Test: Ducati 848

Test: Ducati 848: titulní fotka Měli jsme možnost otestovat supersportovní krasavici, Ducati 848. Špičkový design, bílá perleť a dvouválec o výkonu 134 koní ve spojení s hmotností 168 kg naznačují, že jízda s 848 byla požitkem. Nechybí ani dojmy z mosteckého okruhu.

Představení Ducati 848

Když Ducati představila model 1098, strhla na sebe téměř veškerou pozornost. Supersportovní střela sbírala jeden úspěch za druhým, za zmínku jistě stojí, že krásné křivky motocyklu ocenila i Asociace motocyklových designérů, když Ducati 1098 vyhrála ocenění za Nejlepší design roku 2006.

Na motoshow EICMA v italském Milánu byla v roce 2007 představena nová supersportovní kráska, Ducati 848. Motorka sází na stejné hodnoty, které vyzkoušela na větší sestřičce. Design téměř totožný s 1098, nový superbike má stejnou klínovitou masku, pod předními světlomety otvory pro náporové sání a zpětná zrcátka mají integrované blinkry. Motocykl díky vidlicovému dvouválci působí velmi štíhlým, sportovním dojmem. Na trubkovém rámu je jednoduchá, ale účelná kapotáž, která ukrývá srdce superbiku.

Pohonnou jednotkou je pro Ducati typický dvouválec s osami válců svírajícími úhel 90 stupňů. Agregát Testastretta Evoluzione s objemem 849 ccm (vrtání x zdvih je 94×61,2 mm) má čtyři ventily na válec s desmodromickým rozvodem. Výkon motoru je naladěn na 98,5 kW (134 k) v 10 000 ot/min a maximální točivý moment je 96 Nm při 8 250 otáčkách. Výfukový systém se splétá do jednoho, následně opět rozděluje na dvojici koncovek pod sedlem a samozřejmě splňuje emisní normy Euro 3.

Agregát Testastretta Evoluzione s objemem 849 ccm má výkon 98,5 kW (134 k) v 10 000 ot/min a maximální točivý moment je 96 Nm při 8 250 otáčkách.

Základem všeho je trubkový rám, u kterého došlo během vývoje k odlehčení, ale díky novým technologiím se dosáhlo vyšší tuhosti. Kvalitní komponenty jsou samozřejmostí: plně nastavitelné odpružení od firmy Showa obsahuje přední obrácenou vidlici s průměrem trubek 43 mm, vzadu je masivní jednoramenná kyvná vidlice s centrální tlumící jednotkou. Světoznámá společnost Brembo dodala brzdový systém s dvojicí velkých kotoučů a radiálními čtyřpístkovými třmeny (Brembo Monobloc) na předním kole, vzadu je jeden menší kotouč. Suchá hmotnost ducati je 168 kg.

Přístrojová deska obsahuje pouze jeden velký displej, opět stejný prvek, jako u 1098 / 1189. K dispozici je hned několik údajů: teplota chladící kapaliny, teplota vzduchu, otáčkoměr, tachometr, hodiny a celkové kilometry, které se dají přehodit na trip I a II. Na spodní hraně je lišta se standardními kontrolkami a nahoře je palubka vybavena čtveřicí diod signalizujících vhodný bod pro přeřazení. Jediné, co mi na displeji chybělo, byl údaj o zařazené rychlosti, jinak jsou údaje čitelné a jejich rozmístění přehledné.

Jízdní dojmy Ondry (aneb co na to Óčko?)

Začátek letošní sezóny se nese ve velkém stylu. S přispěním počasí, které nám zatím vždycky vyšlo na výbornou a množstvím nabídek na testování, jsme začali poměrně zostra. Mezi ty nejostřejší a zároveň nejexkluzivnější stroje bezpochyby patří i Ducati 848.

