Tohle jsou prý nejkrásnější transportéry závodních aut. Souhlasíte?

Tohle jsou prý nejkrásnější transportéry závodních aut. Souhlasíte?: titulní fotka Jen málokdy si užijí skutečnou slávu. Přesto jsou často krásnější než účelné závodní speciály, které vozí…

Před druhou světovou válkou používaly týmy k převozu závodních vozů často běžné nákladní automobily a tahače, v tomto trendu pokračovaly i po válce. Vše se začalo měnit až později, kdy se transportéry začaly specializovat. Výjimkou byly špičkové německé týmy Mercedes-Benz a Auto Union, které si speciální transportéry stavěly už ve třicátých letech.

Právě na stroje, které měly na starost převoz závodních automobilů, se zaměřil server Auto Classic. Vybral ty údajně nejhezčí a nejzajímavější. Souhlasíte?

Mercedes-Benz 0317 – Porsche Gulf

Předělaný nákladní automobil Mercedes se zvýšenou střechou není až tak originální, ale má barvy Gulfu, které sluší snad jakémukoliv autu. Ví se pouze o dvou přeživších exemplářích, z nichž jeden patřil týmu Gulf-Wyer Johna Wyera, který startoval na 24h Le Mans s Porsche 917. Dnes je ve sbírce ROF GO a pravidelně bývá ozdobou mnoha akcí.

Leyland Royal Tiger – BRM

BRM nedělalo nikdy nic polovičatě. Stačí se podívat na jejich šestnáctiválcové závoďáky a hned pochopíte, oč jde. Leonard Lord z automobilky Austin závodnímu týmu přispěl na trojici třítunových nákladních aut Lodestar. Ty se ale dost špatně řídily, a tak se závodní tým obrátil na Marshall Motor Bodies v Cambridge a nechal si postavit přepravní speciál s hliníkovou karoserií na podvozku Leylandu Royal Tiger. Ten dokázal přepravit 3 závodní speciály a v paddocku působil rozruch svou majestátností. Šlo o jedno z prvních speciálně postavených přepravních aut.

Mercedes-Benz RennTransporter

V padesátých letech nechal manažer týmu Alfred Neubauer postavit zcela nový přepravník. Závodní speciál 300SL se přece nemůže vozit na běžné odtahovce. Nový přepravník z roku 1955 byl postaven na prodlouženém šasi modelu 300SL, dokonce i jeho řadový šestiválec zůstal pohonnou jednotkou. Některé prvky na karoserii si přepravník vypůjčil ze sedanu 180. Výkon 192 koní umožňoval přepravu speciálu rychlostí 170 km/h, takže cestou na závody předjížděl většinu aut na silnici. Bohužel, pamětníci si vzpomenou, že právě ročník 1955 byl poznamenán tragickou havárií, po které tým ukončil závodní aktivity a speciál byl v roce 1967 sešrotován. Dnes existuje jen jeho replika v muzeu, kterou občas automobilka vytáhne na nějakou výstavu.

Ken Block má novou hračku. A tentokrát i skoro praktickou

Fageol Twin Coach Cunningham

Američan Briggs Cunningham začal v Evropě závodit v roce 1953. Na tratích Silverstone nebo Le Mans překvapoval svými výsledky a v paddocku svým přepravníkem Fageol Twin Coach. Firmu na výrobu těchto autobusů založili v Ohiu bratři Fageolové v roce 1927. V autobusech používali dva motory, aby mohly být jejich výrobky větší a rychlejší.

Fiat Bratoletti Scuderia Ferrari

Italský závodní tým si najal karosárnu Bartoletti, aby upravila pro jejich potřeby nákladní Fiat. Jeho šestiválcový diesel o objemu 10,7 litru nabízel výkon 175 koní a Ferrari si nechalo postavit dva kusy. Nakonec se pro stejné vozy rozhodla i závodní stáj Maserati. Tým Ferrari své náklaďáky používal až do roku 1970, aby jej poté prodal benátskému cirkusu, kde sloužily do roku 1990. Následně byl jeden transportér zrenovován do původní podoby italského týmu. V roce 2011 se tento kus prodal v aukci za zhruba 23 milionů korun.

Commer TS3 Ecurie Ecosse

Malý soukromý tým Ecurie Ecosse byl založen v Edinburghu v roce 1951. Přesto už v roce 1957 opanovaly jeho dva Jaguary D-Type Le Mans. O dva roky později se stáj rozhodla postavit si speciální přepravník – použila k tomu naftový nákladní automobil Commer TS3. Na speciální karoserii se podílely firmy Walter Alexander and Company of Falkirk a British Aluminium, další díly dodaly společnosti Dunlop nebo Lucas. Auto bylo hotové v roce 1960 a tým jej používal až do roku 1971. Poté jej používal Nail Corner a po jeho vlastnictví se stopa ztrácí. Zachránil jej až Dick Skipworth, který jej nechal v devadesátých letech kompletně zrenovovat. Pak v něm převážel své skvosty na závody, v útrobách auta se tak vozily například Jaguary XK120, C-Type, D-Type, Tojiero-Jaguar, Tojiero-Buick Coupé nebo Austin-Healey Sebring Sprite. Skipworth kolekci prodal v roce 2013, ale transportér stále existuje a často zavítá na akce v Goodwoodu.

Nejen Mercedes, AMG kdysi spojilo síly i s Mitsubishi. A vzniklo tohle

Fiat Bartoletti Scarab Shelby Le Mans

A máme tu druhý Fiat, který začal svou kariéru u Maserati. Tam převážel závodní 250F Juana Manuela Fangia v roce 1957, kdy tahle pozdější legenda slavila svůj první titul. Pak si jej pořídil Lance Reventlow na převoz svých Scarabů. Později přepravník uchvátil Carolla Shelbyho, který jej pravidelně nakládal svými Cobrami. A poté si jej vybral Alan Mann a převážel s jeho pomocí Fordy GT40. To ale není všechno, dalším vlastníkem byl Alan Piper, který speciál přelakoval do zelené barvy BP a převážel svá soukromá Ferrari. A stále nebyl konec, protože dalším jménem v techničáku byla produkční společnost Stevea McQueena, která jej v několika nátěrech použila k natáčení Le Mans. Později bylo auto zrenovováno a letos prodáno v aukci v Goodwoodu.

Fotogalerie

  • Tohle jsou prý nejkrásnější transportéry závodních aut. Souhlasíte?: fotka 1
  • Tohle jsou prý nejkrásnější transportéry závodních aut. Souhlasíte?: fotka 2
  • Tohle jsou prý nejkrásnější transportéry závodních aut. Souhlasíte?: fotka 3
  • Tohle jsou prý nejkrásnější transportéry závodních aut. Souhlasíte?: fotka 4
  • Tohle jsou prý nejkrásnější transportéry závodních aut. Souhlasíte?: fotka 5
  • Tohle jsou prý nejkrásnější transportéry závodních aut. Souhlasíte?: fotka 6
  • Tohle jsou prý nejkrásnější transportéry závodních aut. Souhlasíte?: fotka 7
  • Tohle jsou prý nejkrásnější transportéry závodních aut. Souhlasíte?: fotka 8

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek:





Související články

Nejčtenější

Plakát týdne

Kia Stinger

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 14243 | Zobrazit seznam všech anket