Řídili jsme Ford Focus RS druhé generace. Jeho pětiválec je pořád úchvatný

Řídili jsme Ford Focus RS druhé generace. Jeho pětiválec je pořád úchvatný: titulní fotka Dnes je jasně definované, že Focus ST je rychlá předokolka a ostré RS dostalo do vínku pohon všech kol. Jenže ještě nedávno tomu bylo jinak, i nejostřejší model byl jen předokolka.

Když se na konci devadesátých let objevil kompaktní Ford Focus, mnozí se divili, že Ford opustil oblíbené a prověřené jméno Escort. Ale nakonec se to ukázalo jako dobrý nápad a dnes má Focus slušné renomé. Sportovní verze RS se také objevila už u prvního modelu a pro mnohé fanoušky byla původně zklamáním. RS totiž dřív znamenalo pohon všech kol, nejostřejší Focus ale zůstal předokolkou. Brzy však dokázal, že i tak jezdí velmi schopně.

V roce 2004 dorazila na trh druhá generace Focusu, která designově hodně vycházela z předchůdce, tehdy už to ale nepůsobilo tak radikálně. Auto bylo ve všech rozměrech větší a v základu lépe vybavené. Na sportovní model si zájemci museli počkat rok, pak dostali verzi ST. Na RS se ale čekalo dál. V roce 2008 se objevil facelift a teprve o rok později konečně přišlo na trh nové RS výhradně jako třídveřový hatchback.

Pro parádu?

Všechny ty agresivní prvky jako přední otvor v nárazníku, podspojler, zadní difuzor a velké křídlo tady nejsou jen na parádu, ale byly pečlivě tvarovány ve větrném tunelu. Také ty výdechy na kapotě jsou skutečné a ulevují pětiválci v parném dni od tepla. Ovšem otvory pod světlomety a na blatnících nejsou reálné, jde jen o makety, aby Focus vypadal dramatičtěji. Zákazníci dostali na výběr jen tři barvy: bílou, modrou a tu známou jedovatě zelenou. A laikové vůz možná dlouho považovali za výtvor tunerů, tak bláznivě totiž Focus vypadal.

Pojďme ale dovnitř. Vpředu vaše tělo hýčkají fantasticky tvarovaná sportovní sedadla Recaro. Boční vedení je výborné a v zatáčkách opravdu podrží skvěle. Jen pochopitelně sedíte o trochu výš, ale to je taková „fordí“ tradice, proto se ideální pozice hledá složitěji.

Nepochopil jsem však to „blbuvzdorné“ ukotvení sportovních pedálů. Utopený plyn je v pohodě u „konfekčních“ aut, ale proč znemožnit řidičům sportovních modelů hrát si, používat meziplyny a zlepšovat se v ovládání vozu? Řadička s příjemným tvarem pro úchop je poměrně dost nízko.

Co se výbavy týče, Ford se snažil a nabízel bezklíčový systém, čelní sklo odrážející sluneční paprsky, klimatizaci, adaptivní přední světla a bluetooth hands-free s hlasovým ovládáním. Sportovní charakter ale prozradí přidaná kaplička uprostřed, ve které najdete ukazatele teploty a tlaku oleje a tlaku turbodmychadla. Hliníkové a karbonové dekorace jsou jen imitace, ačkoliv předchozí RS mělo skutečně kovové díly.

Skvělý pětiválec

Pod kapotou, která se otevírá zdlouhavě klíčkem, se objevil skvělý řadový pětiválec Duratec o objemu 2,5 litru s větším turbodmychadlem Borg Warner K16, které tlačí až 1,40 bar. Vycházel z verze ST (a původně z motoru Volvo), ale byl výrazně upraven a má 305 koní a 440 Nm. Jen pro připomenutí, většina konkurentů té doby (VW Scirocco R, BMW 130i, Audi S3 nebo Mazda 3 MPS) měla kolem 250 koní.

