Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro

Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: titulní fotka Superkombi Audi RS6 není zrovna z těch aut, která by nějak zvlášť milovala zatáčky, ale má jednu úžasnou schopnost. Vzdálenost od jedné zatáčce ke druhé dokáže zkrátit tak, jako málokteré jiné auto.

Je jasné, že se tohle auto bude chovat na silnici jinak než klasické sporťáky. Jde tedy hlavně o to, co vůbec dokáže automobilovým labužníkům nabídnout a jestli to vůbec stojí za to. Porovnat totiž tento vůz nelze s ničím. Ale začněme pěkně postupně.

Vítejte v klubu, pane

Vnější rozměry kombíku by napovídaly, že se v interiéru nebude muset nikdo nějak zvlášť uskrovňovat, ale potvrzuje to spíš otevření zadních dveří. Mě ale pochopitelně zajímají nejvíc ty levé přední. Usedám do velkoryse tvarovaných kožených sedadel a oceňuji nízký posaz, volant by ale měl jít přitáhnout ještě blíže k řidiči. O palubní desce lze vzhledem k okolnostem říci, že příjemně obklopuje, než že řidiči příliš volnosti nedopřeje. Je to sice to samé, ale lépe to zní. Prostě kdyby u Audi trochu zúžili středový tunel, vůbec bych se nezlobil. Už proto, že tohle není pravý sporťák, musím zmínit ještě schopnost kabiny působit neobyčejně luxusně – sladění barev a materiálů je působivé a velice útulné. Volant není úplně nejmenší, ale vcelku dobře se drží a zploštění ve spodní části vypadá stylově. Pravá ruka ležérně spočine na masivní hlavici voliče šestistupňového automatu – no, když to musí být; manuály asi pomalu vycházení z módy. Poslední, co mě dělí od krocení 500hlavého stáda je stisk tlačítka na palubce. Ještě musím stáhnout boční okénka…

Private Jet

Někde v dálce zahřmělo? Ne, to jen naskočil desetiválec o objemu pět litrů, namáčknutý pod dlouhou kapotou ingolstadtského kombíku. Má dvě turba a skutečně děsivé parametry. Nevím, jestli jít do kolen spíš z výkonu 580 koní (426 kW) při 6250 otáčkách nebo z točivého momentu 650 Nm, jež je k dispozici v rozmezí 1500–6250 (!) otáček. Není divu, že je 2,025 tuny vážící bestie na stovce za 4,6 s, přičemž maximálka je elektronicky omezena na 250 km/h. Tedy pardon, v našem případě můžeme díky nějakému paketu za 45 195 korun z audiny vyždímat i 280 km/h. A německá dálnice je taaak blízko…

Takže volič na Déčko a jedem. Nebo radši na S, che che… mačkám plyn k podlaze a hned je mi jasné, že musím použít to trapné klišé, připodobňující akceleraci auta ke startu proudového letadla. Audi RS6 prostě vystřelí zmísta jako projektil, motor letí od volnoběhu až k 6500 otáčkám, ťuknu do pádla pod volantem, převodovka Tipronic vmžiku přeřadí a kombík to pálí s nezměněnou chutí dál. Ručička rychloměru se pohybuje po rafičce stejně rychle jako ta od otáčkoměru, lhostejno, jestli akceleruji ze stovky nebo ze dvou, případně jestli na dvojku nebo na pětku. Síla motoru je naprosto zdrcující, auta v pravém pruhu jedou stále pomaleji a pomaleji a pak zřejmě úplně zastavují. Čekali byste, že se bude RS6 od tachometrových 250 km/h trápit? Ani omylem, rafičku s označením 250 mine jako by nic a upaluje dál a výš. Dvěstě šedesát, 270, 280 a auto působí dojmem, jako by se „plazilo“ jen lehce přes dvě stě.

