Tohle je možná Nejlepší Dino na světě. Má totiž motor z Ferrari F40

Tohle je možná Nejlepší Dino na světě. Má totiž motor z Ferrari F40: titulní fotka Možná už jste na internetu viděli Ferrari Monza 3.6 EVO, které patří jistému Davidu Lee. Na pohled vypadá jako obyčejné 246 Dino, ale v útrobách je vidlicový osmiválec z F40.

Jestli znáte historii Ferrari, víte, že šestiválce nebyly pro zakladatele Enza Ferrariho dost dobré. A tak se za jeho života nesměly šestiválcové verze jmenovat Ferrari. Stejně tak původně odmítal dát motor doprostřed u silničních aut (v závodních speciálech se ovšem toto řešení uplatnilo). Nakonec ale pod taktovkou Sergia Pininfarini přesto moderní sporťák s šestiválcem uprostřed vznikl a měl i vzpínajícího hřebce na kapotě. Jmenoval se Dino 206 GT na počest Enzova předčasně zesnulého syna. Číslo vyjadřovalo dvoulitrový objem motoru a počet válců. Motor navíc našel uplatnění i v kupé a kabrioletu Fiat Dino – a později také v Lancii Stratos.

F430 je poslední Ferrari s motorem uprostřed a manuálem. Víte, kolik dnes stojí? Jedno je na prodej i v Česku

Dino si získalo značnou popularitu, protože bylo dostupné i pro playboye a floutky, kterým byly velké dvanáctiválce zapovězeny. Objem motoru se později zvýšil na 2,4 litru (Dino 246 GT) a auto se vyrábělo až do roku 1976. Tehdy se objevilo Dino 308 GT4 2+2 a jak název napovídá, to už poháněl osmiválec a do interiéru se vměstnala další nouzová sedadla vzadu. Výkon se dostal na 250 koní, zatímco původní šestiválcové Dino dosáhlo jen na 195 koní.

David Lee právě takové původní Dino měl, ale jeho výkon mu nestačil. Ostatně i s počtem válců nejspíš nebyl spokojen. S penězi Lee problém nemá, vlastní totiž šperkařské impérium v hodnotě 300 milionů dolarů (asi 6,7 miliardy korun). A jeho sbírka vozů dosahuje hodnoty 35 milionů dolarů (přes 782 milionů korun). Většinou je totiž poskládaná ze samých vzácných Ferrari.

Mimo raritních kousků, na které je lepší ani nekoukat, aby se jim něco nestalo, má ve sbírce i jeden restmod. Jeho Dino bylo původně ve verzi 246 GTS a vyrobeno bylo v roce 1972. Lee už ale ve sbírce jedno hezčí měl, takže mu v hlavě hlodal červíček, co by se se základním modelem italské automobilky dalo dělat. A když si uvědomil, že má navíc i jeden motor z kultovní F40, měl jasno. Ostatně jedno normální F40 už ve sbírce má také.

Objem motoru 2,9 litru byl převrtán na 3,6 litru, takže jeho Dino má nyní o celý litr víc, než když vyjelo z bran továrny. Plus má tedy o dva válce víc. Lee se ovšem rozhodl zbavit V8 z F40 turbodmychadel. Ta sice v F40 fungují skvěle, ale k elegantnímu sporťáku z 60. let se moc nehodí. Chladiče jsou také z F40, protože motor je na ně zvyklý. Je k němu připojená ale jiná převodovka, tentokrát s kulisou „dogleg“ z typu 328. Nové tlumiče jsou od společnosti Koni. Velikost kol se zvětšila ze 14 na 17 palců a pod nimi jsou nyní nové větší brzdy Brembo. Tohle Dino, přejmenované majitelem na Monza 3.6 EVO, je opravdu výjimečné.

Víte, že si pořád můžete koupit úplně nový Lexus LFA? I když se přestal vyrábět před 6 lety



Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek:





Související články

Nejčtenější

Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 15241 | Zobrazit seznam všech anket