Řídili jsme legendu 80. let. Po Golfu GTI 16V kdysi toužila řada řidičů, ale jaký je dnes?

Řídili jsme legendu 80. let. Po Golfu GTI 16V kdysi toužila řada řidičů, ale jaký je dnes?: titulní fotka Když jsem si v osmnácti udělal řidičák, byl dvojkový Golf mé první auto. Měl vznětový motor a legrační fialovou barvu. Vždy jsem ale pokukoval po verzi GTI.

Ale trvalo dlouhých 11 let, než jsem si konečně mohl do jednoho GTI sednout a zjistit, oč jsem se tenkrát s nafťákem ochudil.

V roce 1974 se zrodila legenda – Volkswagen Golf. A o dva roky později vznikla jeho sportovní verze GTI. Výroba první generace až do roku 1983 a vzhledem k úspěchům bylo jasné, že žádaný model dostane nástupce. V září se ve Frankfurtu představila větší druhá generace na platformě A2.

Tvary se také trochu zakulatily, aby vypadal moderněji. I dnes je podle mě design Herberta Schäfera velmi povedený. A zřejmě se líbil i ostatním, což se projevilo na obrovském zájmu zákazníků i na oceněních, která Golf posbíral od odborníků. Časopis WhatCar jej zvolil Autem roku 1985 a v anketě Evropské auto roku 1984 byl Golf třetí za Fiatem Uno a Peugeotem 205.

Prvním 16ventilovým Volkswagenem Golf nebyla druhá generace GTI 16V, ale…

Kromě tří- a pětidveřového hatchbacku byly v nabídce i sedany s tradičním jménem Jetta. Na kabriolet ale nedošlo, ve výrobě zůstala první generace v otevřené verzi, a to až do devadesátých let.

Později se na trh dostalo i sportovní GTI.

Během výroby prošel Golf i několika vzhledovými změnami, byly ale velmi drobné a odhalí je jen zkušené oko. Například zmizela malá trojúhelníková okna v předních dveřích a také mřížka chladiče měla od roku 1987 větší otvory. O dva roky později Volkswagen montoval větší a celolakované nárazníky na Wolfsburg edition, které se v následujícím roce objevily na všech modelech.

Hele, Lentilka

Autu sluší maska se čtyřmi světlomety, které vypadají prostě lépe, než když je tam o pár méně. Nechybí ji ani červený proužek okolo. Patnáctipalcová kola na voze, který si dnes ukážeme, jsou od RSL Motorsport a skvěle zapadají pod originální lemy a lišty. A nejde se vyhnout té křiklavě fialové barvě, kvůli které dostalo auto přezdívku Lentilka. Možná byste chtěli začít řešit rozdíl mezi tuningem a tuzingem, ale jde o původní lak A4A ze vzorníku automobilky (možná ještě někdy potkáte třetí Polo ve stejném odstínu). A když mít ve volném čase auto na hraní, tak mi takový odstín přijde spíš jako klad.

Interiér je poměrně prostorný, oproti první generaci si pasažéři polepšili. A ve větším kufru toho i více převezou. Já to tady důvěrně poznávám a hned se mi začíná stýskat po mém starém Golfu. Sedadla s anatomickým tvarováním jsou příjemná, tak moc, že bych je nejraději z auta odmontoval, odvezl a udělal bych si z nich posezení do garáže. Ale na jízdu si dovedu představit i trochu tužší boky. Nad hlavou mám šíbr, který je v mých vzpomínkách spojen se zatékáním. Ale tady prý těsní ještě dobře. Řadička má rukojeť ve tvaru golfového míčku, což je klasika.

Původním motorem v druhé generaci GTI byla osmiventilová osmnáctistovka. Jenže reálně s ní těžší druhá generace byla pomalejší a hodně fanoušků tento fakt kritizovalo. Volkswagen v roce 1987 představil i šestnáctiventil schopný dosáhnout rychlosti 220 km/h. Výkon se posunul na slušných 137 koní (127 s katalyzátorem) a točivý moment na 168 Nm. Vyplatí se vytáčet až k 6000 otáček, právě tam najdete největší porci výkonu.

Volkswagen Golf zničí všechno, co se mu postaví do cesty. Podívejte se na video!

Motor pohání přední kola, pohon všech kol Syncro byl tehdy určen spíš pro pracovní auta než pro milovníky rychlosti.

Lepší model každopádně poznáte jen podle decentních černočervených štítků GTI 16V na masce a v zadní části auta. Auto nemá problém pokořit stovku za 9 sekund. Výkon je tedy velmi slušný, zlepšila se i spotřeba. Vytáčet motor k sedmi tisícům mi dělá dětskou radost a i motor zní tak, že se mu to líbí. Po celou dobu navíc skvěle táhne a opravdu nedělá zkratce GTI ostudu.

Jak se řídí?