Jsou momenty, které se vám nesmazatelně vryjí do paměti a jedním z nich pro mě je vytvoření mého osobního rychlostního rekordu. Bylo to na dálnici nedaleko Frankfurtu v Porsche 911 Turbo Cabrio, které mi na rychloměru ukázalo údaj 308 km/h. Od té doby rozumím tomu, že většina výrobců elektronicky omezuje maximálku na 250 km/h. Po jejím překročení je totiž každý kilometr navíc (alespoň v tom porsche) hrozně znát. Zorné pole se zúží, veškerá pozornost řidiče se soustředí na úzký pruh silnice před autem a z maximální koncentrace dokáže vytrhnout jen občasné mrknutí na rychloměr. Jenže ne tak v Audi RS6. Robustnost a velikost auta ubírá vjemově z reálné rychlosti dobrých 50 km/h a i když se ručička blíží k údaji dvěstěosmdestát, žádný zrychlený dech a zpocené dlaně se nedostavují a jediným důkazem o rychlosti jsou až směšně pomalu se pohybující auta v pruzích napravo ode mne. Nakonec se ručička rychloměru zasekne kousek nad rafičkou 290 km/h, což je důsledek proměřování. Kdybych tvrdil, že to nebyl příjemný pocit, lhal bych a věřím tomu, že právě tohle většině lidí stačí ke štěstí. Já byl ale více zvědavý na to, jak se RS6 vypořádá s okreskami.

Rovinkový král

Zázrak se nekonal. Vzít Audi RS6 na klikaté okresky a chtít po něm omračující schopnosti je stejně bláhové jako motat se s hot-hatchem po motokárové dráze. I když je třeba chlapsky přiznat, že to nebylo tak zlé, jak jsem čekal.

Jak už bylo řečeno, nadupaný kombík dokáže vzdor své váze na velmi krátké dráze vyvinout strašlivou rychlost – dynamiku supersportů nemá jen na papíře. A tak jsem schopen i na kraťoučkých rovinkách mezi zatáčkami dosáhnout nevídaných rychlostí. Jenže to mu není v zatáčkách nic platné, quattro nequattro, pánem se zde stávají kilogramy. Tedy vlastně tuny… Před zatáčkou to znamená tvrdě brzdit a samotný průjezd obloukem už je víceméně soubojem s nedotáčivostí a odstředivými silami. Důsledkem jsou nižší průjezdové rychlosti zatáčkami, než jakých dosáhnete u slušného kompaktního hot-hatche, navíc se ukazuje, že boční vedení sedadel není tak dobré, jak se zpočátku zdálo. Jenže za apexem opět zarážím plynový pedál do podlahy a akcelerace se mě vzápětí opět snaží propasírovat koženým čalouněním opěradla. Nakonec to není taková nuda, jak jsem čekal, a to z jednoduchého důvodu. Okreskový boj širokých pneumatik se setrvačností hmoty v zatáčkách totiž budí, zejména u spolujezdce, dojem, že auto jede mnohem rychleji, než tomu ve skutečnosti je. A když k tomu přidáte reálnou rychlost na přímých úsecích, tak je vlastně o zážitky docela postaráno. Vůz se v zatáčkách vůbec nenaklání a díky elektronicky ovládaných tlumičům ani při brždění neponořuje příď, přitom je ale i ve sportovním režimu až překvapivě komfortní a výborně tlumí také rázy. Na dvacetipalcová kola fakt slušný výkon.

Řízení bohužel nepatří k nejsportovnějším, účinek posilovače je chvíli velmi lehký a je pak naopak až nepříjemně ztuhne a navíc působí mírně odtažitě. Naopak velice příjemným překvapením byl výkon automatické převodovky Tiptronic, která tam sázela kvalty tak rychle, že by méně zkušený řidič sázel na DSG. A ten zvukový doprovod při podřazování, hmmm.

Stejně důležitá jako akcelerace je i schopnost zpomalit. A RS6 díky obřím brzdám zvládá velmi dobře i tuto činnost. Pedál má příjemný chod a soustava sice poněkud váhavý nástup, ale následně velmi dobrý účinek. Běžná rychlejší jízda nemá šanci brzdy utahat, ale ostrá okresková půlhodinka už ukázala, že účinek soustavy není takový, jaký byl na začátku. To ale platí jen pro standardní brzdy. Když už si kupujete kombíka za 2 707 100 korun, tak rovnou s keramickými brzdami za příplatek ve výši slušného malého auta (231 625,– Kč), ne? A ručím vám za to, že nejenže je neutaháte, ale jejich účinek je ještě mnohem, mnohem lepší.

