé 2500 GT. Červený exot se představuje ve funkční podobě na Top Marques Monaco.

Italská ATS už se zase hlásí k původnímu významu zkratky (Automobili Turismo e Sport) a v Monte Carlu 16. dubna 2015 představuje finální verzi kupé 2500 GT, které rozšíří výrobní program převážně složený z otevřených placek, byť mohou mít i registrační značky. Pochopitelně i rudý supersport vyznává závodní kořeny a jeho design kombinuje klasiku let šedesátých s modernou. Oficiální fotky interiéru nejsou zatím k dispozici, ale i on se dívá do minulosti a může být čalouněn kůží, případně látkou.

Coby stavební materiál šasi ovšem posloužily uhlíkové kompozity, upekli z z nich celý monokok s integrovaným rámem, taktéž i vnější panely karoserie. Kryt podvozku je pro změnu hliníkový, zavěšení vpředu i vzadu nezávislé s tlumiči od švédského Öhlinsu a příčnými zkrutnými stabilizátory. Podvozek má rozvor 2,44 m. Výfukové potrubí bylo vyrobeno z nerezové oceli, řízení je velmi přesné hřebenové, volant Nardi pokrývá Alcantara. Akční rádius 2500 GT nebude velký, protože do hliníkové palivové nádrže se vejde jen 50 l benzinu.

Atmosférický vidlicový osmiválec zatím blíže nespecifikovaného objemu nabízí minimálně 477 kW, tedy pěkně postaru a nenormovaně 640 koní. Největší výkon je k dispozici při skutečně závodních 10 tisících otáčkách. Newtonmetry přenášejí dozadu manuální, případně sekvenční převodovka, vždy se šesticí rychlostí, nechybí ani samosvorný diferenciál. Optimální teplotu pohonné jednotky udržuje vpředu umístěný hliníkový chladič, mazání je se suchou klikovou skříní a o olej se stará další chladicí systém.

Dvoumístný, 4,25 m dlouhý, 1,98 m široký a 1,15 m nízký sporťák atletických proporcí jezdí na osmnáctipalcových kolech, za příplatek i s centrální maticí a obutých do semi-slicků, se kterými se dá ovšem legálně vyrazit na silnici. Z klidu na stovku vystřelí během 2,9 s a určitě přesáhne 340 km/h. Není divu, on váží pouze 950 kg… Z těchto rychlostí je třeba také bezpečně zastavit. Kotouče mají průměr 360, respektive 355 mm a vpředu šestipístkové třmeny. Ovšem pozor, ABS chybí! Tohle auto bylo stvořeno k čisté radosti z jízdy!

Firma ATS vznikla původně v únoru 1962 v Pontecchio Marconi odchodem důležitých zaměstnanců od Ferrari, konkrétně konstruktéra Carla Chitiho a sportovního ředitele Romola Tavoniho. U jejího zrodu stál i Giotto Bizzarrini. Chiti se pokusil dokonce o konstrukci monopostu F1 Tipo 100 s vlastním motorem, ale exmistr světa Phil Hill a Giancarlo Baghetti za jeho volantem neuspěli. Ti také přišli mimochodem z Maranella V březnu 1962 se ovšem skvěl v Ženevě silniční prototyp 2500 GT, ke kterému se novinka vrací svým označením, ovšem její motor určitě nemá 2,5 l. Původních vozů vzniklo do roku 1964 jen patnáct, pak přišel konec… Po odchodu původního týmu firmičku ještě v letech 1967–1970 obnovil Alfonso Galvani.

Na další reinkarnaci si musela počkat až do roku 2012, kdy ji v italském Borgomaneru vzkřísil Gianluca Gregis, později přesunul její sídlo do Santa Cruz na ostrov Tenerife. Nedávno ji ovšem prodal, novým majitelem je Daniele Maritan a jeho společnost DM9. Ke Gregisovi se mimochodem v oficiálním tiskovém materiálu vůbec nehlásí…

Fotogalerie

  • ATS 2500 GT: Italský supersport debutuje v Monte Carlu: fotka 1
  • ATS 2500 GT: Italský supersport debutuje v Monte Carlu: fotka 2
  • ATS 2500 GT: Italský supersport debutuje v Monte Carlu: fotka 3
  • ATS 2500 GT: Italský supersport debutuje v Monte Carlu: fotka 4
  • ATS 2500 GT: Italský supersport debutuje v Monte Carlu: fotka 5
  • ATS 2500 GT: Italský supersport debutuje v Monte Carlu: fotka 6
  • ATS 2500 GT: Italský supersport debutuje v Monte Carlu: fotka 7
  • ATS 2500 GT: Italský supersport debutuje v Monte Carlu: fotka 8
  • ATS 2500 GT: Italský supersport debutuje v Monte Carlu: fotka 9
  • ATS 2500 GT: Italský supersport debutuje v Monte Carlu: fotka 10
  • ATS 2500 GT: Italský supersport debutuje v Monte Carlu: fotka 11
  • ATS 2500 GT: Italský supersport debutuje v Monte Carlu: fotka 12
  • ATS 2500 GT: Italský supersport debutuje v Monte Carlu: fotka 13
  • ATS 2500 GT: Italský supersport debutuje v Monte Carlu: fotka 14

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
CharlesCasse CharlesCasse 07.07.2017  23:02
Vstoupit do diskuse ›