O kráse tohoto biku není třeba diskutovat. Osobně považuji 848 za jeden z nejpovedenějších kapotovaných strojů vůbec, alespoň co se designu týče. Bílá perleťová metalíza, která je i pro letošek stále „trendy“, dodává sportovnímu stroji na exkluzivitě. Rozdíly mezi větší sestrou 1198 jsou na první pohled minimální a pro laika jen stěží rozeznatelné. Změny jsou kromě motoru a barevného provedení patrné snad jen na podvozku stroje, a to až ve srovnání s dražší 1198S. Bohužel spolu s převzatým designem a koncepcí motocyklu jsou spojeny dva neduhy, které byly už i u 1098: ve zpětných zrcátkách toho není moc vidět a kvůli malému rejdu řídítek je obtížnější se vytočit na místě.

Velké prolisy pro nohy v nádrži umožňují pevně sevřít stroj koleny, což mi vždy dodává jistotu při ovládání stroje.

Jízdní poloha za řídítky 848 je pochopitelně sportovní, ale není stísněna a i jezdci vyššího vzrůstu se na ni celkem slušně poskládají. Ploché sedlo poskytuje dostatek prostoru a s ohledem na sportovní zaměření stroje je i docela pohodlné a nikde netlačí. Výborně zpracovaná je nádrž i boční plasty. Velké prolisy pro nohy v nádrži umožňují pevně sevřít stroj koleny, což mi vždy dodává jistotu při ovládání stroje. Malou kritiku si tedy zaslouží snad jen větrný štítek, který by mohl být alespoň o kousek vyšší.

Otestovat tento stroj jsme mohli poměrně důkladně, a to na silnici v běžném provozu, i na okruhu. Po předchozích zkušenostech s větší sestrou (loni 1098) jsem byl hodně zvědavý, jak si 848 povede na českých silnicích. Ducati 1098 byla pro mne překvapením, čekal jsem, že bude hodně nekompromisní a tvrdá, ale nakonec jsme si týdenní testování pohodově užili.

Tam kde byl motor 1098 / 1198 už hodně silný, nabízí 848 výrazně kultivovanější projev. Nejmarkantnější rozdíl jsem cítil, když jsem měl možnost přesednout z jednoho stroje na druhý. Menší motor o dost méně vibruje, netahá tak za ruce a celkově šetří moje tělo. Jízdní poloha na 848 je mnohem uvolněnější a ani ta známá bolest v zápěstí se nedostavuje tak rychle.

Podvozek funguje i na horším asfaltu na 100 procent, bez větších kopanců či poskakování. Ne že by byl zrovna měkký, ale očekával jsem nekompromisní závodní chování, které se naštěstí u 848 nedostavilo. Motor má dostatek výkonu nato, abyste hravě vystřelili z každé zatáčky ve velkém stylu. Je to dáno poměrně velkým rozsahem silných otáček. Mašina se nejlépe cítí po překročení 5 000 otáček a silně tahá až k hranici 10 000 ot/min. Poté už začne ztrácet dech a je čas s blikajícími kontrolkami kopnout další kvalt. Převodovka pracuje bezchybně a velmi tiše. Jednotlivé rychlosti jsou poskládány blízko od sebe, nikde žádný falešný neutrál, zkrátka precizní provedení. Radiální brzdy Brembo jsou excelentní jak v dávkování, nástupu, tak i v brzdném účinku.

S motorkou jsme během testu najezdili přes 600 km a průměrná spotřeba byla 7,28 l naturalu 95 na 100 km, což s nádrží o objemu 15,5 litrů nabízí teoretický dojezd kolem 206 km. Při rovnoměrné rychlosti na dálnici si Ducati 848 vzala 6,85 l / 100 km. Naopak při ostré jízdě v zatáčkách pod plynem se spálilo 7,84 litrů na sto kilometrů.

S Ducati 848 na okruhu v Mostě

V rámci okruhového Ducati dne, pořádaného v Mostě, jsme mohli zhodnotit jízdní vlastnosti a schopnosti na závodní trati v sedle 848 a na nové 1198.