Motor dostal například nový mezichladič, ostřejší vačku, jiné písty a vložky válců. I variabilní časování ventilů udělalo svoje. Stovku Focus zvládne za 5,9 sekundy a maximální rychlost je 263 km/h.

Ze dvou tlustých koncovek výfuku se často ozývá nádherný řev. Točivý moment je dostatečný, abyste nemuseli podřazovat pokaždé, když hodláte zrychlit, někdy se ale musíte smířit s prodlevou turbodmychadla. Není ale nijak výrazná, nástup točivého momentu se dostavuje už ve 2800 otáčkách, pravé peklo ale nastane na hodnotě 5500 ot/min.

Všechny ty koně jsou jen na přední kola, takže aby Focus netahal za volant, dostal „Quaife Automatic Torque Biasing LSD“, tedy speciální samosvorný diferenciál. Na vytočenou dvojku v zatáčce se ale tenhle hot hatch fyzice stejně zcela neubrání a táhne jej to ven. Tedy alespoň dokud nepotlačíte váš zvyk a nepřidáte.

Ford Focus RS: Čtyři fáze štěstí

Zavěšení MacPherson vpředu bylo také upraveno a Ford jej pojmenoval RevoKnuckle. Podle Fordu bylo auto soutěžnímu Focusu RS WRC podobné nejvíce, jak jen to bylo možné. Jenže WRC je čtyřkolka, a RS ne, takže na limit pohonu pouze předních kol zkrátka narazit můžete. A nejspíš se vám to i povede, ale to už pak poznáte, že s Focusem jedete vážně ostře.

Jak se řídí?

Šestistupňová manuální převodovka funguje přesně a řadička se pohybuje v nesmírně krátkých drahách, jako kdybych seděl spíš v Miatě. Rozhodně je znát, že převodovku jen tak bez úprav nepřevzali z běžného Focusu. Na trojku a čtyřku zrychluje Focus pocitově nejlépe, až nechápu, kde se to v tom hatchbacku bere. Ostatně držet čtyřku znamená, že se poměrně rychle dostanete až k 200 km/h. To je na hatchback té doby dost slušné číslo. Ubrání znamená praskání ve výfuku nebo odfukování blow-off ventilu, záleží, kolik otáček jste v tu chvíli zrovna měli.

Řízení je ještě strmější než u slabšího ST. Posilovač řízení má tři možnosti nastavení intenzity, takže s autem můžete vyrazit na okruh a vnímat jeho citlivost nebo snadno parkovat ve městě. A přesně o tom má správný hot hatch být: výkonné auto, které je použitelné a příjemné i v situacích, kdy nejedete rychle na okruhu. Ostatně při pomalé jízdě je Focus vlastně hodně snesitelný, neustále ale naznačuje, co se stane, až mu zase šlápnete na krk.

Nejlépe mu každopádně sedí rychlé úseky s přímějšími zatáčkami. Sice to chce zvyk, protože nájezdovou rychlost pocitově lehce přeceníte, ale nakonec si nejspíš zvyknete. Jakmile se silnice víc zatočí, máte limit předokolky mnohem blíž a dáváte diferenciálu větší zápřah.

Brzdy jsou silné a citlivě dávkovatelné. Pokud ale pedál zašlápnete opravdu ostře, spustí se blikání výstražných světel, což se vám může v ostrých zatáčkách stávat častěji.

Za ostré jízdy samozřejmě počítejte s vyšší spotřebou (výrazně přes 10 litrů), takže budete muset nádrž na 40 litrů doplňovat celkem často.

Fanoušky francouzské modly Renaultu Mégane R.S. asi Focus nepřesvědčí, Mégane je ještě přesnější. Ale ve Fordu jsem se bavil víc, a navíc je pohodlnější a příjemnější pro každý den. A to se u hot hatche cení. Jsou totiž ostré hatchbacky, které při ubrání plynu a klidné jízdě prostě nějak „nefungují,“ spíše vás přímo iritují a vy v tu chvíli nevíte, proč jste nejeli něčím obyčejným za zlomek ceny.

