V Česku je na prodej supersedan, na který jste už možná zapomněli. Ve své době patřil mezi nejrychlejší

V Česku je na prodej supersedan, na který jste už možná zapomněli. Ve své době patřil mezi nejrychlejší: titulní fotka V devadesátých letech měly výrobky francouzských automobilek grády a téměř každá měla vůz, který by většina z nás v garáži snesla. V případě Renaultu byl vrcholem supersedan Safrane Biturbo.

V roce 1994 Renault začal prodávat docela zajímavý rychlý sportovní sedan. Jmenoval se Safrane Biturbo a dnes si na něj vzpomene asi jen málokdo. Tak to pojďme napravit a něco si o něm povědět. Hodí se to, protože jeden exemplář je u nás právě teď na prodej.

A nutno poznamenat, že ve své době Safrane zvládal rozcupovat na silnici řadu konkurentů, kteří by to do něj opravdu neřekli.

V Renaultu pod kapotu dali třílitrový vidlicový šestiválec PRV, který naladili němečtí specialisté Hartge. Nové vstřikování paliva, elektronické zapalování, ale hlavně dvě turbodmychadla KKK změnily agregát k nepoznání. Safrane získal úchvatných 268 koní a 363 Nm. Náhle se však objevil problém s převodovkou, žádný automat ze skladů Renaultů nedokázal přenést sílu na obě nápravy. Ano, Safrane Biturbo totiž byla čtyřkolkou. Renault tedy sáhnul po pětistupňovém manuálu, z čehož se radují puritánští řidiči dodnes, ale v rámci segmentu velkých sedanů šlo o nedostatek.

Renault Frégate a R16 – Klasika a avantgarda

Safrane vážil 1,8 tuny, i tak ale zvládl pokořit rychlost 100 km/h za sedm sekund. Elektronický omezovač vás zastavil ve 250 km/h, ale reálně by sedan zvládl prý až 270 km/h. Aby se ale i ve velkých rychlostech dobře ovládal, bylo zavěšení McPherson na obou nápravách doplněné možností elektronické regulace. Sedmnáctipalcové pneumatiky Pirelli P Zero 225/45 také přispěly ke skvělým jízdním vlastnostem, které si většinou s francouzskými auty nespojujeme. Kotoučové brzdy byly vždy doplněny systémem ABS.

Zvenčí jste se ale o potenciálu motoru nic moc nedozvěděli, Safrane Biturbo je totiž ukázkový sleeper. Má sice jiný nárazník a decentní křídlo, zmíněné díly ovšem nepůsobí nijak agresivně, a tak nikdo nečeká extra výkonné auto. Také litá kola přímo od Hartge se dají považovat spíš za elegantní než za sportovní.

Větší změny zaznamenáte až v interiéru, na jehož úpravě se podílela firma Irmscher. I základní Biturbo RXE mělo elektrická okna a zrcátka, automatickou klimatizaci a kožená sedadla. Nad RXE ještě byly verze s výbavou Elipse a Baccara. To už si posádka mohla užívat i zabudovaný telefon s ovládáním na volantu nebo lépe tvarovaná sedadla Ergomatic s elektrickým ovládáním a vyhříváním.

Po pouhých dvou letech byla ovšem výroba verze Biturbo ukončena. Poslední kus, který byl vyroben v roce 1996, nesl pořadové číslo 806. Na poměry segmentu a automobilky Renault jde tedy o velmi výjimečné auto. Dalo by se tak čekat, že si jej někdo nechá v případě prodeje řádně zaplatit.

Necelých 200 tisíc za kus v inzerci (má polské doklady) nám ale nepřijde jako výrazně moc, takže teoreticky vám jeden kousek s klimatizací může udělat radost. Na druhou stranu, tohle auto má mezi znalci zvláštní pověst, zvlášť kvůli náročné a nákladné údržbě. Také spolehlivost není prý zrovna příkladná.

Mimochodem, ve své době stál Safrane Biturbo více než 2 miliony korun.

Fotogalerie

  • V Česku je na prodej supersedan, na který jste už možná zapomněli. Ve své době patřil mezi nejrychlejší: fotka 1
  • V Česku je na prodej supersedan, na který jste už možná zapomněli. Ve své době patřil mezi nejrychlejší: fotka 2
  • V Česku je na prodej supersedan, na který jste už možná zapomněli. Ve své době patřil mezi nejrychlejší: fotka 3
  • V Česku je na prodej supersedan, na který jste už možná zapomněli. Ve své době patřil mezi nejrychlejší: fotka 4
  • V Česku je na prodej supersedan, na který jste už možná zapomněli. Ve své době patřil mezi nejrychlejší: fotka 5
  • V Česku je na prodej supersedan, na který jste už možná zapomněli. Ve své době patřil mezi nejrychlejší: fotka 6
  • V Česku je na prodej supersedan, na který jste už možná zapomněli. Ve své době patřil mezi nejrychlejší: fotka 7
  • V Česku je na prodej supersedan, na který jste už možná zapomněli. Ve své době patřil mezi nejrychlejší: fotka 8


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Nádhera! Kvíčala 29.12.2018  17:37
Vstoupit do diskuse ›