Řídili jsme BMW 730i E32. Pořád je to skvělé auto, i v základním provedení

Řídili jsme BMW 730i E32. Pořád je to skvělé auto, i v základním provedení: titulní fotka Pro mnohé nadšence do BMW je snem luxusní sedan řady 7. Nelze se jim divit, sedmička stojí na absolutním vrcholu nabídky a nic lepšího „bavorák“ nenabízí. Starší modely jsou však dostupné takřka všem.

Nejluxusnější BMW řady 7 se už také vyrábí nějaký ten pátek, takže se na trhu youngtimerů můžete setkat s některou z předchozích generací. Vše začalo u modelu 3.0 s interním označením E3, první sedmičkou s tímto označením byl až nástupce E23. Ale dnes se zaměříme až na druhou generaci. Ta se v Německu vyráběla mezi roky 1986 až 1994 a celkem vzniklo 311 068 aut. Designový tým vedl Claus Luthe, exteriér navrhnul Hans Kerschbaum.

I když koncept designu vytvořil už před tím Ercole Spada, který na něm pracoval od roku 1979. Poprvé tu byly například použity zadní světlomety ve tvaru písmene L, aerodynamická zrcátka, nebo široké C-sloupky, nechyběly ale tradiční vzhledové prvky jako Hoffmeisterova křivka a čtyři kulaté světlomety vpředu. Ty ale měla sedmička naposledy, u nástupce došlo na velké světlomety. Ledvinky na zkoušeném autě jsou moderně černé, což pochopitelně nebylo z výroby. Ladí ale takto ke kolům a ke kouřovým blinkrům.

Celkově bylo auto hodně podobné předchůdci i jiným modelům té doby, výrazně se ale zlepšila aerodynamika (koeficient Cx pouze 0,32). Skla jsou dvojitá, aby byl interiér lépe odhlučněný. Tuhost karoserie se ale zlepšila až o 50 %. Výborná antikorozní ochrana znamená, že se sedmička mnohdy dochovala v pořádku až do dnešních dnů.

Několik prvenství

Auto patří do segmentu velkých luxusních sedanů, mezi kterými se tahle sedmička neztratí. Svými rozměry se zdá velká i dnes, kdy automobily oběcně značně nabobtnaly.

BMW u této generace třeba poprvé představilo aktivní podvozek udržující karoserii v rovině, kontrolu trakce a také se v něm poprvé objevily motory V8 a V12. Dvanáctiválec byl prvním BMW elektronicky omezeným na 250 km/h. Také elektronika už poprvé používala CANové sběrnice, na budících se objevil displej sdělující řidiči různé informace, například, že má otevřené dveře, zapnutá světla nebo nízkou hladinu nějaké provozní kapaliny. Řada E32 si zkrátka připsala spoustu prvenství a ve své době byla považována za nejlepší auto. Na dálnici se zase aktivoval speciální systém, který vyvinul větší tlak na stěrače, aby lépe setřely přední okno. Místo pod jejich standardní polohou bylo vyhřívané, stejně tak byl vyhřívaný i zámek ve dveřích řidiče po stisku kliky. Podržením klíčku v zámku při zamykání se navíc dovřela všechna okna včetně střešního. Topení bylo dvouzónové, spolujezdec si jej tedy mohl nastavit jinak než řidič. V prostorném interiéru mělo být zkrátka příjemně všem. Při zařazení zpátečky se zase sklápělo zrcátko, aby nedošlo k poškození kol o obrubník. Z předních světel mohly poprvé zazářit xenony (jako u prvního auta na světě).

Pod kapotou řadová šestka

Nechyběla možnost připlatit si za prodloužený rozvor, klimatizaci (pochopitelně také dvouzónovou), palubní telefon a fax, chladničku na víno a elektricky nastavitelná přední sedadla. Elektrika měla v autě vůbec spoustu práce. Za zadním oknem je roletka, aby slunce nepražilo na hlavy posádky a ani ta se neovládá ručně. Vedení BMW chtělo, aby sedmička byla nejlepší na světě a je to na autě znát. Někdy se mu přezdívalo německý Jaguar, což by dnes byla pro Jaguar vlastně pochvala. I standardní sedmička v základní verzi ale rozhodně vynikala nabízeným komfortem.

Video: BMW vzpomíná na klasiku, druhou generaci sedmičky (E32)

Například sedadla poskytují absolutně příkladnou oporu. Ta zadní mají pásy kotvené uprostřed přímo z opěradla, což bylo pro BMW v té době typické. Přístroje jsou krásně přehledné a čitelné, také velký tříramenný volant mi okamžitě padl do ruky. Nechybí tu ani dřevěný dekor, znak luxusu té doby. Ohledně komfortu nemám sedmičce co vytknout. Zadní dveře jsou speciálně tvarované tak, aby se nastupovalo co nejsnáze.

