V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser

V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: titulní fotka Před několika roky skončila výroba Land Roveru Defender. A to kromě tesknění nás, staromilců, způsobilo vrásky i všem uživatelům, kteří takové auto prostě potřebují.

Jenže žádný jiný jednoduchý pracant, který by zvládl každý terén, v nabídce britského výrobce není.

Řešení nabízí plzeňská firma Dajbych, která vám může postavit takřka jakkoliv zaměřené vozidlo na základě Toyoty Land Cruiser řady 70. Tento off-road se vyrábí již od roku 1984 a konec se zatím neplánuje, protože nové Land Cruisery jej v terénu plně nenahradí.

Řídili jsme ARO 240 z roku 1977. Obdivujeme všechny, kteří tímhle autem museli jezdit denně

Díky tomu tak mají záchranné i ozbrojené složky a společnosti pracující v terénu možnosti, jak Defendery nahradit. Řešení tohoto problému čeká i českou armádu, která má ve svém vozovém parku automobily Kajman, postavené právě na základě Defenderu 130. Nahradit by je mohlo nové vozidlo LRPV Gepard, které zase využívá techniku Toyoty. Výhodou Land Cruiseru řady 70 jsou nejen jeho terénní schopnosti, ale i fakt, že se prodává a vyrábí dlouho a po celém světě. Díly tak můžete sehnat takřka kdekoliv. Spolu s firmou Dajbych na vývoji spolupracovaly společnosti Tatra Defense Vehicle, Excalibur Army a Optokon.

Zkratka LRPV znamená Long Range Patrol Vehicle, tedy průzkumné bojové vozidlo s dojezdem na delší vzdálenost. Gepard byl od počátku stavěn s ohledem na co nejvyšší maximální užitečnou hmotnost a dostatečný prostor pro šestičlennou posádku s plnou výstrojí včetně radiostanice a IT techniky, zásob vody a potravin. Ve výzbroji má být těžký kulomet 12,7 mm, lehké kulomety, dvě lafety, RPG, maskovací síť a pochopitelně dostatečná zásoba munice.

V ploutvičkách na kapotě jsou rušičky, které by měly znemožnit například dálkové odpálení výbušniny. Celková hmotnost automobilu může být až 6 tun, z toho 1900 kg je užitečná hmotnost (v případě pancéřované verze 1200 kg). Chybět nemůže ani balistická a protiminová ochrana či blackout systém. Kola typu runflat s nouzovým dojezdem zajistí, že posádka nebude muset na nebezpečném místě zastavit. Dvě nádrže o celkovém objemu 180 litrů nafty dostaly dojezd na úctyhodných 1000 kilometrů. A kdyby se náhodou něco stalo, jsou na Gepardu úchyty pro transport vrtulníkem.

Jak jezdí?

Armáda má jistou výhodu v tom, co poputuje pod kapotu. Tady se nehraje na emisní limity a ochranu ledních medvědů, takže Gepard spoléhá na naftový vidlicový osmiválec o objemu 4,5 litru, plnící pouze letitou normu Euro 3. Výsledný výkon 253 koní (189 kW) zní skvěle a dosavadní devadesátikoňové Defendery zadupe do země. Maximální točivý moment je 454 Nm a silný motor poměrně těžké auto rozpohybuje klidně až na 140 km/h. Rychlost v přímce ale není tak důležitá, takže Gepard má pohon všech kol a uzávěrky diferenciálu na obou nápravách. Motor se dodává jak s manuální převodovkou, tak s automatem. A k dispozici je i variátor VDS.

Toyota Land Cruiser 2.8D-4D AT – Terénní ikona nevyměkla

Dalším armádním vozem, který u Dajbycha nachystali, je RDV Gepard Cheetah. Ten by měl nahradit Defendery Kovboj. RDV znamená Rapid Deployment Vehicle, jde tedy o auto pro rychlý zásah pro 4– až 6člennou posádku. Stále má výbornou průjezdnost v terénu, je pochopitelně mnohem lehčí (hmotnost se vejde do 3,5 tuny, konkrétně 3490 kg, z toho 1450 kg je užitečná nosnost) a menší než velké LRPV. Pod kapotou je stejný osmiválec, takže menší bráška je s ním ještě rychlejší – zvládne 168 km/h. Stejná dvojice nádrží na 180 litrů zajistí dojezd až 1025 km.