Focus RS ale takový naštěstí není, dokonce i ten zvuk se při klidné jízdě umírní. Přesto vás neustále provokuje, jako kdyby do vás poťouchle šťouchal prstem a říkal: „Přidej, ty srabe, šlápni mi trochu na krk, nebo na to nemáš?“.

A vy víte, že kdykoliv můžete opět změnit jeho charakter na tu ostrou bestii.

Auto je obecně považováno za bezpečné, organizace EuroNCAP jej ocenila pěti hvězdičkami. Výroba druhého Focusu byla ukončena v roce 2011, kdy na trh přišel nástupce v podobě té třetí a od letošního roku je v prodeji už čtvrtá generace. Nástupnické RS na základech třetí generace se vyrábělo mezi roky 2015 a 2018 a nabídlo pohon všech kol. A také „jen“ čtyřválec.

Poslední předokolkové „ereso“ vás ale bude určitě bavit. A pokud chcete mít v garáži pořádně splašené stádo 300 koní, je druhé RS celkem snadnou cestou, jak si tento sen splnit. V Česku je třeba teď na prodej jedno zelené za 600 tisíc korun. A možná si ho, stejně jako Lukáš, který nám půjčil svoje auto, necháte v původním stavu. Focus RS je totiž autem, které moc dodatečných úprav nepotřebuje.

Fotogalerie

  • Řídili jsme Ford Focus RS druhé generace. Jeho pětiválec je pořád úchvatný: fotka 1
  • Řídili jsme Ford Focus RS druhé generace. Jeho pětiválec je pořád úchvatný: fotka 2
  • Řídili jsme Ford Focus RS druhé generace. Jeho pětiválec je pořád úchvatný: fotka 3
  • Řídili jsme Ford Focus RS druhé generace. Jeho pětiválec je pořád úchvatný: fotka 4
  • Řídili jsme Ford Focus RS druhé generace. Jeho pětiválec je pořád úchvatný: fotka 5
  • Řídili jsme Ford Focus RS druhé generace. Jeho pětiválec je pořád úchvatný: fotka 6
  • Řídili jsme Ford Focus RS druhé generace. Jeho pětiválec je pořád úchvatný: fotka 7
  • Řídili jsme Ford Focus RS druhé generace. Jeho pětiválec je pořád úchvatný: fotka 8
  • Řídili jsme Ford Focus RS druhé generace. Jeho pětiválec je pořád úchvatný: fotka 9
  • Řídili jsme Ford Focus RS druhé generace. Jeho pětiválec je pořád úchvatný: fotka 10
  • Řídili jsme Ford Focus RS druhé generace. Jeho pětiválec je pořád úchvatný: fotka 11
  • Řídili jsme Ford Focus RS druhé generace. Jeho pětiválec je pořád úchvatný: fotka 12
  • Řídili jsme Ford Focus RS druhé generace. Jeho pětiválec je pořád úchvatný: fotka 13
  • Řídili jsme Ford Focus RS druhé generace. Jeho pětiválec je pořád úchvatný: fotka 14
  • Řídili jsme Ford Focus RS druhé generace. Jeho pětiválec je pořád úchvatný: fotka 15
  • Řídili jsme Ford Focus RS druhé generace. Jeho pětiválec je pořád úchvatný: fotka 16
  • Řídili jsme Ford Focus RS druhé generace. Jeho pětiválec je pořád úchvatný: fotka 17
  • Řídili jsme Ford Focus RS druhé generace. Jeho pětiválec je pořád úchvatný: fotka 18
  • Řídili jsme Ford Focus RS druhé generace. Jeho pětiválec je pořád úchvatný: fotka 19
  • Řídili jsme Ford Focus RS druhé generace. Jeho pětiválec je pořád úchvatný: fotka 20
  • Řídili jsme Ford Focus RS druhé generace. Jeho pětiválec je pořád úchvatný: fotka 21


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 15591 | Zobrazit seznam všech anket