Řídili jsme Mercedes-Benz 190E 2.5-16. Opomíjený rival první M3 si zaslouží víc respektu

Řídili jsme Mercedes-Benz 190E 2.5-16. Opomíjený rival první M3 si zaslouží víc respektu: titulní fotka Sportovní sedan s logem Mercedesu dnes není nic výjimečného, ostatně modely vyladěné u AMG mají skvělé jméno. Jenže někde to celé muselo začít. A to u modelu 190E 2.5-16.

Bylo to v roce 1982, když Mercedes-Benz uvedl nový základní model 190 s interním kódovým označením W201, který byl umístěn pod modelem W123. Mercedes-Benz se tehdy pustil do neprobádaných vod menších sedanů a chtěl konkurovat BMW řady 3.

Pod design se podepsal Bruno Sacco, ale na voze pracoval i Peter Pfeiffer. Designérům se každopádně povedlo navrhnout jeden z nejlépe tvarově navržených malých sedanů všech dob. Klínovitý tvar doplňovala aerodynamická zrcátka, nechyběl obligátní „zaměřovač“ na kapotě a zajímavostí je jediný stěrač na čelním skle. I žebrovaná zadní světla tu stále mají své místo.

I když sedan vypadá hranatě, s koeficientem odporu vzduchu pouze 0,33 se stal nejaerodynamič­tějším autem na trhu.

Do vývoje automobilka nastrkala ohromné množství peněz a věnovala mu několik let, takže auto bylo opět perfektní. Tenkrát si ve Stuttgartu fakt nedovolili riskovat dobrou pověst. Na výbavě ovšem Mercedes trochu šetřil, takže jste si mohli připlatit za airbagy nebo ABS.

Překvapivě pohodlné

Pojďme už ale konečně k našemu autu. Sportovní 190E 2.5–16 patří Tomášovi, který si zakládá na originálním stavu a původních doplňcích. Vozu také sluší nazlátlá barva, kterou mám doma na obou svých modelech 190E, krásná jsou i originální kola.

Interiér je pouze čtyřmístný, sedadla mají ale ušlechtilý původ u firmy Recaro. Úžasně vypadá jejich kostkované čalounění. Celkově působí vnitřek dostatečně prostorným dojmem. Také tři extra budíky s teplotou oleje, voltmetrem a stopkami nezapřou sportovní původ. Za jízdy ale trochu překvapivě zažijete nečekané pohodlí, tenkrát ještě sportovní auta nebyla stavěna tak, aby vám na hrbolech vytrhla páteř z těla a prohodila ji střechou ven.

I sedadlo s dobrým bočním vedením je měkké a pohodlné a je to dobře, proč by rychlý sedan měl mít tvrdou závodní skořepinu, jejíž každé opuštění by se pokoušelo amputovat vám levou nohu?

Za volantem Mercedesu 190 2.5–16: Co má společného s Ayrtonem Sennou?

Nepatřičně tady působí velký volant, díky němu ale můžete mít komunikativní řízení nekažené umělým odporem posilovače. Nás konkrétní kus není v nejvyšší výbavě, chybí mu zadní opěrky hlavy, klimatizace i šíbr, což trochu komplikuje jízdu v parném letním dnu. Typické stěrače světel tu ale jsou. Kufr je poměrně malý, alespoň dnešním pohledem, nezbytný výstražný trojúhelník zespodu na jeho víku tu stále má své místo. Z dětství si jej pamatuji na všech Mercedesech.

Pokud si myslíte, že v Mercedesech má být dřevěný dekor, tak je i ve sportovní 190, ale pouze na jediném místě – okolo řadicí páky.

Původ v motorsportu

Tehdy Mercedes stále ctil klasickou koncepci motoru vpředu a pohonu zadních kol. Motor mohl být jak karburátorový u modelu 190, tak vybavený vstřikováním u 190E (Einspritzung). Naftové verze se jmenovaly 190D.

Pod touhle kapotou je ale opravdová perla – šestnáctiventilová čtyřválcová jednotka M102, spojená s pětistupňovým manuálem. Bez ohledu na jeho objem ale automobilka vždy používala označení 190.

Jako první se zrodil sportovní model 2.3–16, později objem vzrostl na 2,5 litru. Důvodem vzniku sportovní verze byl motorsport. Mercedes sice jezdil rallye s typy 450SLC, sedanem W123 a z něj odvozeným kupé C123, ale všechna jejich auta měla příliš velkou hmotnost. Naopak malý sedan W201 se pro soutěže hodil, jen jej handicapoval menší motor. Nakonec ale do rally vtrhlo Audi se svým Quattrem a zadokolka od Mercedesu neměla moc šancí.