V terénu se oba armádní speciály předvedly skvěle, na rozmoklé louce nebyl potřeba ani pohon všech kol. V lese to bylo těžší, ale leckdy si vystačily i bez zapnuté redukce. S ní je ovšem nezaskočilo nic. Mazlavé a vlhké podzimní bláto způsobovalo problém okolo běhajícím fotografům, ale upravené Land Cruisery se nemilosrdně sunuly vpřed. Kola si sama nacházela ve vyjetých kluzkých kolejích místa, kde měla nejlepší trakci.

Může v terénu fungovat i elektromobil?

Firma Dajbych ovšem předvedla i novinku pro civilní sektor – Toyotu Electric Cruiser. Jde o elektromobil postavený na stejném základu, o němž jsme se dosud bavili, tedy technika pochází z Land Cruiseru řady 70. Jde o stoprocentní elektromobil, který se prý skvěle hodí do uzavřených prostor nebo do podzemí – novinku ostatně již nyní v dolech testují v Německu.

Elektrický Land Cruiser může být ale i řešením pro stavební a servisní práce v centrech měst s vyznačenými emisními zónami. Místo klasického motoru je pod kapotou Li-Ion akumulátor a elektromotor Bosch o výkonu 90 kW a s točivým momentem 631 Nm.

Electric Cruiser zvládne jet až 130 km/h, na silnici vám baterky vydrží až na 150 km, mimo ni na 60 km. Ovšem je tu možnost dokoupit baterie a dojezd tak zvýšit. Za jízdy je Electric Cruiser velmi tichý, jen slabě bzučí a produkuje minimum tepla. Veškeré terénní schopnosti ovšem zůstaly zachovány.

Posledním modelem, který vám stručně představíme, je Toyota Hilux TRD. Společnost Dajbych se rozhodla vyslyšet majitele, kterým jediná nabízená motorizace Hiluxu (čtyřválcový diesel 2,4 D-4D) nevyhovuje. Emisní předpisy jsou totiž neúprosné, takže je nesplní například naftový osmiválec zmíněný u vojenských aut.

Řešením je benzinový vidlicový šestiválec o objemu 4 litry s výkonem 232 koní. Ten můžete mít právě v Hiluxu TRD (Toyota Racing Development). Kromě silného motoru dodalo sportovní oddělení pick-upu ještě speciální litá kola, sportovní paket na karoserii a chromované doplňky. Nemusíte se ale bát, Hilux neztratil nic ze své podstaty, je stejně nezničitelný a projede stále stejný terén jako obyčejná verze. Na testovacím kusu s automatickou převodovkou byly silniční gumy, přesto jej terénní polygon nezaskočil. Jen se možná o ty doplňky budete trochu víc bát.

Foto: Dajbych

Fotogalerie

  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 1
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 2
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 3
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 4
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 5
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 6
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 7
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 8
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 9
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 10
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 11
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 12
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 13
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 14
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 15
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 16
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 17
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 18
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 19
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 20
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 21
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 22
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 23
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 24
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 25
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 26
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 27
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 28
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 29
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 30
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 31
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 32
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 33
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 34
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 35
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 36
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 37
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 38
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 39
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 40
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 41
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 42
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 43
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 44
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 45
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 46
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 47
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 48
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 49
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 50
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 51
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 52
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 53
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 54
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 55
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 56
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 57
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 58
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 59
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 60
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 61
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 62
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 63
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 64
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 65
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 66
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 67
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 68
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 69
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 70
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 71
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 72
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 73
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 74
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 75
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 76
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 77
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 78
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 79
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 80
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 81
  • V terénu jsme vyzkoušeli armádní Gepardy. A taky elektrický Land Cruiser: fotka 82


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 14658 | Zobrazit seznam všech anket