Znáte Citroën SM Proto Michelin? Placaté kupé vzniklo, aby našlo limit výkonu pro předokolky

Znáte Citroën SM Proto Michelin? Placaté kupé vzniklo, aby našlo limit výkonu pro předokolky: titulní fotka I když to dnes zní trochu zvláštně, kdysi automobilka Citroën vlastnila italské Maserati. A právě z tohoto období pochází luxusní kupé SM. Jeho speciální verzi ale možná neznáte.

Velké luxusní kupé třídy GT začal Citroën vyvíjet v roce 1966 a mělo doplnit sedan DS. Jedním z cílů byla maximální rychlost přes 200 km/h, ovšem žádný z motorů francouzské značky nebyl schopný toho dosáhnout. Převzetí italského výrobce v roce 1971 (část podílu Citroën koupil už v roce 1968) však tento problém vyřešilo. Osmiválce Maserati výkon měly, byly ale moc velké a ve Francii podléhaly vysokému zdanění. Nakonec Giulio Alfieri z Maserati ubral dva válce a objem snížil na 2,7 litru. Kromě kupé SM se stejný motor dostal ještě do Maserati Merak a Ligieru JS2.

Mnohem více pozornosti na sebe ale strhla elegantní karoserie francouzského kupé, dodnes je Citroën SM považován za jeden z nejkrásnějších modelů francouzské automobilky vůbec.

Kupé SM sice nebylo původně zamýšleno pro závody, ale výkonný motor šanci měl. Deschaseaux vyhrál svou třídu na Marocké rally 1971 a jeho kolega Consten byl třetí. Limitem auta byla hlavně jeho hmotnost. Afrika se nakonec jevila jako nejvhodnější prostředí pro velké kupé, ostatně právě na tomto kontinentu slavil úspěchy i „ten druhý francouzský výrobce“, tedy Peugeot.

Pro Rally Bandama na Pobřeží Slonoviny tak byl v roce 1973 postaven prototyp SM Proton se zkráceným rozvorem a useknutou a lehčí zadní částí.

Na pohled skoro stejně vypadá i verze Michelin Proto, jen má trochu jiné barevné schéma. Závodní speciál byl světle modrý, tato verze je lakována kombinací červené a žluté. Tvar boků s rovnou a „useknutou“ zadní částí a zkráceným rozvorem je ale stejný. Uvnitř je pohodlný interiér s příjemnými sedadly čalouněnými hnědou kůží.

Auto bylo postaveno v roce 1973 ve spolupráci s pneumatikářskou firmou Michelin. Ta vůbec s francouzskou automobilkou spolupracovala často a asi ráda. Na základě modelu DS vznikla obří varianta Michelin PLR (Poids Lourd Rapide) v podobných barvách, která vážila devět tun a sloužila k testování pneumatik pro nákladní automobily.

K testování sloužil i SM Proto Michelin. Tady ale už nešlo o hmotnost, ale spíš o sílu a rychlost. Pneumatikářský gigant se snažil najít limit výkonu pro auto s pohonem předních kol a také na něm testoval gumy pro sportovní a závodní automobily této koncepce. Motor Maserati byl v tomto SM naladěn na 300 koní, což byla hodnota dlouhá léta považována za limit pro předokolky. Nějakou dobu ovšem trvalo, než sériové vozy s pohonem předních kol na 300 koní opravdu dosáhla. A ani dnes to není špatné číslo.

Michelin PLR: Stonožka na základě Citroënu DS testovala pneumatiky

Běžné vychytávky včetně adaptivních předních světlometů prototypu pochopitelně také nechyběly. Je otázkou, jak moc je používala posádka, když většinou trávila svůj čas na testovací trati Michelinu v Ladoux. Přesto má tento prototyp na kontě stovky tisíc kilometrů.

Fotogalerie

  • Znáte Citroën SM Proto Michelin? Placaté kupé vzniklo, aby našlo limit výkonu pro předokolky: fotka 1
  • Znáte Citroën SM Proto Michelin? Placaté kupé vzniklo, aby našlo limit výkonu pro předokolky: fotka 2
  • Znáte Citroën SM Proto Michelin? Placaté kupé vzniklo, aby našlo limit výkonu pro předokolky: fotka 3
  • Znáte Citroën SM Proto Michelin? Placaté kupé vzniklo, aby našlo limit výkonu pro předokolky: fotka 4
  • Znáte Citroën SM Proto Michelin? Placaté kupé vzniklo, aby našlo limit výkonu pro předokolky: fotka 5
  • Znáte Citroën SM Proto Michelin? Placaté kupé vzniklo, aby našlo limit výkonu pro předokolky: fotka 6


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
travelleral travelleral 21.02.  19:25
Gavinzes Gavinzes 17.02.  05:21
Otelgrony Otelgrony 16.02.  22:36
JacobWak JacobWak 16.02.  12:47
Anthonynax Anthonynax 16.02.  03:51
Donaldbow Donaldbow 15.02.  09:13
RamonGuads RamonGuads 14.02.  17:36
Santehgrony Santehgrony 14.02.  01:29
Ameliia Ameliia 13.02.  20:45
Jamesamubs Jamesamubs 13.02.  10:44
Santehgrony Santehgrony 13.02.  10:17
Pneu Dahol1 12.02.  02:11
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 15241 | Zobrazit seznam všech anket