Téměř supersportovní kombi

Zpočátku jsem se trošku nadutě díval na Audi RS6 skrz prsty, ale test ukázal, že ačkoli nelze kombi vyšší střední třídy srovnávat s běžnými sportovními auty, rozhodně zanechalo velmi dobrý dojem. Dokáže totiž nabídnout i trochu víc, než jen viset v levém pruhu s rozsvícenými dálkovými na nárazníku auta před ním…

Technické údaje

Motor: RS6
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 10 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4991
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 580 (426) / 6250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 650 / 1500–6250
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 280
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 4,6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 20,4 / 10,3 / 14,0
Rozměry a hmotnosti:
Velikost kufru (l): 565
Objem nádrže (l): 80
Provozní hm. / nosnost (kg): 2025 / 630
Rozměr pneu: 275/35 R 20

Hodnocení

Motor 1,50
Výkon $1$
Odezva plynu $2$
Zvuk motoru/výfuku $1$
Pružnost $1$
Ochota vytáčet se $1$
Redline $3$
Převodovka 1,30
Rychlost přeřazování (AT) $1$
Rychlost podřazování (AT) $1$
Logika řazení (AT) $2$
Jízdní vlastnosti 1,88
Přilnavost přední/zadní nápravy $1$
Stabilita zadní nápravy $1$
Nedotáčivost/pře­táčivost $3$
Náklony v zatáčkách $1$
Chování na nerovnostech $1$
Přesnost řízení $3$
Strmost řízení $2$
Účinek posilovače $3$
Brzdy 1,75
Nástup $3$
Účinek $2$
Dávkování $1$
Stabilita zádě $1$
Komfort 1,00
Odhlučnění podvozku $1$
Aerodynamický hluk $1$
Tvrdost pérování $1$
Tlumení přejezdů nerovností $1$
Interiér 2,20
Velikost volantu $3$
Tloušťka věnce volantu $2$
Poloha za volantem $2$
Rozměry sedadel $1$
Boční vedení sedadel $3$
Tvar řadicí páky $2$
Fun faktor $3$
Výsledná známka 1,8

TIP: Jak hodnotíme na AUTOFUN auta a proč?

Fotogalerie

  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 1
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 2
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 3
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 4
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 5
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 6
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 7
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 8
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 9
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 10
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 11
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 12
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 13
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 14
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 15
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 16
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 17
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 18
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 19
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 20
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 21
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 22
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 23
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 24
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 25
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 26
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 27
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 28
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 29
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 30
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 31
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 32
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 33
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 34
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 35
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 36
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 37
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 38
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 39
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 40
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 41
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 42
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 43
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 44
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 45
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 46
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 47
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 48
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 49
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 50
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 51
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 52
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 53
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 54
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 55
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 56
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 57
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 58
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 59
  • Test: Audi RS6 – Tři sta z místa. Skoro: fotka 60

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
STEWguep STEWguep 27.06.  03:58
MarfaBila MarfaBila 20.12.2017  05:02
Super... h.onzyk 07.02.2009  18:50
RS6 ako kompromis ross11 03.02.2009  18:11
Re: a cena?:) babo83 02.02.2009  10:58
a cena?:) cibi86 02.02.2009  10:18
Re: no babo83 02.02.2009  09:39
Re: na co ? Gianluigi 01.02.2009  17:22
- - 01.02.2009  15:59
Re: na co ? adqq 01.02.2009  15:05
Re: na co ? Redmex 01.02.2009  11:20
Re: na co ? riderhenry 31.01.2009  15:23
na co ? mijunior 31.01.2009  15:06
Re: Allroad LáďaACCORD 30.01.2009  22:17
Re: no %Transporter 30.01.2009  21:29
Re: no riderhenry 30.01.2009  20:53
Re: no %Transporter 30.01.2009  19:57
Re: no čitaj!!! 30.01.2009  18:17
Re: Allroad riderhenry 30.01.2009  17:28
Re: spotreba %babo 30.01.2009  14:00
Re: Allroad %babo 30.01.2009  14:00
Re: spotreba Redmex 30.01.2009  13:07
Re: Allroad Accord 2.4 AT 30.01.2009  11:30
Allroad Martynek 30.01.2009  11:10
Re: no %babo 30.01.2009  10:01
Re: no %Transporter 29.01.2009  22:09
no 695 29.01.2009  21:36
Re: spotreba riderhenry 29.01.2009  18:16
Re: spotreba babo83 29.01.2009  17:51
Re: spotreba riderhenry 29.01.2009  17:45
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

Volkswagen T-ROC

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13614 | Zobrazit seznam všech anket