Řídili jsme Ford Sierra 2.0i Ghia, v 90. letech sen mnoha českých řidičů. Jaký je dnes?

Řídili jsme Ford Sierra 2.0i Ghia, v 90. letech sen mnoha českých řidičů. Jaký je dnes?: titulní fotka Ještě poměrně nedávno patřil mezi vcelku běžná auta našich silnic, dnes už je setkání s Fordem Sierra vzácné. Není to škoda?

Evropský Ford v roce 1982 nahradil dva klasické sedany střední třídy – Cortinu a Taunus – velmi moderním modelem, z jehož designu byli v té době všichni paf. Tušíte správně, právě tehdy se představila Sierra. Původně tu byl tří- a pětidveřový liftback (ten je i na fotkách), později přišel sedan, kombi a z něj odvozená dodávka. Někde byl k mání i pick-up P100, v USA se Sierra prodávala jako Merkur XR4Ti (na trhu tam totiž mají pick-up téhož jména).

Auto se představilo 22. září na autosalonu v Birminghamu, prodej byl zahájen 15. října. Na designu projektu „Toni“ pracovali Uwe Bahnsen, Robert Lutz a Patrick le Quément. Jméno Sierra bylo potvrzeno až v roce 1981, vzhled vycházel z konceptu Probe III a aerodynamický odpor byl pouze 0,34. Vývoj běžel od roku 1979 a automobilku přišel na 1,2 miliardy dolarů. Nakonec z toho bylo druhé místo v anketě Auto roku 1983 (vyhrálo tehdy Audi 100).

Kvůli moderním tvarům a cílovým zákazníkům se Fordu Sierra přezdívalo obchodníkova kosmická loď. Jinak se jí ale také prý říkalo nelichotivě „hrouda želé“.

Semiš a šeď

Auto se vyrábělo hlavně v Německu, Belgii a Velké Británii, v menších počtech ale i v Irsku, Argentině, Venezuele, Jihoafrické republice a na Novém Zélandu. Prodeje v Británii zpočátku vázly, zlepšily se, až když byl ukončen prodej modelu Cortina. Ostatně z předchůdců pocházela původně i značná část techniky. Zákazníci trvající na klasickém sedanu navíc měli možnost koupit nový sedan Orion vycházející z menšího Escortu.

Nízké prodeje navíc znamenaly brzké ukončení nabídky třídveřové verze. Sierru navíc v Británii porážel Vauxhall Cavalier druhé a později třetí generace (na kontinentu nabízený jako poslední Opel Ascona a první Opel Vectra). V Německu ovšem Sierra zaznamenala okamžitý úspěch.

V roce 1987 se postupně začaly objevovat faceliftované verze, nejprve u sedanu, který se v omlazené podobě představil v únoru. Změnila se přední i zadní část, asi nejnápadnější je přesunutí blinkrů do rohů karoserie nad nárazník vedle nových předních světlometů. Jiná jsou i zadní světla. A Sierra dostala také větší čelní sklo.

Právě po modernizaci byla vyrobena i námi testovaná Sierra z roku 1988, jejíž vzhled vylepšují kola z verze XR. Chromované lišty na dveřích a kolem oken prozrazují luxusněji vybavenou verzi Ghia. Šíbr a zadní ostřikovač byly ale i u ní za příplatek. Díky černé barvě působí tohle auto dodnes elegantně.

Řídili jsme CX 2400 GTi, podle mnohých poslední opravdový Citroën

Hezký je také interiér, v tomto případě zachovalý, plný semiše a šedé barvy. Přední sedadla jsou dostatečně široká, měkká a pohodlná. Opravdu si na nich pohovíte, boční vedení ale nečekejte. Prostorný a pohodlný interiér doplňuje ještě kufr s objemem 390 litrů. Sklopením sedadel získáte 1200 litrů a v kombíku se pohodlně vyspíte.

