Řídili jsme BMW 2800 CS. Je to dokonalý „bavorák“ ze staré školy

Řídili jsme BMW 2800 CS. Je to dokonalý „bavorák“ ze staré školy: titulní fotka Mnichovská automobilka vyráběla kupé dávno před první řadou 6. Takový model E9 je dodnes považován za jedno z nejkrásnějších BMW. Ale jak jezdí?

Zatímco u nás byl v roce 1968 novinkou na silnicích sovětský tank, v západní Evropě se radovali z nového elegantního a dlouhého kupé GT řady E9. To nahradilo starší modely 2000 C a 2000 CS (z druhého částečně novinka vycházela).

Pro automobilku BMW vůz stavěla karosárna Karmann v Dingolfingu. Nové kupé bylo delší a mělo větší rozvor než předchůdce, také prostor pod kapotou byl štědřejší, aby pojal větší motor. Přední část byla designově upravena podle nového luxusního sedanu E3, předchůdci řady 7. Celkově to auto vypadá prostě skvěle, vůbec nic mu nechybí ani nepřebývá.

Na dlouhou kapotu se hezky dívá

Interiér je vzdušný a ohromně prostorný. Vše, co v něm najdete, má nějaký účel. Nic tu není jak tak, jen aby to bylo hezké na pohled. Řada dílů je dřevěných a skrytých pod potahem, což je možná i škoda. Já bych tenhle přírodní materiál naopak dával na odiv.

Krásný tříramenný sportovní volant jasně ukazuje, jaké ambice tohle německé kupé má. Za ním se před vámi rýsuje dlouhá plochá kapota, na kterou se mi prostě nějak příjemně dívá. V semišových sedadlech si hovím opravdu spokojeně, mají i lepší tvarování bočnic a poskytují slušnou oporu, přesto nejsou ani náznakem nepohodlná. Za příplatek vám BMW dalo i kožená, já bych ale rozhodně dal přednost semiši.

Klasická koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol funguje dodnes výborně. Jde o model 2800 CS s řadovým šestiválcem M30. Jak název napovídá, motor má objem 2,8 litru a pomáhá mu dvojitý karburátor.

Jak jezdí?

V 6000 otáčkách se dočkáte maximálního výkonu 170 koní, takže vytáčení se opravdu bát nemusíte. BMW už tehdy nabízelo třístupňový automat, tady je ale manuál s jedním stupněm navíc. Řízení je čisté a bez prodlevy, což umocňuje řidičský zážitek z krásného auta. Posilovač byste tu pochopitelně hledali marně.

Je to pravé BMW ze staré školy, nezkreslené a řidičsky dokonalé. Neskutečně mě baví okamžitost jeho reakcí. Jistě, i moderní „báva“ umí být zábavná, ale teprve při řízení některých starších modelů pochopíte, proč ta nová někteří pravověrní fanoušci obviňují ze změkčilosti.

Zadní nápravu a brzdy převzalo kupé 2800 CS z předchůdce, jsou tady tedy ještě bubnové brzdy, E9 je ale lehčí než staré kupé. Ačkoliv ambice BMW byly sportovní, či snad až závodní (teď myslím na „batmobil“ 3.0 CSL), tak není sériová silniční verze nijak výrazně nepohodlná. Spíš naopak, funguje krásně jako příjemné GT.

Možná byste mohli namítat, že to přece šestka umí dodnes, ale přesto je to jiné. I když toho v moderních BMW cítím dost, pořád mají jistou odtažitost, která je zapříčiněná vším, co moderní auta musejí mít. Ale ruku na srdce, zase byste asi nechtěli jezdil dnes takhle puritánským starým BMW každý den. Dokonce ani já ne, byť z jiného důvodu. V zimě by mi bylo líto tahat jej do rozsolené břečky.

Výroba byla ukončena v roce 1975, tehdy jej nahradila první oficiální řada 6 s kódovým označením E24. Kupé E9 ale mělo skvělé jméno u fanoušků značky a také v automobilovém sportu – úspěchy verze 3.0 CSL jsou nezapomenutelné.

Modernizované BMW 7 odhaluje ceny. Kolik dáte za základní turbodiesel či vrcholný dvanáctiválec?

Líbit se vám tedy tohle kupé bude nejspíš dodnes a potěší vás, že díly jsou ještě dostupné. BMW v něm navíc ve své době postavilo takřka dokonalé auto pro každý den. Jen se jeho cena za posledních pár let takřka zdvojnásobila. I za úplný vrak dáte skoro sto tisíc, na prvotřídní CSL potřebujete 6,5 milionu. Konkrétně model 2800 CS pak najdete na mobile.de v rozpětí od 380 tisíc až 1,5 milionu korun.

Tento článek vznikl ve spolupráci s týmem Veteráni na Truc.

Fotogalerie

  • Řídili jsme BMW 2800 CS. Je to dokonalý „bavorák“ ze staré školy: fotka 1
  • Řídili jsme BMW 2800 CS. Je to dokonalý „bavorák“ ze staré školy: fotka 2
  • Řídili jsme BMW 2800 CS. Je to dokonalý „bavorák“ ze staré školy: fotka 3
  • Řídili jsme BMW 2800 CS. Je to dokonalý „bavorák“ ze staré školy: fotka 4
  • Řídili jsme BMW 2800 CS. Je to dokonalý „bavorák“ ze staré školy: fotka 5
  • Řídili jsme BMW 2800 CS. Je to dokonalý „bavorák“ ze staré školy: fotka 6
  • Řídili jsme BMW 2800 CS. Je to dokonalý „bavorák“ ze staré školy: fotka 7
  • Řídili jsme BMW 2800 CS. Je to dokonalý „bavorák“ ze staré školy: fotka 8
  • Řídili jsme BMW 2800 CS. Je to dokonalý „bavorák“ ze staré školy: fotka 9
  • Řídili jsme BMW 2800 CS. Je to dokonalý „bavorák“ ze staré školy: fotka 10
  • Řídili jsme BMW 2800 CS. Je to dokonalý „bavorák“ ze staré školy: fotka 11
  • Řídili jsme BMW 2800 CS. Je to dokonalý „bavorák“ ze staré školy: fotka 12
  • Řídili jsme BMW 2800 CS. Je to dokonalý „bavorák“ ze staré školy: fotka 13
  • Řídili jsme BMW 2800 CS. Je to dokonalý „bavorák“ ze staré školy: fotka 14
  • Řídili jsme BMW 2800 CS. Je to dokonalý „bavorák“ ze staré školy: fotka 15
  • Řídili jsme BMW 2800 CS. Je to dokonalý „bavorák“ ze staré školy: fotka 16


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.