Řídili jsme vzácnou Škodu 110 LS, tehdejší vrchol nabídky. Jaká je?

Řídili jsme vzácnou Škodu 110 LS, tehdejší vrchol nabídky. Jaká je?: titulní fotka Po legendárním „embéčku" to šlo s automobilkou Škoda trochu z kopce, místo výrazné modernizace přicházely jen evoluce zastaralé koncepce. Přesto se Škodovky 100 a 110 staly velmi populární.

Výroba byla zahájena v roce 1969 a základní verzí byl čtyřdveřový sedan, později vzniklo ještě kupé 110 R a pro závodní účely speciální sedan 120 S a kupé 130 a 180/200 RS. V našem testu vyzkouším krásně modrý, lépe vybavený a silnější model 110 LS z roku 1975 – jinak se tento model nabízel už od roku 1971.

Až teprve od roku 1973 ale dostal typickou čtyřokou masku, druhé zpětné zrcátko a zapuštěné kliky. Šlo o nejsilnější variantu sedanu pro běžný provoz (vyšší výkon měly pochopitelně závodní verze). Tvar sloupků a střechy je shodný s embéčkem, ostatní díly karoserie ale měly ve své době modernější tvary. Celý skelet je navíc oproti tisícovce mohutně zesílený, auto je bezpečnější. Vodorovně orientované skupinové svítilny auto opticky rozšiřují.

S vinylovou střechou

Našemu sedanu v mých očích pomáhá veselá modrá barva. Bohužel podobně hezké laky bývaly výjimkou, spíše si pamatuji nevýrazné béžové a hnědé odstíny. Ale taková holt byla doba.

Vinylová střecha se na škodovkách příliš často neobjevovala, na vůz ji dávali někteří zahraniční prodejci, případně si ji vyráběli majitelé sami doma, aby svůj milovaný sedan odlišili od ostatních aut v sousedství. Také kola vypadají lépe díky poklicím Sprint.

Interiér se velmi podobá základním modelům, všímám si tu hlavně dřevěné lišty s logem 110 LS. Materiály jsou kvalitnější než u starších modelů. LS má ve srovnání s běžnou stovkou také menší volant a jiné páčky pod ním. Přepracovaná černá palubka ukrývá zcela nový sloupek řízení, který byl bezpečnější v případě nehody. Přesto se ještě bavíme o autě, ve kterém bourat nechcete.

Sedadla ovšem nabízejí lůžkovou úpravu. Do výbavy patřil i elektronický ostřikovač nebo stahovatelná zadní okna (chudší výbavy měly pevná okna). Na export mířily i verze se stěrači a ostřikovači světel, často byla k mání i litá kola a přídavné světlomety.

Škoda 110 L Rallye: Vypiplaná soutěžní specialitka byla skoro tak skvělá jako legenda

Zavazadlové prostory jsou o 30 litrů větší než u staršího „embéčka", v součtu dávají přední a zadní dohromady objem 370 litrů. Jinak ale v interiéru moc odkládacích prostor není. A ačkoliv je tahle „škůdka" pětimístná, jet vzadu ve třech není moc ideální. I hlučnost je v interiéru větší, než jsem zvyklý z novějších modelů 105/120.

Modelová řada 100/110 byla druhým zástupcem koncepce vše vzadu. Pod zadní kapotou byl řadový čtyřválec pocházející z předchůdce. Škoda jej tehdy spojovala se čtyřstupňovým manuálem. Ten ovládáte dlouhou a sportovně provrtanou pákou, která je v ne zcela přesné kulise.

Jak jezdí?

Základní verze měla litrový objem, LS se dočkalo jedenáctistovky. Ta nabízí 62 koní a je příbuzná s motorem z kupé 110 R. Motoru nechybí chladič oleje, upravená hlava motoru, modifikovaný výfuk a upravené sací potrubí. Auto váží jen 820 kg, takže výkonově necítím nějaký zásadní problém. Maximálka 138 km/h není na sedan s tímto objemem motoru špatná, ale brzdy (Škoda tehdy použila licenční kotoučové brzd Dunlop na přední nápravě) by mohly být důraznější, takže je to možná akorát. Největší pocit nostalgie se dostavil díky zvuku při jízdě i při startování. Z dětství ještě pamatuji, když stovky a stodesítky zněly na každém rohu, dnes si tento soundtrack vyloženě užívám.

