Za volantem: Ford Focus RS

Za volantem: Ford Focus RS: titulní fotka Focusem do ráje. Ale proč zeleného?

Na novou generaci Fordu Focus RS čekal automobilový svět dost dlouho, automobilka udržovala stále při životě přísahu, že ST verze jsou stropem. Rok se ale sešel s rokem a my stojíme na letišti v Nice před trojbarevnou flotilou a kromě tradiční modré karoserie na nás čekají i bílá a velmi, velmi brutální světle zelená. Nový Focus RS je tady.

Napřed trochu teorie. Nové „ereso“ pohánějí pouze přední kola, a kromě dravější siluety dané jinak tvarovanými nárazníky, blatníky a spoilery jej od sériové produkce zvenčí odlišuje hlavně rozchod zvětšený o 40 mm a podvozek snížený o 20 mm. A pak taky difuzor s výfuky jako vrata do pískovny, jak jinak.

To podstatné se ovšem skrývá uvnitř. Motor nového Focusu RS překonává hranici 300 koní – výkon má maximum 305 k (224 kW) při 6500 otáčkách a omezovač zasahuje při vcelku sympatických 7050 ot/min. Maximum točivého momentu posílaného na přední kola je přitom 440 Nm v rozpětí 2300 až 4500 otáček, nejvyšší rychlost činí 263 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h trvá jen 5,9 s.

Konkurence Focusu RS může, alespoň číselně vzato, plakat. Audi S3 se může pochlubit 265 k, Mazda 3 MPS 260 koňmi, Opel Astra OPC pak 240 koňskými silami. Další zástupce Fordu v této kategorii – Focus ST – dosahuje 225 k. Ani Volkswagen Golf páté generace by se ve verzích GTI (200 k) a R32 (250 k) – co do výkonu motoru – Focusu RS nevyrovnal.

Vyrážíme. První desítky kilometrů volíme i vzhledem k provozu spíše pracovní tempo a už tady nám chlapci z Fordova RS Teamu nachystali překvapení. Na rozdíl od předchozí generace se s novým RS dá jezdit v podstatě normálně, s osmi až devítilitrovou spotřebou a bez zbytečného hluku, přecitlivělého plynu a jankovité zádi. Jinými slovy – sedíme sice v čistokrevném hot-hatchi, ale pokud bychom vyhledávali občasně klidnou jízdu, jde to bez problémů, auto (ani řidič) se nijak netrápí. Tady se hodí dodat, že vnitřní rozměry vozu nijak neutrpěly, takže pokud si zvyknete na nemožnost výškového nastavení předních sedadel Recaro (jinak samozřejmě skvělých), je to prostě normální Focus. V dobrém slova smyslu.

Ale zpět k muzice. Tu začne vydávat motor po šlápnutí na krk od přibližně 2200 otáček a síla, kterou u sebečervenějšího TDI nezažijete, neutuchá. Maximum točivého momentu je k dispozici do 4500 otáček, motor ale neumírá a auto se hrne vpřed až do sedmitisícové hranice.

Zátah pětiválce je vpravdě mistrovský. Lineárně narůstající síla tlačí posádku do sedaček a plynulé zrychlování na čtyřku uprostřed horských vlásenek nám zůstane v paměti ještě dlouho. Turbodmychadlo, které konstruktéři natlačili blíže k válcům, odfukuje při každém přeřazení a při ubrání plynu zase zpožděné zážehy vystřelují do výfuku jako baníkovci na Spartě. Nemluvě o stále přítomném sytém zvuku, kterého si užívá paradoxně více (a schválně) posádka než okolí. Ekologické limity jsou neúprosné.

Přestože veškerou sílu přenášejí na povrch jen kola přední nápravy, zvládají tuto úlohu s přehledem, hodným nejlepších čtyřkolek. Nové zavěšení kol RevoKnuckle, které používá například i Mazda 3 MPS či Fordovy rallyové speciály, v kombinaci s diferenciálem se zvýšenou svorností dokáže nevídané. Kola se ani při mimořádně hnusném zacházení s plynem v zatáčce neprotáčejí a na rozdíl od mnoha konkurenčních vozů se vzniklé rázy nijak nepřenášejí do volantu.

