VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém

VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: titulní fotka Možná jste tu situaci už zažili. Jedete si v poklidu z tuningového srazu (protože jinou, než poklidnou jízdu vám ani motor vašeho auta neumožňuje) a najednou na vás za zatáčkou vybafne zelenobílé auto s modře uniformovanou obsluhou.

Pokud člověk ví, že nemá auto úplně akurátně v souladu s předpisy, může si v duchu házet korunou, zda to dneska bude za 200 nebo za 2000.

O to víc pak ve vás hrkne, když vás v Horních Rakousích zastaví místní četníci, čili „Gendarmerie“, od roku 2005 také „Polizei“ ve fungl novém designu, a začne se zajímat o technický stav vašeho upraveného vozu. Stejný pocit měl i majitel tohoto zlatavě-hnědo-oranžového krasavce, Ondra Černý, když se na sklonku minulého léta vracel domů do Brna: „Tópry ten, …šaunsí uns ír reserverád, ukašté nam fáší réservú. Was gibts da fýr den lufttank? Pané šidiči, maté próblém, LUFT PROBLEM.“ Marné byly Ondrovy pokusy o vysvětlení, že se jedná o „týf“ certifikovaný systém od bavorské firmy G.A.S. „Kdyby vám utekl náhle vzduch, a vy jste potřeboval zatočit, tak to nemůže fungovat,“ a v tu chvíli už Ondra jakoby zdálky slyšel řehtání úředního C & K šimla. Nic naplat, pořádek musí být, ať už se jedná o německý airride podvozek nebo americko-ruskou jadernou elektrárnu. Co naplat, Češi potažmo Moravané jsou zřejmě jiné povahy. Asi by je nikdy nenapadlo blokovat hranice a protestovat proti nebezpečným tunelům či lanovkám…

„Ondra víceméně ekologicky zlikvidoval, totiž zrestauroval, skoro-veterána, který se ještě v listopadu roku 2003 povaloval na jednom vrakovišti nedaleko Vídně“

O to paradoxní je tento tříletý příběh, z jehož kontextu vlastně vyplyne, že by Ondrovi měli být naši sousedé vděční a ne jej šikanovat. Víceméně ekologicky totiž zlikvidoval, totiž zrestauroval, skoro-veterána, který se ještě v listopadu roku 2003 povaloval na jednom vrakovišti nedaleko Vídně. Za pomocí kamaráda Zbyška se auto po více než tříletém odpočinku opět rozkašlalo a rozeběhlo natolik, že bylo schopné po vlastní ose dojet až do Brna, do Ondrovy garáže. Tím začala tříletá anabáze, na jejímž konci je jeden z nejlépe propracovaných jedničkových golfů tuzemské tuningové scény. Ještě ten samý den, co se auto dostalo do svého nového domova, se naši kamarádi pustili do jeho rozebírání a demontáže. Práce pěkně odsýpala a tak na druhý den ráno zbývala z původního vozu už jenom holá karosérie. Vše ostatní se povalovalo okolo roztříděné do krabic. Stačila chvíle odpočinku a podobným tempem celá oprava pokračovala dál. A že to nebylo právě málo práce, o tom svědčí sáhodlouhý výčet oprav a úprav, který si můžete prohlédnout v připojené tabulce. Již předem bylo jasné, že původní motor o obsahu 1.1 se v autě do budoucna vyskytovat zcela jistě nebude.

„Došlo tedy na kompletní zahlazení karosérie a realizaci obvyklých technických vychytávek, tolik příznačných pro tzv. volkswagen kult styl.“

První přišel na řadu lehce prorezivělý skelet auta. Krom jeho celkové repase a vyvaření prorezivělých míst se pozornost obou tunerů soustředila především na realizaci tzv. „clean looku“. Však také chtěli přijet s autem napřesrok na místo činu a pokračovat dál až do Korutan, na Auto News Wörthersee. Došlo tedy na kompletní zahlazení karosérie a realizaci obvyklých technických vychytávek, tolik příznačných pro „volkswagen kult“ styl. Upraveno a zahlazeno bylo především víko kufru, na které pečlivě navazuje nově vytvořená zadní část auta s LED moduly Hella a mračením prostoru pro registrační značku. Na své si přišly i blatníky, nově vytažené a zaklepané, které nyní jen taktak pojmou 16“ litá kola DZ1 od DZ Exclusive, široká 9“ a obuté do pneu rozměru 195/40 ZR 16. Upraveny byly rovněž kliky dveří, které mají spíše tvar úchopu, úchyty zpětných zrcátek a kapota, která dostala vyříznutý nápis VW Golf, coby specialitku mistra kuchyně. Tuningové kuchyně samozřejmě. Předek auta pak osvěžily světlomety s čirou optikou od firmy In.Pro spolu s čirými blikači od téže firmy v nárazníku a jednolitou maskou bez znaku. Světlomety navíc lehce po celé šířce kapoty mračí nenápadné stínítko. Ve finále se pak celá karosérie oděla do zlatohnědé metalízy ze vzorníku Seat. Na víku kufru je nenápadný airbrush a do barvy karosérie bylo rovnou i nalakováno i několik plastových krytů a nádobek v motorovém prostoru.

