Řídili jsme Passat B2 z roku 1981. A pořád je to hodně příjemné auto

Řídili jsme Passat B2 z roku 1981. A pořád je to hodně příjemné auto: titulní fotka Volkswagen Passat je pro mnoho lidí relativně dostupným snem o dokonalém autě. A zajímavé je, že když se svezete v nějaké starší verzí, zjistíte, že to tak muselo být už tehdy.

Jako třeba u druhé generace z osmdesátých let.

Passat je jedním z nejdůležitějších modelů automobilky Volkswagen. Tento zástupce střední třídy, který se poprvé představil v roce 1972 a vyrábí se dodnes, nahradil zastaralé modely 1500 a 1600 a vlastně i typy 411 a 412 a také sedan K70 (ten byl vyvinutý ještě u NSU). A představil konečně moderní koncepci s motorem vpředu a pohonem předních kol.

Příbuznost s Audi

První generace B1 se vyráběla až do roku 1984. Nás ale bude zajímat už rok 1981, kdy se představila větší a elegantnější druhá generace B2. Ta opět sdílela platformu s Audi 80, které bylo uvedeno v roce 1978. Passat byl ovšem delší než Audi a nabízel více karosářských variant: tří- a pětidveřový hatchback a kombi Variant. Vyráběl se i jako klasický sedan, ten ale dostal jméno Santana (později v Evropě se vrátil ke jménu Passat, v USA se jméno Santana nepoužívalo, prý připomíná Satanismus). Na různých trzích se prodával pod jmény Corsar, Carat, Quantum a v Japonsku jako Nissan Santana.

V roce 1985 automobilka Passat modernizovala, tyto verze poznáte podle větších nárazníků, jiné masky a upraveného interiéru. Kliky jsou ale stále klasické vystouplé a majitelé starších VW je budou velmi dobře znát. Náš kus z roku 1981 je má ostatně také a stále má i originální plechová kola. Sluší mu i ta veselá červená barva.

Passat B2 stojí na prodloužené platformě z prvního modelu B1, kterou upravili původně u Audi pro model 80. Nabízí velmi prostorný interiér, kde se necítíte stísněně. Palubce dominuje velký dvouramenný volant, který usnadňuje řízení rozměrného auta. Obrovský je u kombíku Variant kufr, kde vás při převážení věcí nebude limitovat asi nic. A kdyby přece, dáte zahrádku na originální hliníkové hagusy na střeše.

Design po generacích: Volkswagen Passat

Passat se většinou spoléhal na řadové čtyřválce, ať už na benzín nebo na naftu, vrcholné modely ale mohly mít pětiválce od Audi. Základem byla třináctistovka, na opačném konci byl motor o objemu 2,2 litru. V nabídce byly ale i vznětové motory. Já mám možnost vyzkoušet benzínový řadový čtyřválec o objemu 1,6 litru s výkonem 85 koní. Ten pod kapotou nezabere moc místa, i jeho chladič je uzounký. Motor je spojený jen se čtyřstupňovou manuální převodovkou. Ta není nijak zázračná, ale svou práci odvede. Starý benziňák není přehnaně užraný.

Jak jezdí?

Řízení není nijak komunikativní, ale u Passatu to ani nepotřebujete. Posilovač mi tu nechybí, hůře na tom byli řidiči naftových verzí, kteří měli více práce s těžšími motory pod kapotou. Zajímavé je, že vás auto nijak nerozptyluje a nerozčiluje. Naopak je jízda s ním velmi příjemná. Hlavní důraz byl totiž kladen na pohodlnou jízdu a tu Passat zvládá i na rozbitých silnicích.

Houpavým charakterem mi trochu připomíná staré americké sedany, naopak Audi 80 ze stejné doby, které jsem měl možnost otestovat před rokem, jezdilo výrazně jinak. Volkswagen se také hodně zaměřil na antikorozní ochranu, proto typů B2 přežilo více než první generace. Jenže jich většina skončila jako laciní pracanti, takže hezké kombíky na trhu docela chybějí.

Varianty s pohonem všech kol Syncro byly poměrně vzácné a dostupné s pětiválcovými motory a pětistupňovým manuálem, standardem byl pohon pouze předních kol. Když už tedy na nějaký Passat narazíte, bude to pravděpodobně mnohem obyčejnější verze.

Volkswagen Passat (1973-dosud): Životopis etalonu střední třídy

Výroba byla oficiálně ukončena 31. března 1988, poté ale ještě vzniklo několik kusů ve verzi Syncro. Sedan Santana se v Číně vyráběl až do roku 2003. Celkový počet vyrobených aut se pohybuje kolem 4,5 milionu, 3,3 milionu vozů bylo vyrobeno přímo v Německu a už tehdy si německá automobilka zakládala na kvalitě výroby.

V roce 1988 se začal prodávat i nástupce B3 s oblými tvary a bez typické masky. Ta se vrátila až po faceliftu u verze B4 z roku 1993. Aktuálně je od roku 2018 na trhu již osmá generace.

Tahle druhá generace je ale stále ještě příjemným společníkem a svou práci odvede. Ale jako veterán je zatím ještě moc „plebejská“ a okoukaná. Jednou po ní ale třeba bude sháňka.

Za auta k otestování děkujeme Retro-auta.cz.

Fotogalerie

  • Řídili jsme Passat B2 z roku 1981. A pořád je to hodně příjemné auto: fotka 1
  • Řídili jsme Passat B2 z roku 1981. A pořád je to hodně příjemné auto: fotka 2
  • Řídili jsme Passat B2 z roku 1981. A pořád je to hodně příjemné auto: fotka 3
  • Řídili jsme Passat B2 z roku 1981. A pořád je to hodně příjemné auto: fotka 4
  • Řídili jsme Passat B2 z roku 1981. A pořád je to hodně příjemné auto: fotka 5
  • Řídili jsme Passat B2 z roku 1981. A pořád je to hodně příjemné auto: fotka 6
  • Řídili jsme Passat B2 z roku 1981. A pořád je to hodně příjemné auto: fotka 7
  • Řídili jsme Passat B2 z roku 1981. A pořád je to hodně příjemné auto: fotka 8
  • Řídili jsme Passat B2 z roku 1981. A pořád je to hodně příjemné auto: fotka 9
  • Řídili jsme Passat B2 z roku 1981. A pořád je to hodně příjemné auto: fotka 10


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

Kia Stinger

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13909 | Zobrazit seznam všech anket