Řídili jsme Lancii Thema 8.32, italskou odpověď na BMW M5. Pod kapotou má V8 od Ferrari

Řídili jsme Lancii Thema 8.32, italskou odpověď na BMW M5. Pod kapotou má V8 od Ferrari: titulní fotka Lancia Thema 8.32 patří mezi auta, která jsem chtěl vždycky řídit. Tehdejší vrcholný model italské automobilky má totiž pod kapotou vidlicový osmiválec Ferrari. Může snad existovat přitažlivější kombinace?

Ale začněme od začátku. Na počátku Lancie Thema stála v 80. letech dohoda koncernu Fiat a automobilky Saab na společném vývoji liftbacku vyšší střední třídy. Fiat chtěl nový automobil použít pro sebe (Croma) a pro automobilku Lancia (Thema), k projektu se navíc přidala i Alfa Romeo, která vyvíjela nový typ 164. V roce 1986 se Alfa Romeo stala dokonce součástí italského koncernu. Naopak Saab se postupně od vývoje oddělil a na svém typu 9000 pracoval samostatně.

Lancia Thema na trh dorazila jako první v roce 1985 (představení proběhlo o rok dříve v Turíně) coby nástupce typu Gamma a vyráběla se dalších 9 let s modernizacemi v letech 1988 a 1992. Pak ji vystřídal model Kappa. Elegantní a velmi hranatý tvar s velkou maskou chladiče navrhnul Giorgetto Giugiaro, kombi následně vytvořil Pininfarina. Základním modelem byla původně Thema i. e. s dvoulitrem, později přišla přeplňovaná verze a šestiválcový model.

Opravdový vrchol

Nás ale bude zajímat vrcholné provedení 8.32 s vidlicovým osmiválcem Ferrari, který stál při uvedení v roce 1986 dvojnásobek ceny druhé nejdražší verze. S motory Ferrari měli u Lancie dobré zkušenosti, šestiválec Dino totiž poháněl famózní kupé Stratos.

Zajímavé je, že navzdory motoru vzniklo v jasně červené barvě, typické pro Ferrari, jen 9 exemplářů, z čehož jediný kus bez katalyzátoru měl šéf týmu Lancia Martini Racing.

Většina aut byla ve vínové metalíze, případně v nenápadné stříbrné. Zvenku jste verzi 8.32 poznali jen podle kol podobných těm na Ferrari, trochu jinak tvarovaným zrcátkům, žluté linky podél karoserie a malých žlutých znáčků na masce a kufru, které ovšem téhle konkrétní Themě chybí. Díky tomu je to ještě nenápadnější sleeper. Po uvedení se Thema stala okamžitě symbolem vašeho postavení a jestliže ji museli mít někteří manažeři, v italských závodních týmech bylo její vlastnictví takřka povinností.

Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání

Interiér nejsilnější Themy byl opravdu luxusní, Lancia použila kvalitní kůži Poltrona Frau, Alcantaru a ořechové dřevo. Kůže šlechtí i výplně dveří a palubní desku, na prazích dveří jsou chromové nášlapy. Chybět nemůže ani klimatizace, svou práci v létě odvede i šíbr. Vzadu zase najdete okenní roletky, které odstíní sluneční paprsky. Zrcátka jsou elektricky nastavitelná i sklopná. Snahou bylo nabídnout jedno z nejprostornějších a nejpohodlnějších aut v Evropě a vrátit se mezi nejlepší v segmentu.

Lancia měla být v koncernu prémiovou značkou a vyšlápnout si na BMW. Proto tedy kvalitou Thema své dvojče Fiat Croma převyšovala.

Sedadla jsou kožená a hlavně pohodlná, nemají sice příliš velké boční vedení, ale sedí se v nich opravdu příjemně. Zaujmout vás může číslovka 280 na rychloměru, která tam není bezdůvodně…

Ergonomie působí na první pohled trochu zmatečně, ale rychle se ve všech spínačích zorientujete. Místa je v obou řadách sedadel spousta a čtyři pasažéři se povezou opravdu pohodlně. Odkládacích prostor je v autě dostatek, líbí se mi třeba polička před spolujezdcem. Kufr modelu Thema má celkem slušných 550 litrů a ještě nízkou nakládací hranu pro jeho snazší naložení. Dlouhé předměty navíc můžete protáhnout výklopnou loketní opěrkou do interiéru. Ve víku kufru se navíc nachází elektronicky ovládaný spojler, který ve vyšších rychlostech zlepšuje přítlak.

Technicky na výši

V každé verzi Themy jsou k dispozici kotoučové brzdy Girling na všech kolech, navíc verze 8.32 měla jako první italské auto systém ABS ve standardní výbavě. Ještě lepší pocit máte z nezávislého zavěšení všech kol a zkrutných stabilizátorů na obou nápravách.

Auto má i aktivní podvozek, který dodává potřebnou jistotu, je sice tužší, ale pořád dostatečně pohodlný. Vzhledem ke koncepci je jasné, že lépe autu sedí rovinky. Když pojedete ostře v zatáčkách, má vnitřní kolo tendenci k protáčení. I tak se ale budete bavit, protože pořád je tady ten senzační osmiválec s nádherným zvukem.

