Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat

Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: titulní fotka Nissan sice nemá v nabídce supersport, ale zato disponuje jiným rychlým autem, které má pověst legendy. A konkurenci silně zatápí.

Poznáte je podle magických písmenek GT-R, která dnes značí samostatný model, dříve označovala vrcholnou verzi modelu Skyline. První Skyline GT-R se objevil už v roce 1969, kdy nahradil sedan Prince Skyline Sport.

Od roku 1973 následovala pauza až do srpna 1989, kdy nastoupila generace R32. Původním úkolem auta bylo závodění, Nissan chtěl ovládnout třídu A v japonském šampionátu JTCC, což se mu povedlo 4 roky v řadě – GT-R vyhrálo všechny závody, do kterých nastoupilo.

V letech 1990 až 1992 GT-R ovládlo také australský šampionát cesťáků a z něj jej vytlačila až změna pravidel. Kvůli tamní dominanci vůz mimochodem získal známou přezdívku Godzilla, která je nyní používána pro všechny modely GT-R, pochopitelně neoficiálně. Nissan také vyhrál 24h na Nürburgringu a ve Spa, v roce 1995 dojel v Le Mans hned za speciálními McLareny, dále proměnil na tři vítězství tři starty na Pikes Peak.

Absolutní vrchol

Nissan svůj ostrý model vyráběl pouze v Japonsku, kde jej chtěl původně také prodávat, později ale přišlo i na export, konkrétně do Hong Kongu, Austrálie, na Nový Zéland a do Velké Británie.

I ojetý kombík z 90. let může stát milion. Tipnete se, který je tak drahý?

Šlo o výstavní skříň jeho technologií, která měla být vybavena tím nejlepším, co bylo možné. Vývoj GT-R generace R32 měl na starost Naganori Ito, obrovský fanoušek Porsche 959 s pohonem všech kol.

A co tedy vytvořil? Původ v modelu Skyline určuje umístění motoru, který je umístěn vpředu, což byl nejspíš důvod, proč ostrý Nissan konkurenční supersporty podcenily. Agregát je spárován s pětistupňovým manuálem.

Jméno motoru určitě znáte, protože je legendární – nese označení RB26DETT. Jde o řadový šestiválec o objemu 2,6 litru. Je nadopován dvěma turbodmychadly, které mohutně odfukují, kdykoliv dostanou příležitost. Vzhledem k tehdejším poměrům v Japonsku má udávaný výkon jen 276 koní. Realita bývala ale ještě lepší, většinou se u vyrobených kusů pohybuje kolem 325 koní. K tomu přidejte krouticí moment 361 Nm, což je také solidní číslo slibující nevšední zážitky.

Když zaberou turba…

Podle výrobce zvládne R32 GT-R stovku za 5,6 sekundy a maximální rychlost je 251 km/h. Auto váží 1430 kg, což na šestiválcovou čtyřkolku není vůbec dramatická hodnota. Na závody to ale bylo dost, proto Nissan použil větší motor, než původně zamýšlel.

Zrychlení je ale díky tomu neuvěřitelné, zpočátku sice nemáte výjimečný pocit, ale jakmile zaberou turba, tak Skyline vystřelí prudce vpřed a vy máte pocit, že se vás pokouší propasírovat skrze polstrování sedačky. Tomu se prostě moc aut z té doby rovnat nemůže. A to byl ještě Skyline populární u úpravců a světem kolují příběhy dokonce o tisícikoňových autech.

Všichni víte, že Skyline GT-R má inteligentní pohon všech kol napojený na řídicí jednotku. A většinou budete znát i jeho označení – ATTESA E-TS (Advanced Total Traction Engineering System for All-Electronic Torque Split).

Tahle auta byste prý měli řídit, než zemřete. Souhlasíte?

Standardně jde výkon na zadní kola, ale pokud doputují do systému data ze senzorů, může až 50 % síly jít na přední nápravu, spíše ale posílá na přední kolem 20 %. Když dáte kontra větší než 20 %, automaticky se pohon předních kol zcela vypne, aby se vám situace lépe řešila plynem. Za jízdy vám to poskytuje tak neuvěřitelnou jistotu, že se Skylinem dokáže jet rychle nejspíš opravdu každý.

Jenže rychle v porovnání s obyčejnými auty… Přiblížit se ke skutečným limitům GT-R, to už vyžaduje velmi zkušeného řidiče. Skyliny nabízejí v některých verzích i počítačem ovládané řízení všech kol Super-HICAS, se kterým byly zatáčky neuvěřitelně snadné v rychlostech, které už působí na vaše svěrací svaly.

Jak jezdí?

Řízení je však okamžité a krásně čitelné, gumy Toyo R888 fungují skvěle a odmítají jakoukoliv neposlušnost. Podle Petra, majitele námi zkoušeného exempláře, je jistota pramenící z vlastností pneumatik ale ošemetná. Drží až do limitu pořád stejně a pak se utrhnou zcela náhle a nezkušený řidič by byl v koncích.

Jenže tento limit je daleko a vlastně se k němu ani přibližovat nechci. Už po chvíli ovšem začnu sobě i Skylinu věřit a do zatáček naopak přidávám, abych se k němu alespoň trochu přiblížil. A jistota získaná z řízení a trakce je asi neotřesitelná, navíc vše reaguje okamžitě bez sebemenší prodlevy. Tak absolutně přesných aut na trhu moc není.

