Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize

Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize: titulní fotka Retrostyl je neustále v kurzu a mnozí designéři sice hledí do budoucnosti, ale zároveň se ohlížejí do minulosti.

Nizozemské studio Ugur Sahin Design se do historie podívalo už poněkolikáté, ale tentokrát řádně. Mimochodem, pokud vám toto jméno zní na zemi tulipánů cizokrajně, návrhář je původem Turek. Firmu ale založil podnikatel Axel van Mourik, který vzal Sahina pod svá křídla a proto nese jeho jméno. A Jonckheere? I tato značka a koneckonců také tvary černého kupé budou možná někomu povědomé. Musíme se podívat ale geograficky kousek dál, do Belgie.

Karosárna Jonckheere stavěla své kreace pro boháče hlavně na podvozcích vozů luxusních značek FN a Minerva, preferovala tedy domácí, belgické výrobce. Začínala jako mnohé další zakázkovou stavbou kočárů, ale nás bude zajímat jeden konkrétní exemplář z doby automobilové. Protentokrát si navíc odskočila k britskému aristokratovi se dvěma R.

Jeden z prvních New Phantomů z roku 1925 měl sice původně klasickou otevřenou karoserii Hooper, ale v roce 1934 byl v Beverenu přestavěn na aerodynamické kupé, protože klient chtěl zkrátka něco exotického. Šestimetrový dvoudveřový extravagantní krasavec dostal obří přední blatníky, oválné boční dveře (ty uměli ale i jiní, například francouzský Gangloff je rád používal pro Bugatti 57) a nezbytnou ploutev vzadu. Řadový šestiválec 7,67 l o výkonu 110 koní (81 kW) umí i dnes tohohle exota rozjet na stočtyřicítku.

Při požáru během druhého celosvětového válečného konfliktu shořela veškerá dokumentace včetně objednávkových knih s evidencí zakázek. Dnes neznáme tak ani jméno majitele, ani toho, kdo tuto karoserii u Jonckheere nakreslil. Jisté je to, že se unikátní auto na začátku 50. let stěhovalo do Ameriky, dostalo zlatý lak a před dvěma dekádami jej koupil jeden japonský sběratel za tehdy hříšných 1,5 milionu dolarů. Klenot byl zapůjčen do Petersen Automotive Museum v Los Angeles, kde je k vidění i dnes. Od roku 2005, kdy byla dokončena rozsáhlá renovace, se opět oděl do černého hávu.

Současná společnost VDL Jonckheere, mimochodem součást výrobce autobusů Berkhof, se rozhodla požádat studio Ugura Sahina o znovuvytvoření jejího nejznámějšího díla, rozhodně nešlo o nějaké náhlé hnutí mysli samotného designéra. Respektoval ovšem skoro osmdesát let staré tvary, které lehce zmodernizoval v současném stylu. Přední světla jsou doplněna diodami, zadní ploutev se zmenšila a atypická pro Rolls-Royce je oválná maska chladiče, původní vůz ji má zaoblenou jev dole. Moderní černý elegán je zatím jen počítačovou studií, ale už probíhají rozhovory s potenciálními investory, kteří by stavbu byť jediného exempláře mohli financovat.

Fotogalerie

  • Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize: fotka 1
  • Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize: fotka 2
  • Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize: fotka 3
  • Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize: fotka 4
  • Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize: fotka 5
  • Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize: fotka 6
  • Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize: fotka 7
  • Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize: fotka 8
  • Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize: fotka 9
  • Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize: fotka 10
  • Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize: fotka 11
  • Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize: fotka 12
  • Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize: fotka 13
  • Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize: fotka 14
  • Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize: fotka 15
  • Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize: fotka 16
  • Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize: fotka 17
  • Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize: fotka 18
  • Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize: fotka 19
  • Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize: fotka 20
  • Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize: fotka 21
  • Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin: Exotická retrovize: fotka 22

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
! Daniel 18.12.2012  12:26
Exelero může jít do ............. J@W 18.12.2012  10:20
Vstoupit do diskuse ›