Na radovánky z jízdy máte k dispozici 70 litrů paliva. Natankovat plnou tedy trochu zabolí, ale jen trošičku. Thema vám totiž každý spálený mililitr bohatě vynahradí. Spojka je tužší a citlivá, stejně tak i manuální řazení klade trochu odpor, ale páka v kulise zapadá naprosto přesně. Řízení vyvinula společnost ZF a za příplatek jste dostali variantu, která se přizpůsobovala aktuální rychlosti auta a podle toho kladla odpor.

10 nejlepších devadesátkových motorů

Klenotem téhle verze je ale jednoznačně vidlicový osmiválec Ferrari Dino 3.0 s dvaatřiceti ventily (čtyři na každý válec) pod přední kapotou. To je tedy to rozklíčování zvláštního názvu 8.32. Má dokonce čtyři vačky.

Motor pochází z Ferrari 308 GTB Quattrovalvole (a stejný byl i v Mondialu 3.0 Quattrovalvole) a nabízí výkon 215 koní (od roku 1989 s kataly­zátorem jen 205, Ferrari nabízelo 240 koní). Také nejvyšší točivý moment klesl při modernizaci z 285 na 263 Nm, maximální rychlost z 240 na 235 km/h. Zrychlení se zhoršilo z 6,9 sekundy na 7,2, ani tak to ale na 1400 kg vážící vůz nejsou špatné hodnoty a pocitový zátah je dobrý.

Jak jezdí?

Zamrzet může snad jen to, že V8 pohání přes pětistupňový manuál přední kola, která jsou navíc zatížena 62 procenty hmotnosti celého auta. Osmiválec má jinak jinou vačku a menší ventily, aby se charakteristikou lépe hodil do luxusního sedanu. Na motoru je krásně vyvedený nápis Lancia by Ferrari, má neskutečně nádherný zvuk a okamžité reakce na plynový pedál. To zkrátka k osmiválcům Ferrari patří. Ale okreskový skalpel nečekejte, na limitu je Lancia spíše lehce nedotáčivá, i když adaptivní tlumiče se snaží potlačit negativa předního pohonu, jak to jen jde. Auto funguje báječně jako rychlý dostavník na dlouhé trasy, v tomhle si nezadá s německými supersedany stavěnými pro dlouhé autobahny.

Thema působí elegantně a reprezentativně, je rychlá a při klidné jízdě tichá. V Itálii patřila k oblíbeným manažerským sedanům a zájem zákazníků jí nechyběl. Zajímavé je, že od roku 1992 se Thema už nevyráběla z ruských plechů, takže byla méně náchylná ke korozi. Standardem také byla galvanizace ocelových částí.

Více si majitelé spíš stěžovali na problémy s elektronikou Bosch. O rok později byla Thema 8.32 vyřazena z nabídky a nahrazena modelem LX s benzínovým turbomotorem, který vycházel z motoru legendární Delty Integrale. Celkem tak téhle Ferrari verze vzniklo necelých 4000 kusů (vyrobilo se pouze 10 kusů za den) a je dost vzácná.

V originálním stavu je dnes také ceněným autem, stále ale levnější než sportovní BMW M5, které bylo hlavním konkurentem podle samotné Lancie. Navíc je to pořád asi nejlevnější cesta k motoru Ferrari, byť ve své době stála dvojnásobek ceny běžného modelu. Jen si budete muset najít mechanika, který maranellská auta dokáže servisovat. A ten si pravděpodobně nechá svou práci zaplatit.

Za zapůjčení automobilu děkujeme týmu z Levné vozy.

Fotogalerie

  • Řídili jsme Lancii Thema 8.32, italskou odpověď na BMW M5. Pod kapotou má V8 od Ferrari: fotka 1
  • Řídili jsme Lancii Thema 8.32, italskou odpověď na BMW M5. Pod kapotou má V8 od Ferrari: fotka 2
  • Řídili jsme Lancii Thema 8.32, italskou odpověď na BMW M5. Pod kapotou má V8 od Ferrari: fotka 3
  • Řídili jsme Lancii Thema 8.32, italskou odpověď na BMW M5. Pod kapotou má V8 od Ferrari: fotka 4
  • Řídili jsme Lancii Thema 8.32, italskou odpověď na BMW M5. Pod kapotou má V8 od Ferrari: fotka 5
  • Řídili jsme Lancii Thema 8.32, italskou odpověď na BMW M5. Pod kapotou má V8 od Ferrari: fotka 6
  • Řídili jsme Lancii Thema 8.32, italskou odpověď na BMW M5. Pod kapotou má V8 od Ferrari: fotka 7
  • Řídili jsme Lancii Thema 8.32, italskou odpověď na BMW M5. Pod kapotou má V8 od Ferrari: fotka 8
  • Řídili jsme Lancii Thema 8.32, italskou odpověď na BMW M5. Pod kapotou má V8 od Ferrari: fotka 9
  • Řídili jsme Lancii Thema 8.32, italskou odpověď na BMW M5. Pod kapotou má V8 od Ferrari: fotka 10
  • Řídili jsme Lancii Thema 8.32, italskou odpověď na BMW M5. Pod kapotou má V8 od Ferrari: fotka 11


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
hrubka ox21 01.10.  20:00
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Nejčtenější

Plakát týdne

Volkswagen T-ROC

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13600 | Zobrazit seznam všech anket