Ducati 848 vyráží s velkou chutí a neohroženě kupředu. Hravost, s jakou zvládá zatáčky, je povznášející. Přehazování z jedné strany do druhé ji nedělají sebemenší problémy, stejně jako přesné držení stopy. Již dříve chválené brzdy Brembo a podvozek stroje nezklamou ani na závodní trati. Vysoko položené stupačky získávají na okruhu plusové body, škrtání o asfalt se tedy nekoná.

Motor s vytočenou dvojkou dokáže na výjezdu ze zatáčky krásně zvednout přední kolo až do momentu, kdy se zuřivě rozblikají rudé kontrolky.

Motor s vytočenou dvojkou dokáže na výjezdu ze zatáčky krásně zvednout přední kolo až do momentu, kdy se zuřivě rozblikají rudé kontrolky. Kmitající řídítka doprovázející tyto ostré výjezdy ze zatáček mi s ubývajícími silami naznačují, abych začal zase myslet a zbytečně neriskovat. Silný nárazový vítr byl místy hodně nepříjemný a dokázal s motorkou slušně cvičit, což bylo dalším impulsem pro zvolnění tempa.

V rychlejších zatáčkách končících dlouhou rovinkou byl v sedle 848 cítit handicap menšího motoru. Celkový projev není tak brutální a ostrý, jako u větší a nové 1198, vše je uhlazenější a pro mě v daných podmínkách čitelnější. Jediné místo kde měla 848 nad silnější sestrou navrch, byly pomalé a utažené zatáčky. Přebytek výkonu 1198 a nedostatek závodních zkušeností zde posouvá slabší a kultivovanější 848 na vyšší stupeň. Nemusím se na výjezdu bát otočit plynem až na doraz a samotný průjezd zatáčkou je díky klidnějšímu motoru plynulejší a ve výsledku i rychlejší. Nižší hmotnost zde hraje svoji důležitou roli.

Závěr, plusy a mínusy

Myslím si, že Ducatí 848 je dokonalým kompromisem mezi užitnou hodnotou stroje, top designem i sportovním svezením na okruhu. Pro všechny jezdce, kterým 1198 nedá hrůzou spát, nabídne 848 mnohem laskavější tvář a s tím související větší využitelnost pro každodenní ježdění v provozu. Sportovní ambice v sobě rozhodně nezapře ani na závodním okruhu a ten design… Zkrátka ideální volba pokud nechcete jen zajíždět traťové rekordy v nejvyšší kubatuře.

Technikům Ducati se podařilo vytvořit stroj, který si vzal ty nejlepší vlastnosti z 1098 a vhodně je zkombinoval s novým motorem. Máme tu supersportovní stroj ze stáje Ducati, který z vás nebude jen ždímat vše, co ve vás je, ale nabídne také možnost „klidného a pohodového“ sportovního svezení.

Co na to konkurence? Mezi ostrými šestistovkami (Honda CBR600RR, Yamaha YZF-R6, Kawasaki ZX-6R) a litrovými superbiky (nebo dvouválcovými dvanáctkami) je dost prostoru, ale taky málo konkurentů. Je tu Triumph 675 Daytona (řadový tříválec, výkon 128 koní, suchá hmotnost 162 kg, cena 285 tis. Kč) nebo Suzuki GSX-R750 (řadový čtyřválec, 150 koní, 165 kg a 305 tis. korun). Pro porovnání, Ducati 848 se prodává v České republice v současné době za 379 tis. Kč, ale nemá přímého dvouválcového konkurenta.

