Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?

Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: titulní fotka Občas se automobilka rozhodne, někdy doslova za minutu dvanáct, že některý připravovaný vůz stopne a neuvede na trh. Nestává se to příliš často, protože vývoj přece jen stojí spoustu peněz.

Ale přesto jsme kvůli „zaříznutí“ produkce přišli o několik zajímavých aut.

Alfa Romeo Tipo 103 (1959)

Alfa Romeo vyráběla v roce 1959 jako základní model licenční Renault Dauphine. Měla ale zájem nabízet v tomto segmentu vlastní vůz, který by vhodně doplnil hranatou a úspěšnou Giulii. Malý sedan Tipo 103 měl mít koncepci vše vpředu, kterou ve stejném roce představilo Mini.

Dvouvačkový motor s výkonem 49 koní byl umístěn napříč a spojen se čtyřstupňovým manuálem. Vše bylo prakticky hotové a připravené k výrobě, ale vedení se rozhodlo pokračovat v licenční výrobě Renaultů. Předokolka Alfa v segmentu malých aut se tak objevila až v roce 1971, kdy na trh přišel model Alfasud.

BMW 767iL E32 „Golden Fish“ (1987)

Tohle sedmičkové BMW je jediné na světě a patří automobilce. Přezdívku dostalo díky své barvě a své unikátnosti. Jde totiž o jediné BMW s motorem V16 na světě. Vedoucí projektu Adolf Fischer jednoduše vzal existující dvanáctiválcový pětilitr a přidal k němu další 4 válce. Dosáhl skvělého výkonu 408 koní. Pod kapotu už se ale nevešel chladič, místo něj tedy sedmička vezla dva menší v zavazadlovém prostoru, vzduch k nim proudil přes velké nasávací kapsy na bocích.

Auto prošlo úspěšně mnoha testy, ale BMW nakonec od výroby upustilo. Výroba by prý byla příliš drahá a stávající motor V12 byl i tak senzační. Navíc konkurenční Mercedes-Benz měl tehdy ve své třídě S pouze osmiválce, takže i tak byli v Mnichově napřed. Mercedes ve stejné době sice stavěl dokonce motor W18, projekt ale skončil ze stejných důvodů.

BMW M3 Compact E36 (1995)

Malý Compact je fanoušky a majiteli BMW mnohdy vysmívaný. Prý to není pravé mnichovské BMW a je až směšné. Prý má zastaralou techniku (ve skutečnosti má některé komponenty z E30). Odmítám jim dát za pravdu, dokud se s nějakým nesvezu. Rozhodně by ale neměli pravdu, kdyby se na trh dostala připravená M3 Compact.

BMW doufalo, že levnější M3 přitáhne zákazníky, kteří zůstanou i poté, co se jejich příjmy zvýší. Prototyp dostal stejný řadový šestiválec s výkonem 321 koní, ale sériová verze měla být slabší. Nakonec k tomu však nedošlo, nikdo nevěřil, že M3 Compact se prosadí proti čím dál oblíbenějším hot hatchům. Podobný osud postihl později i kombík M3 Touring.

Citroën 2CV Super (1974)

V roce 1974 měli u Citroënu důvod k oslavě, populární „kachna“, tedy model 2CV, se vyráběla už 26 let. A nevypadalo to, že by zájem zákazníků měl klesnout. Přesto na to chtěla být francouzská automobilka připravená a zkusila model 2CV modernizovat vypůjčením několika stylistických prvků z modelu Traction Avant (který se tou dobou ale už dlouho nevyráběl).

„Kachna“ dostala kovovou pevnou střechu a čtyřválcový boxer z typu GS. Celá přední část se musela zvětšit, aby se pod kapotu motor vešel. Použití okrasných chromových prvků na levném autě ale působilo nepatřičně a nakonec Citroën od projektu ustoupil. Modernizace „kachny“ přišla později v podobě elegantní a povedené Dyane 6, i tu ale nakonec model 2CV přežil.

Ford GT90 (1995)

Tohle auto asi známe všichni a většina z nás jej i virtuálně řídila v počítačových hrách. Ford s ním chtěl ukázat evropským automobilkám, že za oceánem umějí dělat supersporty. Vlastně se měl vysmát Ferrari stejně, jako jeho slavný předek GT40. Jenže Ford jeho sériovou výrobu nespustil, místo toho zůstalo u jednorázové ukázky toho, co modrý ovál dokáže (nebo spíš dokázal by, kdyby chtěl). Manažer projektu Fred Goodnow ale říká, že se z projektu GT90 hodně naučili.

