Řídili jsme auto z bondovky. Ale trochu jiné, než byste čekali. Jaký je Renault 11?

Řídili jsme auto z bondovky. Ale trochu jiné, než byste čekali. Jaký je Renault 11?: titulní fotka Jistě víte, že slavný agent James Bond ve svých filmech řídil spoustu rychlých aut. Jenže občas si musel sednout i za volant něčeho poněkud obyčejnějšího. Ve snímku Vyhlídka na vraždu třeba usedl do Renaultu 11.

Dal mu celkem „čoud“. Jestli si nevzpomínáte, scénu s nebohým „renckem“ vám připomene tohle video:

A pojďme konečně k samotnému vozu. Na začátku osmdesátých let bylo jasné, že Renault 12 stárne a typ 14 není zrovna prodejním trhákem. Nahradit oba modely měla dvojice aut postavených na stejném základu, ale s různými karoseriemi. V roce 1981 se tak rozeběhla výroba modelu 9 (dvou- nebo čtyřdveřový sedan) a po dvou letech se v březnu 1983 přidal typ 11 (tří- nebo pětidveřový hatchback). Ve stejném roce prošla „devítka“ lehčí modernizací, která se označovala jako Phase 2.

Evropské auto roku

Jedenáctku pak poznáte podle zdvojených světel v přední části, hlavně ale podle obřího zadního panoramatického zadního okna. Pod ním je i malý spoiler. Ačkoliv měla obě auta různá jména a karoserie, techniku sdílela. Pohledný design měl na svědomí Robert Opron. A mimochodem, sedan 9 byl oceněn titulem Evropské auto roku 1982.

Vy si na fotkách můžete prohlédnout tmavě modrý 11 GTL z roku 1984. Každému asi tyto tvary sedět nemusí, ale já mám jedenáctku odjakživa rád. A na tehdejší dobu považují její design za povedený. Líbí se mi docela i ty moderní kliky.

Dveře se i po mnoha letech zavírají hladce a tiše. Prostorný interiér má typické francouzské atributy, například pohodlná a měkká sedadla. A také nezbytné klepání a drnčení z unavených plastů, ale na to má snad vůz i vzhledem k věku právo.

Citroën SM: GT z Francie slaví 40 let

Překvapil mne výškově nastavitelný volant, to tehdy ještě nebývala samozřejmost. I jeho propadlý střed vypadá designově velice zajímavě, v dnešní době airbagů něco podobného už neuvidíte. Za ním jsou budíky s logem, asi abyste nezapomněli, jaké auto řídíte. Nad panelem se klene stříška, která mi ze všeho nejvíc připomíná autobusovou zastávku. Většina spínačů je netradičně vlevo od přístrojovky. Kufr je v rámci segmentu snad až nadstandardně vel­ký.

Jak jezdí

Vpředu umístěný motor na pomocném rámu pohání přední kola. Na začátku se nabízely dvě motorizace o objemech 1,1 a 1,4 litru. A právě ten větší z nich pohání i zobrazenou verzi GTL. V té má motor výkon 68 koní. Tradiční pětistupňový manuál je typicky francouzský s gumovým chodem a nepřesnými drahami. Mnohem lepší dojem jsem měl z hřebenového řízení.

Celkově ale působí jedenáctka svižným a dynamickým dojmem. Je to živé auto, které nebojuje s přílišnou hmotností.

Nezávislé zavěšení všech kol (McPherson vpředu a vlečené kliky vzadu) tehdy nebylo standardem a vlastně by jej mohli závidět i majitelé některých dnešních Renaultů. Auto je navíc velmi lehké a na klikatějších cestách se dokonce projeví jistá zábavnost. Vážně jsem se za volantem nenudil, ale tak tomu zkrátka často ve starších autech bývá.

Podvozek s teleskopickými tlumiči je zřetelně naladěn hlavně na jízdní komfort a v tom opravdu vyniká, je až nadstandardně měkký. Pokud něco miluju na starých francouzských autech, je to právě to pohodlí za jízdy. Škoda, že dnes už to není samozřejmé.

Sice cítím, jak se podvozek pere s výmoly a dírami na dlážděné cestě, ale moje tělo je čemukoliv z toho ušetřeno, dost zřejmě odfiltruje i měkké sedadlo. Vpředu jsou kotoučové brzdy, vzadu má jedenáctka klasické bubny, což na výkon motoru stačí.

Renault 19 (1988–2003): Jaký vlastně byl poslední renault s číslem?

Ve Francii byla výroba této modelové řady ukončena v roce 1989 (sedan 9 o rok dříve), stále ale pokračovala v Argentině, Kolumbii, Turecku (tam až do roku 2000) a Čínské republice (Tchaj-wan). Nakonec vzniklo více než milion kusů. V Evropě se nástupcem stal Renault 19.

Do Československa bylo podle dostupných informací dovezeno 1300 sedanů 9, u hatchbacku 11 byly dodávky řešeny na individuální přání. Většina kusů se sem dostala až po revoluci.

Názory na spolehlivost se značně rozcházejí, záleží na tom, jak se k autu chovali předchozí majitelé. U Renaultu vás však naštěstí nemusejí trápit vysoké ceny dílů. Jízdně jsou to každopádně osmdesátky jako vyšité…

Za auta k otestování děkujeme Retro-auta.cz.

Fotogalerie

  • Řídili jsme auto z bondovky. Ale trochu jiné, než byste čekali. Jaký je Renault 11?: fotka 1
  • Řídili jsme auto z bondovky. Ale trochu jiné, než byste čekali. Jaký je Renault 11?: fotka 2
  • Řídili jsme auto z bondovky. Ale trochu jiné, než byste čekali. Jaký je Renault 11?: fotka 3
  • Řídili jsme auto z bondovky. Ale trochu jiné, než byste čekali. Jaký je Renault 11?: fotka 4
  • Řídili jsme auto z bondovky. Ale trochu jiné, než byste čekali. Jaký je Renault 11?: fotka 5
  • Řídili jsme auto z bondovky. Ale trochu jiné, než byste čekali. Jaký je Renault 11?: fotka 6
  • Řídili jsme auto z bondovky. Ale trochu jiné, než byste čekali. Jaký je Renault 11?: fotka 7
  • Řídili jsme auto z bondovky. Ale trochu jiné, než byste čekali. Jaký je Renault 11?: fotka 8
  • Řídili jsme auto z bondovky. Ale trochu jiné, než byste čekali. Jaký je Renault 11?: fotka 9
  • Řídili jsme auto z bondovky. Ale trochu jiné, než byste čekali. Jaký je Renault 11?: fotka 10
  • Řídili jsme auto z bondovky. Ale trochu jiné, než byste čekali. Jaký je Renault 11?: fotka 11
  • Řídili jsme auto z bondovky. Ale trochu jiné, než byste čekali. Jaký je Renault 11?: fotka 12


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Curtisicefe Curtisicefe 13.10.  06:00
WesleyGob WesleyGob 12.10.  15:57
Re: tom peterle 08.10.  13:24
tom peterle 08.10.  13:15
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

Volkswagen T-ROC

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13612 | Zobrazit seznam všech anket