Plusy a minusy pro Ducati 848
+ design (nejhezčí supersport současnosti)
+ exkluzivita (nevidíte ji denně)
+ zvuk (dvouválec je znát)
+ nemá přímého konkurenta
- zpětná zrcátka
- manipulace na místě (malý rejd)
- cena

Technické informace

Technické údaje Ducati 848
Rozvor / výška sedla 1 430 mm / 830 mm
Motor, objem 4dobý dvouválec do L, 849 ccm
Vrtání x zdvih 94×61,2 mm
Kompresní poměr 12,0:1
Počet ventilů / chlazení 8 / kapalina
Výkon 98,5 kW (134 k) v 10 000 ot./min
Točivý moment 96 Nm v 8 250 ot./min
Převod / převodovka řetěz / 6stupňová
Rozměr a typ kol 17palcová, litá
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) 120/70 ZR17, 180/55 ZR17
Brzdy vpředu 2× kotouč 320 mm, 4pístek, radiální
Brzdy vzadu 1× kotouč 245 mm, 2pístek
Rám příhradový rám z ocelových trubek
Přední vidlice USD vidlice, průměr 43 mm, zdvih 127 mm
Zadní odpružení jednoram. kyvná vidlice, centrální tlumič, zdvih 120 mm
Nádrž 15,5 l
Spotřeba v testu 7,28 l na 100 km
Suchá hmotnost 168 kg
Cena (červen 2009) 379 000 Kč

Foto: David Kárný.

Poděkování: za půjčení motocyklu na test děkujeme firmě MOTO ITALIA, s.r.o., www.ducati-czech.cz

Fotogalerie

  • Test: Ducati 848: fotka 1
  • Test: Ducati 848: fotka 2
  • Test: Ducati 848: fotka 3
  • Test: Ducati 848: fotka 4
  • Test: Ducati 848: fotka 5
  • Test: Ducati 848: fotka 6
  • Test: Ducati 848: fotka 7
  • Test: Ducati 848: fotka 8
  • Test: Ducati 848: fotka 9
  • Test: Ducati 848: fotka 10
  • Test: Ducati 848: fotka 11
  • Test: Ducati 848: fotka 12
  • Test: Ducati 848: fotka 13
  • Test: Ducati 848: fotka 14
  • Test: Ducati 848: fotka 15
  • Test: Ducati 848: fotka 16
  • Test: Ducati 848: fotka 17
  • Test: Ducati 848: fotka 18
  • Test: Ducati 848: fotka 19
  • Test: Ducati 848: fotka 20
  • Test: Ducati 848: fotka 21
  • Test: Ducati 848: fotka 22
  • Test: Ducati 848: fotka 23
  • Test: Ducati 848: fotka 24
  • Test: Ducati 848: fotka 25
  • Test: Ducati 848: fotka 26
  • Test: Ducati 848: fotka 27
  • Test: Ducati 848: fotka 28
  • Test: Ducati 848: fotka 29
  • Test: Ducati 848: fotka 30
  • Test: Ducati 848: fotka 31
  • Test: Ducati 848: fotka 32


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Ducati je osud rokba79 22.06.2009  09:36
Re: Ducati 695 21.06.2009  23:50
Re: Ducati je špička %Petr B. 21.06.2009  19:26
Re: Ducati %maxo 21.06.2009  00:00
Ducati Falta 20.06.2009  23:42
Re: Ducati je špička riderhenry 20.06.2009  23:39
Re: Ducati je špička Roman Daněk (Autofun.cz) 20.06.2009  20:41
Re: Ducati je špička riderhenry 20.06.2009  18:14
Ducati je špička %Petr B. 20.06.2009  13:48
Hm... RadoR6 20.06.2009  10:47
mno stany 20.06.2009  10:32
Re: Díky riderhenry 20.06.2009  01:07
Re: Díky Golias 19.06.2009  22:37
Re: Díky riderhenry 19.06.2009  22:19
Ducati Pekelná Micinka 19.06.2009  20:34
Re: Díky da_b0mb 19.06.2009  19:33
Spagetyyyy!! Hrubis 19.06.2009  19:12
Re: Díky King 19.06.2009  14:55
Díky Trodos 19.06.2009  14:10
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Nejčtenější

Plakát týdne

BMW M4 Cabrio

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 12998 | Zobrazit seznam všech anket