Alfa Romeo 4C jako moderní Lancia Stratos HF
Moderní kupé od Alfy Romeo se stalo základem pro sympatickou vizi znovuzrození slavné soutěžní Lancie.
Na první pohled může působit návrh, který je společným dílem Bold Ride a Hansen Art, poněkud pošetilým dojmem, ale na druhou již některé linie Alfy Romeo, jako například spodní hrana oken nebo její rozměry nemají ke klasickému Stratosu HF příliš daleko.
Pro přímé srovnání stačí připomenout, že Alfa Romeo 4Cmá rozvor náprav 2380 mm, zatímco Lancia Stratos HF měla nápravy od sebe vzdáleny 2180 mm. V případě vnějších rozměrů je Alfa Romeo dlouhá 3989 mm, široká 1864 mm a vysoká 1183 mm. Lancia je s délkou 3710 mm, šířkou 1750 mm a výškou 1114 mm opět o pár čísel menší, ale stále k sobě mají oba vozy velmi blízko.
Do karet vizi Stratosu na bázi 4C hraje samozřejmě i koncepce s motorem před zadní nápravou. Pravdou je, že Lancia se pyšnila atmosférickým šestiválce z vývoje Ferrari, zatímco Alfa Romeo si musí vystačit s přeplňovaným čtyřválcem, ale zde tvůrci návrhu opět popustili uzdu své fantazii a uvádějí, že ideálem pro jejich stroj je přeplňovaný vidlicový šestiválec o objemu 3,6 litru s výkonem 350 koní (258 kW), jehož základem bude nejspíš atmosférický V6 Pentastar, který stejně jako Alfa Romeo a Lancia patří pod křídla koncernu FCA.
Atraktivitu celého návrhu pak má vedle samotných linií vozu a myšlenky proměny Alfy Romeo 4C v Lancii Stratos HF umocňovat i barevné provedení konceptu, odkazující na soutěžní speciály, s nimiž v polovině sedmdesátých let Sandro Munari dominoval tratím rallye.
Za volantem: Alfa Romeo 4C (+video)
První prototyp Stratosu HF se objevil v roce 1970 na autosalonu v Turíně. Automobil byl od začátku vyvíjen jako soutěžní speciál. Homologační předpisy vyžadovaly stavbu alespoň čtyř stovek kusů a díky tomu vznikla silniční Stradale.
Prodejní verze poskytovala z uprostřed napříč umístěného vidlicového šestiválce Ferrari Dino 140 kW (190 k)/7000 min-1. Stratosy, které se ještě začátkem osmdesátých let proháněly (už v soukromých rukou) po tratích rychlostních zkoušek, měly ale až 221 kW (300 k).
Lancia Stratos je legendou automobilových soutěží, vždyť získala v letech 1974–1976 tři tituly v mistrovství světa značek za sebou! Sandro Munari, největší hvězda za jejím volantem, byl navíc jedničkou sezony 1977, odnesl si Pohár FIA.
Celkem vzniklo v letech 1972–1975 492 kusů původních Lancií Stratos.
Pod lupou: Lancia Stratos – Z nuly jednička
Fotogalerie
Diskuse k článku
Poslední příspěvky:
Autor | Datum a čas | |
---|---|---|
no nevim teda | Pře | 26.03.2015 21:51 |
patlanina | henkka | 25.03.2015 16:46 |
bože proč | fonseee | 24.03.2015 22:45 |
proč | normální chlap | 23.03.2015 13:27 |
Proč Stratos? | lancista | 16.03.2015 14:55 |
Vstoupit do diskuse › |