Na nedotáčivost nedošlo, přísaháme. Vzdor mokré silnici a horským podmínkám jsme ani při velmi razantní jízdě nepřivedli podvozek do úzkých. Pochvalu zaslouží přesné řazení, stejně jako citlivé a strmější řízení s posilovačem, nastavitelným do tří stupňů citlivosti. Brzdy s kotouči o průměru 306, resp. 302 mm jsme za celých 300 km nijak pomalé jízdy dokázali jakž takž zahřát, účinek nemizel.

Pokud tedy toužíte po již zmíněných polozávodních sedačkách Recaro a tom zbytku, připravte si odhadem něco málo pod milion korun. Ford je kvůli sdílení linky s focusem, c-maxem a kugou denně schopen vyrobit maximálně 26 vozů Focus RS, celkem se počítá se 7500 kusy. Do české kotliny dorazí sice auto až v květnu, těšíme se však už teď. Jde totiž o zřejmě nejvyváženější hot-hatch na trhu, uvidíme, zda se to potvrdí i v praktickém testu. Ale ta zelená, ta zelená…

TIP: Ford Focus RS detailně

Fotogalerie

  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 1
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 2
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 3
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 4
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 5
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 6
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 7
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 8
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 9
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 10
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 11
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 12
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 13
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 14
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 15
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 16
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 17
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 18
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 19
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 20
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 21
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 22
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 23
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 24
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 25
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 26
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 27
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 28
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 29
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 30
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 31
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 32
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 33
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 34
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 35
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 36
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 37
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 38
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 39
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 40
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 41
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 42
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 43
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 44
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 45
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 46
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 47
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 48
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 49
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 50
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 51
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 52
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 53
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 54
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 55
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 56
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 57
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 58
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 59
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 60
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 61
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 62
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 63
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 64
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 65
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 66
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 67
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 68
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 69
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 70
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 71
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 72
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 73
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 74
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 75
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 76
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 77
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 78
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 79
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 80
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 81
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 82
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 83
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 84
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 85
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 86
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 87
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 88
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 89
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 90
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 91
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 92
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 93
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 94
  • Za volantem: Ford Focus RS: fotka 95

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: FWD vs. AWD Triple dot 27.05.2009  12:24
Nejlepší hatch? "neregistrovaný" 06.05.2009  09:21
Re: FWD vs. AWD Enthusiastic.driver 26.03.2009  22:10
Re: FWD vs. AWD nejlepsi predokolka 26.03.2009  21:25
Re: Ta zelená... nejlepsi predokolka 26.03.2009  20:55
Re: Ta zelená... nejlepsi predokolka 26.03.2009  20:42
Re: Ta zelená... Enthusiastic.driver 26.03.2009  16:56
FWD vs. AWD Enthusiastic.driver 26.03.2009  16:52
Re: Ta zelená... jist 26.03.2009  10:19
Re: Ta zelená... TeeJay 26.03.2009  08:09
Re: Ta zelená... %yaroukh 26.03.2009  01:23
Re: Ta zelená... %yaroukh 25.03.2009  20:49
Mnamka %alcapooone 25.03.2009  20:17
Re: Ta zelená... nejlepsi predokolka 25.03.2009  16:19
Re: Ta zelená... mijunior 25.03.2009  09:19
video jist 24.03.2009  23:56
Re: Ta zelená... bubucci 24.03.2009  23:34
Ta zelená... $pE3d 24.03.2009  21:26
Re: JakubBMW JakubBMW 24.03.2009  20:32
Re: Už zase 4x4 STi 24.03.2009  20:12
Re: dobrá voľba Deadlift 24.03.2009  20:01
dobrá voľba %FaMArt 24.03.2009  18:42
Se hadáte o kraviny:) Pavel__ 24.03.2009  17:33
Re: Už zase 4x4 Radek STI 24.03.2009  16:16
Re: škoda RS II RS Mark 3 24.03.2009  16:03
Re: rs3 a Renault na to nema Renault na to nema 24.03.2009  15:46
Re: Už zase 4x4 Deadlift 24.03.2009  15:37
Re: Už zase 4x4 Deadlift 24.03.2009  15:34
škoda RS II figurka 24.03.2009  15:28
Re: Už zase 4x4 mijunior 24.03.2009  15:06
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

Kia Stinger

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13930 | Zobrazit seznam všech anket