V souladu s úpravami skeletu a přípravami motorového prostoru pro montáž nového motoru TDI probíhaly práce na kompletní renovaci a úpravě podvozku. Přední i zadní náprava byla kompletně opískována a nalakována do černého laku. Protože Ondra už předem plánoval zástavbu silnějšího a těžšího motoru, pustil se hned zkraje do úprav brzdového systému. Vpředu je tak použita náprava s brzdami z verze GTI a stabilizátorem. Zadní náprava dostala rovněž větší bubnové brzdy z GTI. Brzdy z GTI nakonec doplnil pochromovaný posilovač brzd z Golfu III. To se ale dostáváme k pointě této reportáže, kterou je již v úvodu zmíněný „Luft problém“ vulgo zástavba airride podvozku od firmy G.A.S. Světlou výšku auta je možné nastavovat na každé z náprav zvlášť, což přináší Ondrovi cenné body nejen v soutěži, jako je třeba Tuning Cup, ale i značnou použitelnost v běžném provozu. Tam, kde ostatní úzkostlivě přejíždějí sebemenší terénní nerovnosti, Ondřej toliko přifoukne měchy a golfík se přes případný retardér lehce přikodrcá. A to doslova, protože vzduchový podvozek funguje úplně přesně naopak, než šroubovací – v horní poloze je tvrdý a v dolní poloze naopak měkký.

„Pod kapotu se do připravených držáků přesunul zánovní motor 1.9 TDI s výkonem 110 k, který tak vystřídal mnohem slabší karburátorovou jedenáctistovku.“

Pod kapotu se do připravených držáků přesunul zánovní motor 1.9 TDI s výkonem 110 k, který tak vystřídal mnohem slabší karburátorovou jedenáctistovku. Motor byl použit včetně převodovky, příslušenství, kabeláže a přístrojového štítu. Coby mezichladič Ondra použil pořádného macíka původem z Mercedesu Sprinter, který aktuálně zabírá téměř celý prostor za přední maskou. Samozřejmostí jsou i na míru vyrobené trubky a hadice vedení stlačeného vzduchu, stejně jako i hadice pro připojení vodního chladiče. Kvůli úspoře prostoru pod kapotou, a aby vynikl zahlazený motorový prostor, byl akumulátor přemístěn do schránky v zavazadlovém prostoru. Tam se také nalézá srdce celého podvozku – kompresor a tlakový zásobník, který samozřejmě padnul hned do oka onomu rakouskému četníkovi. V zavazadlovém prostoru zbylo ještě trochu místa na autohifi zástavbu dvojice subwooferů Magnat, která je zhotovena z MDF a potažena kůží. Ty v normálním případě zakrývá plato potažené alcantarou s vyšitým znakem Volkswagen. Na dně kufru je potom víceméně frajeřinka v podobě zrcadla se třemi klíči potaženými kůží, a taky bíle aristokratické rukavičky. Zbývá je jen natáhnout a může se ozvat: „Andrew, jedeme na golf … Ano, mylorde, jak ráčíte.“

Interiér by se takovému šlechtici určitě líbil. Od lidově spartánského látkového čalounění jej Ondra posunul do vyšších sfér pravé kůže a umělého semiše – alcantary. Vše samozřejmě v krémově bílých odstínech, takže papuče jsou při nástupu málem nutností. Tvar palubní desky byl v základu zachován, pouze přístrojový štít je jiný a na místě ovládání topení a rádia jsou nyní ovladače vzduchového podvozku. Její spodní část je, stejně jako strop, potažena alcantarou. Přední sedačky jsou použity z Audi, zadní sedák zůstal původní, „pouze“ je nově potažený. Autorádio Pioneer DEH-P6700MP Ondra přesunul do středového tunelu, kde taky zabudoval ovladače elektromagnetického otevírání dveří, stahování oken, neonů a stroboskopů. Poslední úpravou a zároveň i závěrem celého představení je zmínka o reproduktorech Pioneer, kterými Ondřej nahradil původní „papíráky“.