Lichoběžníkové závěsy vpředu a kyvadlové polonápravy s teleskopickými tlumiči a vinutými pružinami vzadu zajišťují i příjemně pohodlnou jízdu. Šroubové maticové řízení ale není příliš komunikativní a působí spíše necitlivě. Modernizací u LS prošel i podvozek, kde najdete nové čepy přední nápravy a ložiska kol. Sklony k přetáčivosti se ale zcela odstranit nepodařilo. S nějakými kompromisy musíte zkrátka u těchto Škodovek počítat, kupovat si je stejně budete nejspíš z nostalgie.

O něco lépe jezdí pochopitelně erko, mezi ním a sedanem je poměrně značný rozdíl, stejně jako mezi erkem a novější řadou 105/120. Přesto jízda se stodesítkou rozhodně není nepříjemná.

Konec pro populární „kilo“ přišel v roce 1977. Počítadlo vyrobených aut se zastavilo na údaji 1 079 708 aut, což byl dosavadní rekord mladoboleslavské automobilky (jde o verze 100, 110 i 120 S, kde však u počtu vyrobených kusů panují pochybnosti).

Verze 110 LS ale nebyla žádnou masovkou, té se vyrobilo jen 40 057 kusů. Původně se počítalo, že model nahradí projekt 740, ale kvůli nedostatku financí na něj nedošlo. Nástupcem se stala modelová řada 742, tedy sedany 105 a 120, které později dostaly přezdívku „užovka“. Popularita „stovky" ale byla nezpochybnitelná, jistě si vybavujete, že ji měl pan doktor, „co se rád kochal", jezdili v ní Homolkovi, řídil ji také hlavní hrdina Tomáš z Nesnesitelné lehkosti bytí i hlavní hrdina písničky Jožin z bažin.

Dnes už si také opět začíná užívat slávu na srazech veteránů.

Fotogalerie

  • Řídili jsme vzácnou Škodu 110 LS, tehdejší vrchol nabídky. Jaká je?: fotka 1
  • Řídili jsme vzácnou Škodu 110 LS, tehdejší vrchol nabídky. Jaká je?: fotka 2
  • Řídili jsme vzácnou Škodu 110 LS, tehdejší vrchol nabídky. Jaká je?: fotka 3
  • Řídili jsme vzácnou Škodu 110 LS, tehdejší vrchol nabídky. Jaká je?: fotka 4
  • Řídili jsme vzácnou Škodu 110 LS, tehdejší vrchol nabídky. Jaká je?: fotka 5
  • Řídili jsme vzácnou Škodu 110 LS, tehdejší vrchol nabídky. Jaká je?: fotka 6
  • Řídili jsme vzácnou Škodu 110 LS, tehdejší vrchol nabídky. Jaká je?: fotka 7
  • Řídili jsme vzácnou Škodu 110 LS, tehdejší vrchol nabídky. Jaká je?: fotka 8
  • Řídili jsme vzácnou Škodu 110 LS, tehdejší vrchol nabídky. Jaká je?: fotka 9
  • Řídili jsme vzácnou Škodu 110 LS, tehdejší vrchol nabídky. Jaká je?: fotka 10
  • Řídili jsme vzácnou Škodu 110 LS, tehdejší vrchol nabídky. Jaká je?: fotka 11
  • Řídili jsme vzácnou Škodu 110 LS, tehdejší vrchol nabídky. Jaká je?: fotka 12


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
AfferlemyGP AfferlemyGP 02.12.  06:23
telcohems telcohems 02.12.  04:16
WillieGon WillieGon 01.12.  21:26
sergeiDup sergeiDup 01.12.  12:20
Detmebgrony Detmebgrony 01.12.  03:35
IgorDoode IgorDoode 30.11.  20:20
JimzyChawl JimzyChawl 30.11.  09:05
Detmebgrony Detmebgrony 29.11.  05:36
Ofismebgrony Ofismebgrony 28.11.  23:02
bogdanov bogdanov 28.11.  23:00
ježíšmarjájózefe vemm 28.11.  16:49
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

Kia Stinger

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 14176 | Zobrazit seznam všech anket