V Česku je na prodej legenda slavné skupiny B. S touhle Deltou jezdil Markku Alén

V Česku je na prodej legenda slavné skupiny B. S touhle Deltou jezdil Markku Alén: titulní fotka V Česku se občas v inzerci objeví skutečné rarity. Nyní by měli zbystřit všichni fanoušci rally, protože si můžou koupit nejlepší verzi auta, kterému se přezdívá "královna rally".

Ano, jde o Deltu od Lancii, ale zapomeňte na „obyčejnou“ verzi Integrale s polepy. V České republice je skutečně na prodej speciál Delta S4 pro skupinu B.

A legendární skupinu milujeme všichni. Konstruktéři tehdy dostali v podstatě volné ruce, aby postavili to nejlepší, co umí. A tak Audi Quattro mělo přeplňovaný pětiválec vpředu a pohon všech kol, zatímco u MG si vystačili s atmosférickým šestiválcem uprostřed a Renault zase vsadil na turbomotor na místě zadních sedadel, který poháněl zadní kola. Každá automobilka na to šla po svém a pak si to rozdaly o to, kdo bude nejlepší.

Apelsin-1 mohl být úspěšný závoďák ze Sovětského svazu, šanci ale nedostal.

V posledním tragickém roce 1986 byl boj velmi těsný, ale nakonec se radoval Peugeot, který získal titul až rozhodnutím od zeleného stolu, jinak by mistrovským autem bylo právě to, které je na prodej.

Lancia Delta S4 byla vlastně druhým béčkem, které italská automobilka postavila. Původní 037 dokázala v šampionátu vyhrát v roce 1983, pak ale koncepce motoru uprostřed a pohonu zadních kol na čtyřkolky přestala stačit. Delta S4 byla nástupcem typu 037 a měla propagovat úspěšný hatchback nižší střední třídy. Ten ovšem kevlarová dvoudveřová karoserie s výklopnou přední a zadní částí připomínala opravdu jen velmi vzdáleně.

Motor vybavený elektronickým vstřikování Weber-Marelli IAW má dvojité přeplňování, které tvoří kompresor Abarth Volumex R18 a turbodmychadlo KKK K27. Agregát je umístěný uprostřed a pohání všechna kola.

K v Česku nabízené Deltě dostanete i certifikát Abarth Classiche o pravosti závodního speciálu. Jde o soutěžní automobil, se kterým startoval Markku Alén.

Rodák z Helsinek je slavným pilotem, který v roce 1978 vyhrál pohár pro jezdce FIA, tedy předchůdce mistrovství světa. Mistrem světa se stal v roce 1986 právě za volantem Delty S4, ale byl jím jen pouhých 11 dnů…

Za tuhle starou škodovku chce majitel 13 milionů. Jde o jeden ze dvou závodních speciálů

S Deltou si připsal druhé místo již o rok dříve při jejím prvním startu na RAC Rally, v roce 1986 vyhrál Sanremo a Olympus rally a pravidelnými výsledky na špičce dokázal nasbírat dostatek bodů, aby se ucházel o titul.

Bohužel, 11 dnů po poslední soutěži v sezoně bylo italské klání, v němž došlo k diskvalifikaci Peugeotů, anulováno a jeho výsledky se nezapočítávaly. Dodnes je toto rozhodnutí sporné, protože Peugeoty byly diskvalifikovány za nepřípustné technické řešení v Itálii, tedy na domácí půdě Lancie.

O anulaci ale rozhodla automobilová federace, tedy orgán plný Francouzů, pro které byl Peugeot jejich značkou. A to samozřejmě dodnes vzbuzuje různé dohady a konspirace.

Ale vraťme se k prodávané Lancii. Zbývá nám totiž cena. Ta činí půl milionu eur, tedy přes 12,5 milionů korun.

Fotogalerie

  • V Česku je na prodej legenda slavné skupiny B. S touhle Deltou jezdil Markku Alén: fotka 1
  • V Česku je na prodej legenda slavné skupiny B. S touhle Deltou jezdil Markku Alén: fotka 2
  • V Česku je na prodej legenda slavné skupiny B. S touhle Deltou jezdil Markku Alén: fotka 3
  • V Česku je na prodej legenda slavné skupiny B. S touhle Deltou jezdil Markku Alén: fotka 4
  • V Česku je na prodej legenda slavné skupiny B. S touhle Deltou jezdil Markku Alén: fotka 5
  • V Česku je na prodej legenda slavné skupiny B. S touhle Deltou jezdil Markku Alén: fotka 6
  • V Česku je na prodej legenda slavné skupiny B. S touhle Deltou jezdil Markku Alén: fotka 7


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek:





Související články

Nejčtenější

Plakát týdne

Kia Stinger

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 14243 | Zobrazit seznam všech anket