Pozornost automobilky se tak obrátila na okruhový šampionát DTM, kvůli homologaci musel být sportovní sedan vyráběn a prodáván veřejnosti ve větších počtech. Silniční verze 2.3–16 se představila v září 1983 ve Frankfurtu.

O pomoc s vývojem se stuttgartští obrátili na firmu Cosworth. V britské firmě byl rozpracován projekt WAA, který měl mít motor M102 s výkonem minimálně 320 koní. Sériový motor o objemu 2,3 litru měl přitom pouhých 136 koní. Cosworth vyvinul novou hlavu válců se dvěma vačkami a čtyřmi ventily pro každý z nich a osadil chladič oleje. U silničního auta to znamenalo nárůst na 185 koní (a 236 Nm), akceleraci na stovku pod 8 sekund a maximální rychlost byla 230 km/h.

S větším motorem

V roce 1988 se představila verze 2.5–16 s o dvě decky větším motorem. Auto mělo výkon 204 koní (s katalyzátorem jen 197) v 6750 otáčkách a 235 Nm v 5000 otáčkách, maximální rychlost je 230 km/h.

Na dnešní dobu to nezní zázračně, ale tenhle motor je klenot, má úžasný charakter a zátah najdete vlastně v celém spektru. Má také fantastický zvuk a vytáčení k červenému poli na otáčkoměru vás tady prostě bude bavit.

Zvlášť nad 4000 otáček akceleraci doprovází opravdu nádherný soundtrack.

Decentní bodykit na karoserii snížil koeficient odporu vzduchu CX na hodnotu 0,32, hmotnost auta se pohybuje kolem 1300 kg a nasazena jsou patnáctipalcová kola. Mercedes dokonce montoval větší nádrž (70 litrů místo 55), nejspíš aby benzín při průměrné (papírové) spotřebě kolem 10 litrů neubýval tak rychle. Zákazníci si ale nemohli vybírat z mnoha barev, původně byla v nabídce jen černá, stříbrná a zlatavá jako na fotkách, později Mercedes přidal ještě červenou metalízu. Komu výkon základních verzí nestačil, mohl se obrátit ještě na firmu AMG a nechat si jej zvýšit.

Brabus 190E 3.6S je jedinečný a pekelně rychlý Mercedes-Benz 190E

Právě u modelu 190 bylo uvedeno speciální odpružení Sachs s nivoregulací, které se později dostalo i do sedanu W124 nebo do budoucí třídy C.

Oproti standardní 190 je sportovní „éčko“ výrazně nižší a tužší, přesto je na dnešní poměry sportovních aut Mercedes velmi pohodlný a při klidné jízdě stejně tichý, jako dobová třída S. Hydraulika na zadní nápravě navíc udržuje optimální výšku auta, i když nacpete kufr nákladem. Také náklony v zatáčkách jsou minimální. Řízení je strmější než u běžné verze a volant má menší průměr věnce. Na veškeré povely reaguje okamžitě a bez prodlevy. Takovou obratnost v zatáčkách jsem nečekal. A i když má záď občas tendence uskakovat, je rychlý sedan čitelný a neustále jsem se za volantem bavil a litoval, že takové vozy se dnes už vyrábí.

Psí noha má něco do sebe

Největším překvapením ale pro mnohé byla pětistupňová převodovka Getrag (tu měl i hlavní konkurent BMW M3) s kulisou „dog leg“, tedy s jedničkou řazenou vlevo dolů. Výhodou tohoto uspořádání je rychlejší přechod mezi dvojkou a trojkou, které jsou v přímé vertikální ose.

Já osobně při řazení nezazmatkoval, ale uznávám že to chtělo soustředění. Rozhodně se nezvyklým řazením nenechte odradit a nekoukejte po čtyřstupňovém automatu.

Díky zvláštnímu manuálu totiž budete snadněji řádit na prázdných okreskách nebo na okruhu. Tam se projeví i standardně montovaný samosvorný diferenciál a systém ASD. Ten automaticky hydraulicky uzamyká diferenciál vždy, když je potřeba. Kdybych propadl hříšné myšlence na nákup tohoto auta, strávil bych na okreskách spousty času a neustále bych se snažil zlepšit průjezd každou zatáčkou, kterou bych na cestě našel. A byl bych nadšený.

V březnu 1989 musel Mercedes zareagovat na nástup BMW M3 Sport Evolution a uvedl vylepšenou verzi 2.5–16 Evolution s jiným spoilerem, širšími blatníky a šestnáctipalcovými koly. O rok později se představil ještě Evolution II s agresivním bodykitem navrženým v aerodynamickém tunelu. Výroba základního Mercedesu 190 byla ukončena v dubnu 1993 s počtem 1,87 milionu vyrobených aut a na linkách jej vystřídal první model třídy C W202. Možná si říkáte, že 190E 2.5–16 je celkem rarita. Ano, je. Ale ještě větší vzácnost byste měli, pokud by se vám povedlo dovézt jeho severokorejské licenční verze Kaensaeng 88 nebo Pyeonghwa 410.