K motoru Volkswagen připojil pětistupňový manuál, jehož kulisa má docela dlouhé dráhy. Podvozek je standardní s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. Za všemi čtrnáctipalcovými koly jsou citlivé kotoučové brzdy. To mi dá rychle potřebnou jistotu a jakmile se motor ohřeje, přidám plyn. Rychlosti tam začnu sázet s potřebnou jistotou okamžitě, však si v interiéru dvojkového Golfa připadám jako doma. Otáčky padají při přeřazení jen pomalu, jako kdyby auto přímo čekalo na nový kvalt a další vytáčení nahoru. Přitom ale ani při rychlejší jízdě GTI netahá za volant, jako mívají občas silnější předokolky ve zvyku. Vše jde tak snadno a jednoduše, že se po pár minutách sžijete a jen si užíváte.

Hmotnost auta kolem jedné tuny dává tušit zábavnost. A ta se na klikaté okresce opravdu dostaví okamžitě. Jízda s GTI je radost, auto je lehké a komunikativní, posilovač vám pomůže zaparkovat, ale za jízdy se dobře skrývá a širší kola krásně drží ve vámi vybrané stopě. Po zkušenostech s několika konkurenty a novými generacemi Golfu jsem se trochu bál, že budu zklamaný.

Ale moje obavy byly liché, tohle je pořád hodně zábavný hot-hatch, byť určitě není nejlepší. Jeho agilita je ale na poměry německé automobilky nadstandardní a chování auta je příkladně čitelné. A nejde jen o odezvu volantu, ale i rekce pedálů a řadicí páky jsou okamžité a nezkreslené. Pokud něco novějším GTI chybí, je to právě tahle bezprostřednost. Je to jako kalba po letech s nejlepším kamarádem ze střední, přesně víte, co se stane, a tak si to vychutnáváte naplno.

Volkswagen Golf: Druhé generaci je třicet let

Konec pro dvojkový Golf přišel v roce 1992, spolu s ním se brzy vytratil i odvozený sedan Jetta. Kupé Corrado a liftback Toledo od sesterské značky Seat se stejnou technikou ovšem na výrobních linkách ještě nějaký čas zůstaly. Počet vyrobených aut této generace přesáhl 6 milionů kusů, prodejně šlo o ohromný trhák. V roce 1991 se objevila výrazně zakulacená třetí generace.

Všechny verze GTI druhé generace byly velmi oblíbené a prodejně ještě předčily první generaci. Navíc jde o spolehlivá auta, takže jich stále vydrželo na světě ještě dost. Zlobit bude možná jen těsnění u střešního okna, případně se může objevit koroze.

Ve své době byl Golf GTI lídrem trhu a fanoušků má pořád spoustu. A já se jim vlastně nedivím, dvojkové GTI má něco do sebe. Je větší, silnější a praktičtější než jeho slavnější předchůdce, ale přitom levnější (ale už ne levný jako kdysi). A zábavu za volantem určitě nabídnout umí i dnes po tolika letech, navíc už je v současnosti přímo ikonickým modelem.

Fotogalerie

  • Řídili jsme legendu 80. let. Po Golfu GTI 16V kdysi toužila řada řidičů, ale jaký je dnes?: fotka 1
  • Řídili jsme legendu 80. let. Po Golfu GTI 16V kdysi toužila řada řidičů, ale jaký je dnes?: fotka 2
  • Řídili jsme legendu 80. let. Po Golfu GTI 16V kdysi toužila řada řidičů, ale jaký je dnes?: fotka 3
  • Řídili jsme legendu 80. let. Po Golfu GTI 16V kdysi toužila řada řidičů, ale jaký je dnes?: fotka 4
  • Řídili jsme legendu 80. let. Po Golfu GTI 16V kdysi toužila řada řidičů, ale jaký je dnes?: fotka 5
  • Řídili jsme legendu 80. let. Po Golfu GTI 16V kdysi toužila řada řidičů, ale jaký je dnes?: fotka 6
  • Řídili jsme legendu 80. let. Po Golfu GTI 16V kdysi toužila řada řidičů, ale jaký je dnes?: fotka 7
  • Řídili jsme legendu 80. let. Po Golfu GTI 16V kdysi toužila řada řidičů, ale jaký je dnes?: fotka 8
  • Řídili jsme legendu 80. let. Po Golfu GTI 16V kdysi toužila řada řidičů, ale jaký je dnes?: fotka 9
  • Řídili jsme legendu 80. let. Po Golfu GTI 16V kdysi toužila řada řidičů, ale jaký je dnes?: fotka 10
  • Řídili jsme legendu 80. let. Po Golfu GTI 16V kdysi toužila řada řidičů, ale jaký je dnes?: fotka 11
  • Řídili jsme legendu 80. let. Po Golfu GTI 16V kdysi toužila řada řidičů, ale jaký je dnes?: fotka 12


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
AntonDeamb AntonDeamb 23.01.  11:49
barva Ernie 11.01.  14:24
Vstoupit do diskuse ›