Dnešním přísným pohledem se samozřejmě nedá hodnotit pasivní bezpečnost, s tím ale většina majitelů youngtimeru počítá. Nejezdíte s ním proto, abyste bourali. Mezi další nevýhody zařazují někteří majitelé Sierry špatnou svítivost originálních žárovek ve světlometech a horší stírání dlouhých stěračů. Podle jiných ale tyto neduhy novější verze již netrápí.

Zajímavé je, že Sierra měla už ve své době signalizaci otevřených dveří a ve verzi Ghia elektrická zrcátka, cyklovač stěračů, čtecí lampičky a rádio.

Jak jezdí?

Motor umístěný vpředu poháněl většinou zadní kola, od roku 1985 se prodávaly i verze s pohonem všech kol. Konkurence už v té době mohutně přecházela na přední pohon, aby ušetřila, Ford ale ještě zůstal u klasické koncepce. Nabídka pohonných jednotek byla široká, zahrnovala agregáty od třináctistovky Pinto po pětilitrový vidlicový osmiválec určený pouze pro jihoafrický trh. Zpočátku navíc Ford používal i čtyřstupňové převodovky.

V „našem“ vozu je řadový dvoulitr DOHC s výkonem 100 koní a pětistupňovým manuálem (do interiéru trčí vážně velmi dlouhá páka) – motor už je vybavený katalyzátorem. Samosvorný diferenciál sice Sierra nemá, na přání a za příplatek jste si jej ale ke dvoulitru objednat mohli.

Na benzín tu je nádrž o objemu 55 litrů, průměrně si Sierra řekne o 8 až 8,5 litru každých 100 km. Spousta aut skončila s naftovým motorem, 2,3litrový čtyřválec od Peugeotu byl sice hlučný a slabý, vynikal ale spolehlivostí a nízkou spotřebou, takže jej rádi kupovali taxikáři.

Mnohem lepší je ale právě benzínový dvoulitr, který má velmi příjemný charakter a výkonově rozhodně nestrádá. Je příjemně pružný a jízda s ním je docela svižná. I ve vyšších rychlostech je Sierra příjemně tichá.

Ford má nezávislé zavěšení všech kol a zkrutné stabilizátory, takže nabízí vynikající jízdní vlastnosti a skvělý pocit zpětné vazby, přestože je podvozek naladěn hlavně komfortně a české hrboly doslova žehlí. Tohle muselo být parádní auto, když jste potřebovali jet přes půl Evropy na dovolenou. Člověk z něj zkrátka vždy vyleze odpočinutý.

Za volantem Fordu Sierra Cosworth 4×4: Nenápadně, leč ostře

Spolehlivě fungují i brzdy, byť jde o obyčejné kotouče vpředu a bubny vzadu, dají se ovšem krásně citlivě dávkovat. Také hřebenové řízení poskytuje velmi slušnou zpětnou vazbu, posilovač ale původně Ford nabízel jen na přání. Odezva je ale i s ním velmi příjemná a řízení není přeposilované.

Stejně jsem se ale nejlépe cítil, když jsem Sierru řídil klidně a pomalu. I tak jsem se nenudil, v tomhle Fordu prostě není třeba jet rychle, abyste se bavili. Ovšem když náhodou přidáte, rozhodně zábava díky neutrálně vyváženému autu pokračuje. Jen nesmíte čekat žádný velký výkon, tohle prostě není verze RS.

Řazení má docela dlouhé dráhy, ale je dost přesné a klade tak akorát příjemný odpor. V autě je ovšem slyšet akustický hluk od podvozku, v tomto se věkem nezapře. Zvyknout si je potřeba na tužší spojkový pedál.

Další změnou prošla Sierra v roce 1990, tehdy dostala bílé přední blinkry a kouřová zadní světla, také nárazníky byly všechny lakované. Výroba byla ukončena v roce 1993, kdy Sierru nahradil sedan Mondeo s pohonem předních kol. I přes původní neúspěchy šlo nakonec v Británii o desáté nejpopulárnější auto vůbec, nových Sierr se tam prodalo necelých 1,3 milionů aut z celkových 2 milionu vyrobených. Skladové zásoby se doprodávaly ještě dva roky po ukončení výroby.

