V Jihoafrické republice našli chlapíka, který řídí neznámý Volkswagen. Zjistilo se, že jde o vzácný prototyp

V Jihoafrické republice našli chlapíka, který řídí neznámý Volkswagen. Zjistilo se, že jde o vzácný prototyp: titulní fotka Internetem začaly kolovat fotky záhadného auta ve tvaru hranaté škatule, připomínající vzdáleně Nissan Praire. Nebo něco, co by nakreslilo malé dítě, když by mělo namalovat terénní vůz. Přitom je to vzácný a málo známý Volkswagen.

Řada lidí si myslí, že o Volkswagenu ví vše, koneckonců jde o nejpopulárnější značku ze sousední země na našem trhu. Jenže kromě mateřských závodů v Německu se Volkswagen výrobně angažoval a angažuje i v jiných zemích, dokonce i na jiných kontinentech, má tam vlastní vývojová centra a prodává tam své specifické modely. Například ještě poměrně nedávno byla v Číně na prodej původní Santana, Brazilci zase mají svůj Gol nebo dříve měli sportovní kupé SP2. A v Jihoafrické republice můžete potkat poměrně mladé jedničkové Golfy s palubkou z první Fabie. Anebo něco mnohem vzácnějšího – projekt Volkswagen 1021.

Ve druhé polovině 70. let probíhal i v Africe vývoj zaměřený na nástupce modelu Beetle. Jednoduché levné autíčko je dost houževnaté a spolehlivé na to, aby si na tomto kontinentu získalo popularitu. Ostatně vzpomeňte si na první africký speciál Top Gearu, kdy právě Brouk byl náhradním autem, kdyby se někomu z trojice moderátorů porouchalo auto. A Beetle také celou cestu přežil v pozadí bez nutnosti servisních zásahů. Požadavky afrických zákazníků se tedy lišily od těch evropských, kterým byl určen sofistikovanější Golf. A tak se zrodil projekt 1021 připomínající dnešní SUV. A poté vznikl ještě pick-up.

VW Gol je nejprodávanějším autem v Jižní Americe

Všechny prototypy byly postaveny na šasi Brouka, aby byla jejich výroba a vlastně i následný servis co nejsnazší. A stejně jako on, i prototypy mají vzduchem chlazený boxer vzadu, což je pro auta této kategorie dost netradiční. Přitom na pohled vůz vypadá dost obyčejně a trochu připomíná běžná starší SUV jako například Jeep Cherokee.

Volkswagen nakonec nebyl s výsledky projektu spokojen, a tak byl celý projekt v sedmdesátých letech ukončen. Existuje však několik postavených prototypů. Celkovým počtem si bohužel není nikdo jistý, s počtem přeživších kusů je to ještě horší.

Volkswagen je totiž prodal soukromým majitelům a ti s nimi normálně jezdili. Ostatně naše Škoda to kdysi dělala stejně a nyní jen pláče nad tím, kolik vzácných aut se nadobro ztratilo mezi lidmi, například většina prototypů dodávky 1203.

Ale zpět k Volkswagenu. Do dnešních dnů nejspíše přežily v soukromém vlastnictví jen dva kusy typu 1021.

Fotky jednoho z nich získal americký motoristický web Jalopnik, a tak si můžeme udělat jasnou představu o tom, jak byl vlastně tento prototyp zkonstruován. Má jen jeden pár dveří, stejně jako Brouk, čímž opět připomíná původní SUV. Ano, mladší čtenáři si možná nevzpomenou, ale původní modely Cherokee, Discovery, Range Rover i například Toyoty RAV4 měly jen tři dveře a pětidveřové varianty je doplnily v prodejích později. Přesný důvod u Volkswagenu ale neznáme. Možná to bylo z důvodu tuhosti lehké sklolaminátové karoserie, možná se nelíbil vzhled, možná byla pětidveřová verze v plánu, ale nestihli ji vyrobit před koncem projektu.

Volkswagen Gran Santana: Přeznačkovaný Rapid Spaceback pro Čínu

Prototyp pick-upu je pak trochu překvapením, protože hloubka korby (byť ji žádná fotografie neukazuje) nebude kvůli motoru vzadu asi nijak závratná. Ovšem nabízela se možnost udělat uzamykatelné schránky před zadní nápravou pod úrovní podlahy, jako to měly Transportery T1, T2 a T3.