Navíc pak šel v roce za vedením automobilky a prosadil, že Ford by měl mít sportovní divizi a konkurovat Corvette a Ferrari. A že řada komponentů z GT90 by se dala použít v praxi. Vedení souhlasilo a tak se v roce 2004 představil první Ford GT. Díky, pane Goodnowe!

Jaguar C-X75 (2010)

Tenhle báječný dárek si Jaguar nadělil k 75. narozeninám. Hybridní supersport měl vzniknout pouze v 250 kusech. Nakonec byl ještě exkluzivnější, skončilo u prototypu a několika lehce ošizených maket pro potřeby natáčení bondovky Spectre. Na výrobu kvůli globální finanční krizi nedošlo. Uvidíme, co si Jaguar přichystá na další narozeniny.

Lamborghini P140 (druhá polovina 80. let)

Projekt P140 se měl stát nástupcem modelu Jalpa, tedy základním modelem slavné italské automobilky. Práce na něm začaly krátce poté, co italskou automobilku převzal v druhé polovině 80. let americký Chrysler. Klínový design stvořil Marcello Gandini, konstruktéři zase přichystali čtyřlitrový vidlicový desetiválec, který posílal na zadní kola 370 koní.

Tehdy si v Lamborghini také poprvé hráli s myšlenkou pohonu všech kol, ale od toho nakonec ustoupili kvůli časové a finanční náročnosti. Postaveny byly 4 prototypy a testovaly se na okruhu Nardo. Uvedení bylo naplánováno na rok 1992 a základní cena měla činit 125 tisíc dolarů (dnes zhruba 225 tisíc dolarů, tedy asi 5 milionů „dnešních“ korun), což bylo někde na polovině cesty od Porsche 911 Carrera 4 k Lamborghini Diablo. V devadesátých letech ale nemělo Lamborghini dost peněz na uvedení nového modelu a celý projekt byl ukončen.

Lancia Pangea (2005)

Určitě si pamatujete na Suzuki SX4, které mělo italské dvojče – Fiat Sedici. Crossover se měl ale vyrábět pod značkou Lancia. Sergio Marchionne o něm mluvil ještě v roce 2004 jako o hotově věci, nakonec ale mediální humbuk utichl a značka Lancia se pozvolně vytrácela až do současného bídného stavu. Crossover Pangea se na trhu nakonec nikdy neobjevil.

Mercedes-Benz 600 Coupé (1965)

Klasický Mercedes-Benz 600 alias Grosser nebyl zrovna prodejní trhák. Luxusní dlouhá limuzína byla drahá a mohli s ní jezdit jen ti nejbohatší a nejmocnější lidé planety. Automobilka plánovala i uvedení dvoudveřové varianty, která na první pohled vypadá prakticky totožně.

Jen jí chybí jeden pár dveří, zato má navíc výdechy vzduchu za předními koly. Jenže nakonec se ve Stuttgartu rozhodli přesunout prostředky do jiných projektů a 600 Coupé zůstala jen prototypem. Ten není ve sbírkách automobilky, ale u jednoho soukromníka a má nevyčíslitelnou hodnotu.

Mercedes-Benz „Baby Benz“ (1953)

Když Mercedes-Benz uvedl model 190E W201 v osmdesátých letech, bylo to nečekané. Kompaktní sedan nikdo nečekal. Malý sedan přitom ve Stuttgartu chystali už v padesátých letech. Auto mělo stát o pětinu méně než větší model 170V. Když ale Daimler převzal automobilku Auto Union, byl projekt stopnut. Zákazníci Mercedesu už opět bohatli a nebylo třeba hledat další v levnějším segmentu.

Morgan Eva GT (2010)

Luxusní čtyřmístné kupé představila britská automobilka Morgan na přehlídce v Pebble Beach v roce 2010. Elegantní karoserie stála na šasi typu Aeromax a pod kapotou byl přeplňovaný řadový šestiválec BMW. První auta se měla k zákazníkům dostat v roce 2012, jenž pak v projektu došlo k dvouletému zpoždění a vůz se měl definitivně představit až v Ženevě v roce 2014.

