Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu

Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu: titulní fotka Když Porsche představilo nový Cayman GT4 Clubsport, auto zaujalo třeba obrovským křídlem ze zajímavého materiálu. Možná byste řekli, že je z uhlíkových vláken. Ale kdepak.

Porsche použilo nový materiál, kromě křídla ho najdeme také na dveřích. Primární ingrediencí nového vlákna je len. Vaše nové tričko v barvách vítězného 917K z Le Mans tedy může pocházet ze stejné plantáže, kde byl vzat i materiál pro váš spojler. Zdá se, že budoucnost automobilismu nás bude překvapovat i nadále, na druhou stranu je to i trochu ekologické, nemyslíte?

Proč ale vyvíjet materiál, který by nahradil výborný karbon? Udržitelnost. Expert na kompozity automobilky Porsche Eduard Ene prohlásil, že výroba nového přírodního vlákna spotřebuje o 75 % energie méně, než výroba karbonového vlákna. Při jeho výrobě totiž není potřeba tak vysoké teploty.

Starý sovětský náklaďák vyzval ke sprintu Porsche Cayman. Čekáte jasného vítěze?

Navíc jsou ty i další výhody. Karbon sice je velmi silný, ale pokud už dojde k poškození, rozpadá se docela snadno. Přírodní vlákno vzdoruje prý vibracím až pětkrát lépe a tak se netříští při poškození tolik, jako současný materiál. Jistě to ocení traťoví komisaři, protože po nehodách toho bude na okruzích méně k odklízení.

Porsche vyrábí několik druhů tohoto materiálu, a to různými způsoby. Zatímco křídlo je předimpregnováno, dveře zase využívají i resin. Dá se ale využít ke zpevnění plast nebo se vyrobí „sendvič“ s obalem z balzového dřeva.

Nové dveře váží 5 kg, zatímco ty karbonové byly lehčí a vážily jen 4,5 kg. Nové jsou totiž více vyztužené a bezpečnější. Nový spoiler je větší, ale v tomto případě zůstala jeho hmotnost zachována.

Každopádně tuhost materiálu ve dveřích ale prý není taková, jako tomu bylo u karbonových dveří. Prý to ale u závodní verze tolik nevadí, když je v autě ještě ochranná klec. U silničního Caymanu GT4 se ovšem použití nového materiálu ještě neplánuje.

Porsche 718 Boxster a Cayman v provedení T nabídnou ryzí radost z jízdy

V budoucnu by ale podle Eneho mohly být některé nenosné díly z tohoto materiálu i na obyčejných autech, například blatníky, kapoty nebo spojlery. Porsche to bude v budoucnu určitě zkoušet, ale prioritou je nyní otestování materiálu na závodním Caymanu GT4 Clubsport. U něj totiž nezáleží tak moc na tom, jak to vypadá. Výroba přírodního vlákna je navíc nyní výrazně dražší, protože jde o zcela novou technologii. Porsche Cayman GT4 Clubsport s ní letos nastoupí do celé sezóny a to bude asi nejlepší zatěžkávací test nového materiálu.

Fotogalerie

  • Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu: fotka 1
  • Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu: fotka 2
  • Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu: fotka 3
  • Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu: fotka 4
  • Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu: fotka 5
  • Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu: fotka 6
  • Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu: fotka 7
  • Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu: fotka 8
  • Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu: fotka 9
  • Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu: fotka 10
  • Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu: fotka 11
  • Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu: fotka 12
  • Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu: fotka 13
  • Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu: fotka 14
  • Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu: fotka 15
  • Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu: fotka 16
  • Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu: fotka 17
  • Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu: fotka 18
  • Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu: fotka 19
  • Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu: fotka 20
  • Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu: fotka 21
  • Zapomeňte na karbon, podle Porsche budoucnost patří lnu: fotka 22


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 14658 | Zobrazit seznam všech anket