Tohle BMW ještě ctilo tradici a mělo jen klasickou koncepci s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Nabídka motorů nebyla tak široká jako u nižších tříd. Vrcholem byl pětilitrový dvanáctiválec (mnichovská automobilka tím předběhla i Mercedes-Benz třídy S), pod ním několik osmiválců (v nabídce až od roku 1992) a základem byly řadové šestiválce OHC, se kterými startoval prodej v roce uvedení.

Třílitr se vstřikováním a zapalováním Bosch ve verzi 730i byl tedy vlastně základem nabídky. Nabízí 185 koní a 260 Nm a spotřebu nepřesahující 20 litrů. Ač jde o objemově nejmenší motor, jeho skutečné rozměry působí impozantně.

Jak jezdí?

I základní model německé prémiovky z minulého století je stále nadprůměrné auto. A možná právě díky použitému šestiválci je při klidné jízdě velmi tiché, jen výfuk v zátahu duní. V „našem“ vozu je pětistupňový manuál, u silnějších verzí se zákazníci prý častěji klonili k automatickým převodovkám. Spolehlivost se ale vždy pohybovala na velmi vysoké úrovni. Tento kus má navíc dodělaný Ecumaster a výztuhu v motoru, nechybí mu ani elektronické zapalování.

Zrychlení na stovku udávalo BMW za 9,3 sekundy a maximální rychlost 222 km/h, přičemž stabilita v přímce je neotřesitelná. Auto vážilo 1700 kg, takže rozhodně nepatřilo ve své době k nejlehčím. Rozložení hmotnosti je ale téměř vyrovnané mezi nápravami, 52 % zatěžuje tu přední. Díky tomu potěšení nabízejí i zatáčky, kdy je BMW v normální rychlosti sice neutrální, až lehce nedotáčivé, ale dá se vyvolat i přetáčivý smyk.

Na tak velkou limuzínu je BMW každopádně velmi čitelné, ovladatelné, a když jej dostanete do ruky, bude vás podobné blbnutí jistě bavit. Nezávislé zavěšení všech kol s teleskopickými tlumiči (u konkrétního kusu Bilstein B6) a vinutými pružinami hodně napomáhá tomu, aby se i velká limuzína mohla chovat trochu sportovně. Na zadní nápravě jsou dodané strongflexy.

A kdyby cokoliv, za patnáctipalcovými koly (ano, opravdu jsou to jen patnáctky) jsou vždy kotoučové brzdy, které spolupracují se systémem kontroly trakce. Spíš než na rychlou, bylo sedmičkovcé BMW určené na pohodlnou jízdu. A tu zvládá jako správná limuzína na jedničku.

Když se čas generace E32 nachýlil v roce 1994 ke konci, vystřídala ji uhlazenější a elegantnější E38. Ano, to je ještě ta placatá, kterou si pamatujete z Kurýra nebo Jamese Bonda, podle mnohých poslední pravé BMW. I když to pro puritány byla už E32, která si ještě zachovávala typický tvar přídě se čtyřmi kulatými světlomety. Dodnes je E32 elegantní a žádaná, navíc ceny dílů nejsou nijak přemrštěné. Ostatně jejich majitelé jsou stále spokojení a popravdě se jim nelze divit.

Fotogalerie

  • Řídili jsme BMW 730i E32. Pořád je to skvělé auto, i v základním provedení: fotka 1
  • Řídili jsme BMW 730i E32. Pořád je to skvělé auto, i v základním provedení: fotka 2
  • Řídili jsme BMW 730i E32. Pořád je to skvělé auto, i v základním provedení: fotka 3
  • Řídili jsme BMW 730i E32. Pořád je to skvělé auto, i v základním provedení: fotka 4
  • Řídili jsme BMW 730i E32. Pořád je to skvělé auto, i v základním provedení: fotka 5
  • Řídili jsme BMW 730i E32. Pořád je to skvělé auto, i v základním provedení: fotka 6
  • Řídili jsme BMW 730i E32. Pořád je to skvělé auto, i v základním provedení: fotka 7
  • Řídili jsme BMW 730i E32. Pořád je to skvělé auto, i v základním provedení: fotka 8
  • Řídili jsme BMW 730i E32. Pořád je to skvělé auto, i v základním provedení: fotka 9
  • Řídili jsme BMW 730i E32. Pořád je to skvělé auto, i v základním provedení: fotka 10
  • Řídili jsme BMW 730i E32. Pořád je to skvělé auto, i v základním provedení: fotka 11
  • Řídili jsme BMW 730i E32. Pořád je to skvělé auto, i v základním provedení: fotka 12
  • Řídili jsme BMW 730i E32. Pořád je to skvělé auto, i v základním provedení: fotka 13
  • Řídili jsme BMW 730i E32. Pořád je to skvělé auto, i v základním provedení: fotka 14


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Alfa 164 PJ164 22.12.2018  14:18
Re: hnus qwert_y 21.12.2018  10:42
hnus wlado 17.12.2018  18:48
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 14659 | Zobrazit seznam všech anket