Vzhledem ke koncepci auta vzadu není moc místa na náklad. Pod vysoko položenou podlahou kufru se totiž nachází motor. Zadní část navíc nemá přístup dovnitř a k zavazadlům se tedy dostanete jen přes interiér. Opět je otázkou, zda vyklápění okna ve stylu hatchbacků nebylo alespoň v plánu. Pokud ale pomineme tuto nevýhodu, vypadá jinak projekt 1021 jako velmi vhodný pro africké podmínky. Má prostorný interiér, spotřeba nebude vysoká a jistě má i skvělou trakci. Prototyp má také větší světlou výšku než originální Brouk. Automobilka patrně využila komponenty z typu 181.

Původ auta v Jihoafrické republice prozrazují malá bílá světla pod blinkry v přední části. Ty byly pro všechna auta povinné až do devadesátých let. Víčko nádrže je trochu netradičně v přední části, takže to vypadá, že ta zůstala na svém místě, tedy pod přední kapotou. Původní Brouk ji má také tam, protože vzadu na ní kvůli motoru už nezbývá místo a auto je pak o něco lépe vyvážené. Na D sloupku vidíme otvory pro vstup vzduchu, což také není u SUV moc obvyklé, ale opět za to může umístění motoru. Tvar kol naznačuje, že jde o původní disky z VW 1600 používané v Africe, jen byly disky v minulosti přelakovány do jedné barvy (v původní verzi byly dvoubarevné, jak ukazují i staré fotografie prototypů).

Je otázkou, zda si je majitel vědom, jak vzácné auto má. Ale možná to ví, prototyp vypadá, že je i po letech ve velmi slušném stavu. Také by nás hodně zajímalo, jak asi jezdí, ale nejspíš dobře. Jinak by jej vzhledem k jeho hodnotě mohl nejspíš dávno prodat nebo vyměnit za nějaké modernější SUV.

Vlastně je skvělé, že s ním majitel normálně jezdí, právě k tomuto účelu má auto sloužit. A díky tomu vlastně mohly vzniknout i tyhle fotky, takže si i zbytek světa může prohlédnout auto, které dokonce dodnes nemá ani vlastní stránku na Wikipedii.

Fotogalerie

  • V Jihoafrické republice našli chlapíka, který řídí neznámý Volkswagen. Zjistilo se, že jde o vzácný prototyp: fotka 1
  • V Jihoafrické republice našli chlapíka, který řídí neznámý Volkswagen. Zjistilo se, že jde o vzácný prototyp: fotka 2
  • V Jihoafrické republice našli chlapíka, který řídí neznámý Volkswagen. Zjistilo se, že jde o vzácný prototyp: fotka 3
  • V Jihoafrické republice našli chlapíka, který řídí neznámý Volkswagen. Zjistilo se, že jde o vzácný prototyp: fotka 4
  • V Jihoafrické republice našli chlapíka, který řídí neznámý Volkswagen. Zjistilo se, že jde o vzácný prototyp: fotka 5
  • V Jihoafrické republice našli chlapíka, který řídí neznámý Volkswagen. Zjistilo se, že jde o vzácný prototyp: fotka 6
  • V Jihoafrické republice našli chlapíka, který řídí neznámý Volkswagen. Zjistilo se, že jde o vzácný prototyp: fotka 7
  • V Jihoafrické republice našli chlapíka, který řídí neznámý Volkswagen. Zjistilo se, že jde o vzácný prototyp: fotka 8
  • V Jihoafrické republice našli chlapíka, který řídí neznámý Volkswagen. Zjistilo se, že jde o vzácný prototyp: fotka 9
  • V Jihoafrické republice našli chlapíka, který řídí neznámý Volkswagen. Zjistilo se, že jde o vzácný prototyp: fotka 10
  • V Jihoafrické republice našli chlapíka, který řídí neznámý Volkswagen. Zjistilo se, že jde o vzácný prototyp: fotka 11
  • V Jihoafrické republice našli chlapíka, který řídí neznámý Volkswagen. Zjistilo se, že jde o vzácný prototyp: fotka 12
  • V Jihoafrické republice našli chlapíka, který řídí neznámý Volkswagen. Zjistilo se, že jde o vzácný prototyp: fotka 13
  • V Jihoafrické republice našli chlapíka, který řídí neznámý Volkswagen. Zjistilo se, že jde o vzácný prototyp: fotka 14
  • V Jihoafrické republice našli chlapíka, který řídí neznámý Volkswagen. Zjistilo se, že jde o vzácný prototyp: fotka 15
  • V Jihoafrické republice našli chlapíka, který řídí neznámý Volkswagen. Zjistilo se, že jde o vzácný prototyp: fotka 16
  • V Jihoafrické republice našli chlapíka, který řídí neznámý Volkswagen. Zjistilo se, že jde o vzácný prototyp: fotka 17


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: má troje dveře damn 21.12.2018  21:40
má troje dveře ;-) 17.12.2018  09:20
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 14658 | Zobrazit seznam všech anket