Tenhle sporťák vznikl v socialistickém Československu. Pomůžete nám se zmapováním jeho historie?

Tenhle sporťák vznikl v socialistickém Československu. Pomůžete nám se zmapováním jeho historie?: titulní fotka Přestože tomu doba zrovna nepřála, v socialistickém Československu vznikla řada zajímavých aut, která mezi tehdejšími běžnými vozy vyčnívala. Mezi takové stroje patří i dvě – ale možná i tři – generace kupé Majka.

Za oběma auty stojí jeden nadaný a šikovný muž. Václav Cháňa ze Škvorce se – jakožto schopný konstruktér a mechanik – už v roce 1946 pustil do přestavby lehkého vojenského osobního vozidla KdF 82, zvaného také Kübelwagen či Kaďour, který technicky vycházel ze známého Brouka od Volkswagenu. Po konci války totiž nebylo těžké se k tomuto vozidlu dostat.

Cháňa se rozhodl využít podvozek i další techniku, zejména vzadu uložený plochý čtyřválec o objemu 985 kubických centimetrů a výkonu 24 koní (17,6 kW). V hlavě měl ale plány na vlastní karoserii ve tvaru sportovního kupé.

Zavzpomínejte na poslední osobní automobily značky Tatra

Karoserie původně měla být z hliníku, ale protože se mezitím na trhu objevil sklolaminát, sáhl Cháňa právě po sklolaminátu. Stavba vozu trvala do roku 1962 a podle dochovaných deníků zabrala asi 11 tisíc hodin práce.

Legenda praví, že práce na karoserii probíhaly na půdě domu, v němž Cháňa bydlel a že kvůli jejímu přesunu do garáže musela být rozebrána střecha a do akce povolán jeřáb. Pamětníci, s nimiž jsem měl možnost o Majce hovořit, však tvrdí, že to není pravda.

Výsledkem velkého úsilí každopádně bylo malé elegantní kupé, jež dostalo jméno po Cháňově manželce, a které umělo jet až 120 km/h.

Bohužel někdy na přelomu šedesátých a sedmdesátých let vůz podle dostupných zdrojů prodělal těžkou nehodu a byl zničen. Další zprávy zase hovoří o prodeji do Německa.

Tajemství okolo nástupce

Václav Cháňa se však pustil do stavby nástupce, kterého pojmenoval jednoduše Majka 2. Opět použil techniku z KdF 82, tentokrát ale sáhl po silnějším agregátu z novějších exemplářů tohoto armádního vozidla.

Majka 2 vyjela na silnice koncem 70. let a ve srovnání s „jedničkou“ měla výrazně modernější design – což je vzhledem k odlišné době vzniku pochopitelné.

Jenže právě v tomto okamžiku se dostáváme k jednomu problému, který bych i s vaší pomocí rád vyřešil.

Škoda 763: Dynamicky tvarované kupé mělo mít automat. Bylo však příliš rychlé

Nedávno se mi ozval vnuk pana Cháni, který mi poslal fotografie z rodinného archivu. Je na nich podle něj Majka 2, a to už v bílé barvě. Auto chvíli nosilo i červenou karoserii, s níž v roce 1980 také pózovalo v říjnovém vydání časopisu Motoristická současnost. Vnuk Josef Cháňa současně připojil informaci, že se auto momentálně renovuje.

Jenže kromě toho se na facebookové stránce Kdf & VW Speciál objevily jiné fotografie Majky 2, na nichž je sice auto se stejnou státní poznávací značkou, ale také s evidentně jinou karoserií.

Pokud si obě údajné Majky 2 prohlédnete, zjistíte, že se liší tvarem, předními světly i provedením zádi.

Kdf & VW Speciál současně přidává poznámku o Majce 3. Právě tato noticka nabízí potenciální řešení – je možné, že Majka 2 postupem času vyměnila karoserii a „vyvinula“ se do Majky 3 (tedy podoby vozu z časopisu Motoristická současnost) s opět modernějším designem, který odpovídal konci 70. let.

Rád bych historii vozů Václava Cháni důkladně zmapoval, proto prosím, pokud máte o Majkách nějaké informace (nebo třeba i zmíněné vydání Motoristické současnosti), ozvěte se – nejlépe zprávou přes naši facebookovou stránku. Děkuji.

To nejlepší ze škodováckého muzea. Škoda 720. Nejhezčí škodovka z dob socialismu

Autor: Stanislav Švarc

Fotogalerie

  • Tenhle sporťák vznikl v socialistickém Československu. Pomůžete nám se zmapováním jeho historie?: fotka 1
  • Tenhle sporťák vznikl v socialistickém Československu. Pomůžete nám se zmapováním jeho historie?: fotka 2
  • Tenhle sporťák vznikl v socialistickém Československu. Pomůžete nám se zmapováním jeho historie?: fotka 3
  • Tenhle sporťák vznikl v socialistickém Československu. Pomůžete nám se zmapováním jeho historie?: fotka 4
  • Tenhle sporťák vznikl v socialistickém Československu. Pomůžete nám se zmapováním jeho historie?: fotka 5
  • Tenhle sporťák vznikl v socialistickém Československu. Pomůžete nám se zmapováním jeho historie?: fotka 6
  • Tenhle sporťák vznikl v socialistickém Československu. Pomůžete nám se zmapováním jeho historie?: fotka 7
  • Tenhle sporťák vznikl v socialistickém Československu. Pomůžete nám se zmapováním jeho historie?: fotka 8
  • Tenhle sporťák vznikl v socialistickém Československu. Pomůžete nám se zmapováním jeho historie?: fotka 9
  • Tenhle sporťák vznikl v socialistickém Československu. Pomůžete nám se zmapováním jeho historie?: fotka 10
  • Tenhle sporťák vznikl v socialistickém Československu. Pomůžete nám se zmapováním jeho historie?: fotka 11
  • Tenhle sporťák vznikl v socialistickém Československu. Pomůžete nám se zmapováním jeho historie?: fotka 12
  • Tenhle sporťák vznikl v socialistickém Československu. Pomůžete nám se zmapováním jeho historie?: fotka 13
  • Tenhle sporťák vznikl v socialistickém Československu. Pomůžete nám se zmapováním jeho historie?: fotka 14
  • Tenhle sporťák vznikl v socialistickém Československu. Pomůžete nám se zmapováním jeho historie?: fotka 15

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek:





Nejčtenější

Plakát týdne

Aston Martin DB11 Volante

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13390 | Zobrazit seznam všech anket