Lepší než M3?

Provedení 190E 2.5–16 ve své době bylo něčím na způsob dnešních AMG. Ale rozdíl mezi ním a běžnou a už tak velmi kvalitně vyrobenou 190E je propastný. Každopádně jde o zábavné a příjemné auto, které ve své době bylo rychlé. A pro mne to byl další důkaz, že ne všechna vysněná auta jsou špatná. Tenhle Mercedes jsem totiž měl rád už mnohem dříve, než jsem se do něj posadil.

A pak jsem se za jeho volantem bavil tak, že jej mám od té doby ještě radši, protože se jednoduše dobře řídí. Stále z něj mám pocit té neprůstřelnosti a solidnosti Mercedesu, na který jste zvyklí z větších modelů, byť léta výroby zapřít nemůže. Jen prostě nesmíte čekat vyloženě ostrou sportovní hračku na okresky, to radši shánějte M3 E30. Mercedes má trochu charakter „gétéček“ a spíš připomíná novější M3 E36 a E46.

Přesto asi souboj v oblíbenosti u většiny lidí prohrává s BMW M3 generace E30, které bylo jeho největším konkurentem. Mimochodem, říká se, že vývoj celého BMW M3 vyšel na stejné peníze, jako vývoj zadní nápravy u tohoto Mercedesu, což o něčem svědčí.

V Severní Koreji se pokusili okopírovat Mercedes. Dopadlo to bídně

Já mám každopádně radši rychlý Baby Benz, protože je trochu upjatý a odtažitý na pohled, jako všechny ty důstojné a konzervativní Mercedesy, a při klidné jízdě nabízí i uhlazenější jízdní projev. Přímo z něj vyzařuje i ta solidnost německé automobilky. Jenže v téhle verzi je to utajený divoch, jako kdyby to na první pohled byl Clark Kent, který pod nenápadnou a solidní vizáží ukrývá schopnosti Supermana.

Foto: Roon Photography

Fotogalerie

  • Řídili jsme Mercedes-Benz 190E 2.5-16. Opomíjený rival první M3 si zaslouží víc respektu: fotka 1
  • Řídili jsme Mercedes-Benz 190E 2.5-16. Opomíjený rival první M3 si zaslouží víc respektu: fotka 2
  • Řídili jsme Mercedes-Benz 190E 2.5-16. Opomíjený rival první M3 si zaslouží víc respektu: fotka 3
  • Řídili jsme Mercedes-Benz 190E 2.5-16. Opomíjený rival první M3 si zaslouží víc respektu: fotka 4
  • Řídili jsme Mercedes-Benz 190E 2.5-16. Opomíjený rival první M3 si zaslouží víc respektu: fotka 5
  • Řídili jsme Mercedes-Benz 190E 2.5-16. Opomíjený rival první M3 si zaslouží víc respektu: fotka 6
  • Řídili jsme Mercedes-Benz 190E 2.5-16. Opomíjený rival první M3 si zaslouží víc respektu: fotka 7
  • Řídili jsme Mercedes-Benz 190E 2.5-16. Opomíjený rival první M3 si zaslouží víc respektu: fotka 8
  • Řídili jsme Mercedes-Benz 190E 2.5-16. Opomíjený rival první M3 si zaslouží víc respektu: fotka 9
  • Řídili jsme Mercedes-Benz 190E 2.5-16. Opomíjený rival první M3 si zaslouží víc respektu: fotka 10
  • Řídili jsme Mercedes-Benz 190E 2.5-16. Opomíjený rival první M3 si zaslouží víc respektu: fotka 11
  • Řídili jsme Mercedes-Benz 190E 2.5-16. Opomíjený rival první M3 si zaslouží víc respektu: fotka 12
  • Řídili jsme Mercedes-Benz 190E 2.5-16. Opomíjený rival první M3 si zaslouží víc respektu: fotka 13
  • Řídili jsme Mercedes-Benz 190E 2.5-16. Opomíjený rival první M3 si zaslouží víc respektu: fotka 14
  • Řídili jsme Mercedes-Benz 190E 2.5-16. Opomíjený rival první M3 si zaslouží víc respektu: fotka 15


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Gloriagap Gloriagap   dnes  02:42
JoyceZop JoyceZop 09.12.  16:43
Nádhera Headstrong 08.12.  21:25
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

Kia Stinger

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 14183 | Zobrazit seznam všech anket