VOLKSWAGEN GOLF I 1.9 TDI (1.1)
rok výroby 1982
MOTOR
vznětový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, pohon předních kol
Rozvod OHC se dvěmi ventily na válec
příprava směsi elektronické vstřikování nafty
zdvihový objem 1 896 cm3
nejvyšší výkon 81 kW/110 k
při 4 150 ot/min
nejvyšší točivý moment 235 Nm
při 1 900 ot/min
Vmax >180 km/h
zrychlení 0–100 km/h cca 10 s
ÚPRAVY
zástavba motoru 1.9 TDI 110 koní s převodovkou, kabelovým svazkem a přístrojovým štítem namísto 1.1, otevřený vzduchový filtr Green, intercooler Mercedes-Benz Sprinter
PŘEVODOVKA
pětistupňová manuální
LITÁ KOLA
DZ Exclusiv DZ1 9×16” ET15/30
PNEUMATIKY
Dunlop SP Sport 9000 195/40–16
PODVOZEK & BRZDY
vzduchový podvozek Bavaria G.A.S., přední náprava GTI se stabilizátorem, přední i zadní brzdy GTI, posilovač brzd Golf III, drážkované kotouče a destičky ATE
KAROSÉRIE
upravená zadní část s mračením výklenku pro registračku, zahlazené víko kufru, vytažené a zaklepané blatníky, upravené kliky, úchyty zpětných zrcátek, kapota motoru s vyřezaným nápisem VW Golf, zahlazené nárazníky, přední maska bez znaku, mračínko kapoty, čiré přední světlomety In.Pro, čiré blikače In.Pro, zadní světla LED Hella
LAKOVÁNÍ
karosérie zlatohnědá metalíza ze vzorníku Seat, plastové díly v motoru, krémově lakované podběhy, airbrush, černě lakované nápravy
INTERIÉR
kompletní čalounění palubní desky, bočnic, koberců, stropu, sedaček a zavazadlový prostoru kůží a alcantarou v krémové barvě, přepracovaná palubní deska s přemístěnými ovladači, neony, plato s vyšitým znakem Volkswagen, zrcadlo na dně zavazadelníku a na vnitřní straně kapoty, tři klíče potažené kůží, bílé rukavice
AUDIO & VIDEO
CD receiver Pioneer DEH-P6700MP, 16 cm komponentní reproduktory Pioneer, 2×subwoofer Magnat 1200

Fotogalerie

  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 1
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 2
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 3
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 4
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 5
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 6
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 7
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 8
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 9
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 10
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 11
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 12
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 13
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 14
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 15
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 16
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 17
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 18
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 19
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 20
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 21
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 22
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 23
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 24
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 25
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 26
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 27
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 28
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 29
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 30
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 31
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 32
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 33
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 34
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 35
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 36
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 37
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 38
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 39
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 40
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 41
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 42
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 43
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 44
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 45
  • VW Golf I 1.9 TDI: Luft problém: fotka 46

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
hm %kley 13.01.2010  15:20
tragédie Johnny_P 13.06.2009  21:00
Moc moc Pe-pino 09.06.2009  12:12
Auto moc hezký.. Hanski 01.06.2009  17:44
TDI?? CarlosDeHell 20.05.2009  14:05
Uhlostroj MK1 GTI 18.05.2009  13:51
Re: G1 Dejvw 16.05.2009  21:56
Re: G1 riderhenry 16.05.2009  14:22
Re: G1 Jakub M3 16.05.2009  14:16
Re: G1 riderhenry 16.05.2009  13:52
Re: G1 Jakub M3 16.05.2009  13:37
Re: G1 Jakub M3 16.05.2009  13:33
Re: G1 Jakub M3 16.05.2009  13:26
Re: G1 riderhenry 16.05.2009  13:13
Re: G1 Jabub M3 16.05.2009  12:05
autofetis Petrik_CZ1 16.05.2009  10:05
tohle blegh 15.05.2009  23:36
Re: tuning? gycovanie! riderhenry 15.05.2009  23:16
Re: tuning? gycovanie! Vrchní kritik 15.05.2009  22:44
Re: tuning? gycovanie! riderhenry 15.05.2009  22:21
Re: tuning? gycovanie! hogo_fogo 15.05.2009  22:08
OK Štoffi 15.05.2009  19:51
Boticka P.H. 15.05.2009  14:26
Re: tuning? gycovanie! Loptos 15.05.2009  14:05
Re: tuning? gycovanie! David S3 15.05.2009  11:56
G1 David S3 15.05.2009  11:51
Nemám rád tu(z)ning... karlos.89 15.05.2009  10:51
Prasecina eltu1233 15.05.2009  05:13
bléééé Rapid666 14.05.2009  22:23
ehm 695 14.05.2009  20:07
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 12766 | Zobrazit seznam všech anket