Když se ale vyřádíte a máte už rychlé jízdy všemi směry plné zuby, stačí snížit rychlost na 110 km/h a Godzilla se změní na vzorného mazlíčka a cestování s ní je rázem klidné a příjemné.

Nemůžu u konkrétního auta pominout úpravy, které se určitě nebudou líbit všem čtenářům. Na druhou stranu, úprava výkonného auta má leckdy větší smysl než spoiler na Felicii, zvláště když modifikujete smysluplně a účelně.

Tady si Petr vše vyráběl sám tak, aby byl spokojený. S rozšířenými blatníky vpředu získalo GT-R ještě svalnatější vzhled, navíc jsou opravdu z karbonu, stejně jako kapota a nárazník. Ze stejného materiálu jsou i kryty maličkatých zrcátek, jež kladou jen minimální odpor vzduchu. Auto vypadá vážně hodně agresivně. Hydraulicky řízená keramická spojka se u takto silného auta neztratí, je ale velmi citlivá. V autě je dokonce i G senzor sledující přetížení. Části auta, které nejsou z karbonu, jsou lakovány krásným hlubokým odstínem fialové perleti. Skvěle k autu pasují i disky Volk Racing inspirované designem kultovních japonských kol. Motor si polepšil díky novému výfuku, ten navíc způsobuje i temně dunivý zvuk.

Kult

Uvnitř je přečalouněná svažitá palubka s červeným prošíváním a lehce utopenými přístroji. Některé spínače máte přímo u kolene, což není vždy příjemné – mohli byste je nechtěně zmáčknout. Spínače tady řeší většinu věcí, pod velkým kulatým tříramenným volantem je jediná páčka na blinkry. Vše je v interiéru ale zaměřeno na řidiče a ergonomie je jinak skvělá. Ideální tvar mají i sportovní sedadla, do kterých krásně zapadnete a opravdu příjemně si posedíte.

Sedadlo je navíc poměrně vzadu a nohy máte natažené před sebe, takže pozice pro řízení je tu ideální. Díky relativně vysoké stavbě karoserie mám i spoustu místa nad hlavou. Zadní sedadla tu ovšem nejsou, stejně byla spíš jen nouzová.

Výbava „našeho“ kusu byla původně maximální, ale už předchozí majitel se zbavil těžké klimatizace. Mezi drobné úpravy patří řadička Nismo a semišové výplně dveří.

Když se generace R32 poroučela v listopadu 1994 z výrobních linek, nahradil ji kulatější typ R33 a po něm nastoupila kultovní generace R34, kterou dodnes zbožňují milovníci filmové série Rychle a zběsile. Ostatně jednu R34 chtěl i Petr, ale byla tehdy proti generaci R32 prostě moc drahá. Po ní se objevila generace R35, která ztratila označení Skyline.

Celkem bylo vyrobeno 43 937 aut generace R32, jde tedy o nejúspěšnější model. Téměř polovina z vyrobených exemplářů vznikla v typické šedé barvě.

Peugeot 405 Mi16×4 je i dnes skvělé auto

Auto bylo vyrobeno tak pečlivě, že vyniká spolehlivostí, ale přitom je neuvěřitelně komplexní. Tahle generace je opravdu fantastická, je to skutečný hrdina pro japanofily a nadšence do automobilové kultury ze země vycházejícího slunce. A pro mne už také, protože oproti současné generaci R35 je starší R32 krásně mechanická a opravdu cítíte, že ji řídíte. Ta hrubost a nekultivovanost, to v podstatě závodní chování při ostré jízdě je vlastně příjemnou změnou a u automobilové hračky mi vůbec nevadí. Navíc se v GT-R prostě cítíte výjimečně, jinak než v jakémkoliv jiném autě, je to totiž skutečně závoďák přestavěný na silnici. Navíc je to vlastě velká hračka s obrovskou nabídkou doplňků, stačí si jen začít hrát.

Mně se řízením GT-R R32 splnil jeden z řidičských snů, ale zaujalo mne, že pro Petra to vlastně sen nebyl. Jemu tenhle vůz vyšel jako nejlepší koupě auta, které je precizní, rychlé a dále vylepšitelné.

Fotogalerie

  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 1
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 2
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 3
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 4
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 5
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 6
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 7
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 8
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 9
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 10
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 11
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 12
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 13
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 14
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 15
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 16
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 17
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 18
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 19
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 20
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 21
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 22
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 23
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 24
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 25
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 26
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 27
  • Splněný sen. Řídili jsme Nissan GT-R R32. A budeme si to dlouho pamatovat: fotka 28


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
petersevruk petersevruk 16.12.2018  03:39
RobertBer RobertBer 14.12.2018  12:36
APhilipSax APhilipSax 13.12.2018  21:58
AlexDnDof AlexDnDof 13.12.2018  17:45
Kuhnigrony Kuhnigrony 13.12.2018  06:59
Zoberthow Zoberthow 12.12.2018  23:42
occangevono occangevono 12.12.2018  11:58
Brurroumn Brurroumn 11.12.2018  22:51
Hallwaybgrony Hallwaybgrony 11.12.2018  00:38
peteraskirk peteraskirk 10.12.2018  23:55
Afferlemy Afferlemy 10.12.2018  10:40
GT R gethighskyline 10.12.2018  10:26
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Nejčtenější

Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 14658 | Zobrazit seznam všech anket