Sierra byla ještě dlouho populární jako ojetina. Velmi dobře si pamatuju, jak nestály Sierry nedávno nic, bohužel zmizely takovým tempem, že dnes už si hezký kus majitelé cení, byť závist okolí už s ní nevzbudíte. Rozhodně vás ale nákup bude stát několik desítek tisíc, zhruba mezi čtyřiceti až osmdesáti v závislosti na stavu a motorizaci.

A ono není divu, je to spolehlivé auto, navíc vlastně levné na provoz. A když se něco náhodou rozbije, je servis velmi snadný a díly moc nestojí. Strašákem tak může být jen koroze, která prý nejméně trápí tmavě červené exempláře. I Vít, majitel testovaného exempláře, je s ním spokojený a má jej radši než svého předchozího sedmičkového Escorta. Ačkoliv je Sierra starší, je taková dospělejší.

Jeho kus se jako nový prodal v Mnichově a dalších 11 let byl v Německu, než putoval do jižních Čech a následně do Brna.

Fotogalerie

  • Řídili jsme Ford Sierra 2.0i Ghia, v 90. letech sen mnoha českých řidičů. Jaký je dnes?: fotka 1
  • Řídili jsme Ford Sierra 2.0i Ghia, v 90. letech sen mnoha českých řidičů. Jaký je dnes?: fotka 2
  • Řídili jsme Ford Sierra 2.0i Ghia, v 90. letech sen mnoha českých řidičů. Jaký je dnes?: fotka 3
  • Řídili jsme Ford Sierra 2.0i Ghia, v 90. letech sen mnoha českých řidičů. Jaký je dnes?: fotka 4
  • Řídili jsme Ford Sierra 2.0i Ghia, v 90. letech sen mnoha českých řidičů. Jaký je dnes?: fotka 5
  • Řídili jsme Ford Sierra 2.0i Ghia, v 90. letech sen mnoha českých řidičů. Jaký je dnes?: fotka 6
  • Řídili jsme Ford Sierra 2.0i Ghia, v 90. letech sen mnoha českých řidičů. Jaký je dnes?: fotka 7
  • Řídili jsme Ford Sierra 2.0i Ghia, v 90. letech sen mnoha českých řidičů. Jaký je dnes?: fotka 8
  • Řídili jsme Ford Sierra 2.0i Ghia, v 90. letech sen mnoha českých řidičů. Jaký je dnes?: fotka 9
  • Řídili jsme Ford Sierra 2.0i Ghia, v 90. letech sen mnoha českých řidičů. Jaký je dnes?: fotka 10
  • Řídili jsme Ford Sierra 2.0i Ghia, v 90. letech sen mnoha českých řidičů. Jaký je dnes?: fotka 11
  • Řídili jsme Ford Sierra 2.0i Ghia, v 90. letech sen mnoha českých řidičů. Jaký je dnes?: fotka 12
  • Řídili jsme Ford Sierra 2.0i Ghia, v 90. letech sen mnoha českých řidičů. Jaký je dnes?: fotka 13
  • Řídili jsme Ford Sierra 2.0i Ghia, v 90. letech sen mnoha českých řidičů. Jaký je dnes?: fotka 14
  • Řídili jsme Ford Sierra 2.0i Ghia, v 90. letech sen mnoha českých řidičů. Jaký je dnes?: fotka 15
  • Řídili jsme Ford Sierra 2.0i Ghia, v 90. letech sen mnoha českých řidičů. Jaký je dnes?: fotka 16


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
HootieP HootieP 15.02.  02:14
HootieP HootieP 14.02.  05:53
Ford Siera jenicek54 25.01.  05:08
Re: Překrásná! TankMurdock 24.01.  00:55
Sierra Moik 23.01.  09:05
Re: Překrásná! M 22.01.  13:10
Překrásná! Volezvous 22.01.  01:53
Vstoupit do diskuse ›