Rok před plánovanou premiérou to ale Morgan vzal a potvrdil, že Eva GT nebude. Zákazníci, kteří již zaplatili 5000 liber zálohu, ji mohli požít na nákup jiného auta z nabídky.

Porsche 984 (1984)

Kdyby přišlo na trh, zaplnilo by mezeru mezi typem 914 a první generací roadsteru Boxster. Já vím, že mezi nimi existoval základní model 924, ale ten měl úplně jinou koncepci. Typ 984 měl být roadsterem s motorem uprostřed, takže by skvěle zapadl do portfolia automobilky a podle představ vedení automobilky nalákal do showroomů v USA mladé zbohatlíky. Prototyp měl dvoulitrový boxer s výkonem 135 koní. Jenže k výrobě nedošlo poté, co se v roce 1987 propadl celý americký trh s automobily a nebylo jisté, že by se našlo dost zákazníků.

Saab 9–6X (2006)

Určitě si pamatujete na spolupráci automobilek Saab a Subaru. Výsledek jménem 9–2X (převlečená Impreza Combi) můžete zřídka spatřit na evropských silnicích. Kooperace se ale měla ještě prohloubit a na základech SUV Subaru B9 Tribeca měl vzniknout i větší Saab 9–6X. Předprodukční prototyp je dnes ve sbírkách muzea. A musím uznat, že švédská verze má mnohem povedenější design. K výrobě ale kvůli známým finančním potížím švédské automobilky nikdy nedošlo.

Volkswagen EA-48 (1953)

Mini už jsme jednou zmínili, ostatně právě tohle britské auto přepsalo segment malých aut tím, že mělo koncepci vše vpředu a motor umístěný napříč. Jenže to bylo v roce 1959 a nemuselo být první, kdyby Volkswagen uvedl k životu projekt EA-48 z roku 1953. Prodeje Brouka tehdy stagnovaly a nové miniauto s motorem o objemu 600 kubíků (šlo o polovinu originálního motoru z Beetlu) by mohlo zaujmout zákazníky. Aby se snížily náklady, sdílel prototyp co nejvíce komponentů s Broukem, měl však moderní samonosnou karoserii.

Takhle se hledal nástupce VW Brouk. Podívejte se, co bylo před jedničkovým Golfem

Tehdejší šéf Heinz Nordhoff ale projekt v roce 1956 zastavil. Bál se, že by druhý model ještě snížil popularitu a prodeje stěžejního Beetlu.

Volkswagen Passat GTI (1977)

V roce 1977 už byl Golf GTI na trhu druhým rokem a původní pochybnosti o tom, zda takové auto bude vůbec někdo kupovat, byly pryč. Ve Wolfsburgu někoho napadlo, že by podobný recept mohl fungovat i u jiných modelů. Stodesetikoňová šestnáctistovka z Audi 80 GTE se tedy nastěhovala do prvního Passatu a spolu s ní dostal pohledný třídveřový hatchback i větší brzdy, širší kola a decentní bodykit.

Volkswagen a ikonická zkratka GTI: Začalo to Golfem…

Passat GTI byl pak testován na silnicích v okolí sídla automobilky a výsledky prý byly uspokojivé. Šéf automobilky Toni Schmucker ale celý projekt stopnul a řekl, že Passat se nikdy nemůže změnit na sportovní auto.

Fotogalerie

  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 1
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 2
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 3
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 4
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 5
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 6
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 7
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 8
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 9
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 10
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 11
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 12
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 13
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 14
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 15
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 16
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 17
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 18
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 19
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 20
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 21
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 22
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 23
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 24
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 25
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 26
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 27
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 28
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 29
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 30
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 31
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 32
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 33
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 34
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 35
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 36
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 37
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 38
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 39
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 40
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 41
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 42
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 43
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 44
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 45
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 46
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 47
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 48
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 49
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 50
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 51
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 52
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 53
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 54
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 55
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 56
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 57
  • Tahle zajímavá auta výrobci do produkce nepustili. Je to podle vás škoda?: fotka 58

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Walterenavy Walterenavy 14.09.  12:15
RobertPag RobertPag 13.09.  18:03
9-6X Sybolcz 12.09.  23:30
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Nejčtenější

Plakát týdne

Kia Stinger

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13931 | Zobrazit seznam všech anket