Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání

Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: titulní fotka V 80. letech se automobilka Fiat rozhodla vyvinout novou platformu pro velký liftback Croma. Nakonec z toho vznikly hned čtyři vozy. A některé z nich se staly legendami. Právě dvě jsme porovnali – Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e..

Nová platforma vznikala s vědomím, že by ji kromě Fiatu mohla používat i sesterská automobilka Lancia pro model Thema. K projektu se ale připojil i Saab, který chtěl svou nabídku doplnit o větší model 9000.

A zatímco Saab se postupně osamostatnil, Alfa Romeo se přidala a zahájila vývoj sedanu 164. Během výroby se značka stala navíc součástí koncernu Fiat.

Croma byla nejlevnější

Jako první se dívám na Fiat Croma ve verzi Turbo i.e. Jde o nejlepší model z nabídky se čtyřválcem Lampredi, který znali i majitelé Delty nebo Themy. Fiat Cromu vyráběl od roku 1985 do roku 1996 a nakonec ji vlastně ani nijak nenahradil.

Největším autem v nabídce byla poté Marea, tedy sedan a kombi odvozené od hatchbacků Bravo a Brava. Škoda, že Italové tehdy na segment velkých aut zanevřeli, Croma a její předchůdci Argenta a 132 měly dobré jméno.

Ano, tady se sluší připomenout, že existovala ještě druhá Croma, prapodivný kříženec na způsob kombíku z roku 2005. Ta ale nebyla moc populární a vytratila se po pěti letech z nabídky automobilky.

Původní liftback s hranatými tvary od Giorgetta Giugiara byl mnohem krásnější a velmi aerodynamický (koeficient odporu vzduchu je pouze 0,32). Zatímco sourozenci cílili na luxusnější segment, Croma měla být obyčejný rodinný vůz, jen velký. I tak měla nastavitelný volant, příplatková elektrická okna a zrcátka nebo centrální zamykání. Nechybí tu ani nezbytné osmdesátkové stěrače předních světlometů a elektrické střešní okno.

Na konkrétním kusu jsou navíc dobové doplňky Abarth, například nástavce prahů, kouřová zadní světla, spoiler na pátých dveřích a patnáctipalcová kola (byla možná i 16“).

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se její motor vešel do třílitrového limitu?

Croma se dočkala také velké obliby u taxikářů, protože ze všech aut na této platformě byla nejlevnější a nejprostornější.

V roce 1988 proběhl malý facelift, který se dotkl jen detailů, později v roce 1991 byl zásadnější – změnila se hlavně příď a palubní deska. Modernější a uhlazenější design Cromě prospěl.

Alfisté 164 neměli rádi

Alfa Romeo uvedla svůj elegantní sedan v roce 1987 ve Frankfurtu. Na design si ovšem přizvala studio Pininfarina, kde jej „nakreslil“ Enrico Fumia. Auto se již tehdy navrhovalo na počítači. Karoserie byla přísně aerodynamická a nízká, součinitel odporu vzduchu byl pouze 0,30. Nový sedan tehdy nahradil sedany 90 a Alfa 6.

Zajímavé je, že v Hong Kongu a Malajsii se auto prodávalo jako Alfa Romeo 168, protože číslice 4 vyjadřuje neštěstí a smůlu, zatímco 8 znamená úspěch. A to tento velký sedan potřeboval. Nejen v Asii.

Skalní Alfisté 164 neměli rádi, protože přešla na pohon předních kol a říkalo se o ní, že jde jen o převlečený Fiat. V letech 1990 a 1992 prošel sedan 164 modernizací. Když byl po revoluci na prodej u nás, stál 1.170.000 Kč, což bylo méně než srovnatelné Mercedesy, BMW nebo dokonce Volva.

Já stojím u exempláře, který si pořídil Láďa. „Původně jsem měl 164 QV 24V, ale když jsem ji prodal a začalo se mi po letech po Alfě stýskat, tak jsem jako překvapení od kamarádů a manželky dostal darem tuto ve verzi Super, která stála 16 let v jisté stuttgartské garáži s roztrženým rozvodovým řemenem, který svou práci vzdal ve 126 tisících km, zatímco interval výměny je 120 tisíc km,“ vzpomíná. Původní zubožený stav už je naštěstí dávnou minulostí. Za pomoci kamarádů alfistů se podařilo sehnat potřebné díly a vůz oživit. Sice má ještě pár šrámů, ale v té černé barvě, s dobovými 17“ koly AZEV A a s tmavými světly vypadá opět elegantně a všechna výbava funguje jako ve dnech dávné zašlé slávy.

Jaká jsou to auta?

Přístup do interiéru obou vozů je velmi dobrý, dveře mají velký úhel otevření. Shodně v obou autech naleznete velmi prostorný a hezký interiér s kvalitně provedeným čalouněním. Oba vozy mají regulovatelnou bederní opěrku a výškové nastavení u předních sedadel.

Zatímco Fiat má látková sedadla s proužkovaným vzorem, Alfa Romeo vás rozmazluje poctivou červenou kůží (Orient Rosso) s vyraženými logy automobilky na opěradlech a zadní anatomickou lavicí tvarovanou spíše pro dva cestující. Rozhodně působí hodnotnějším a elegantnějším dojmem než v Cromě, pro posádku je její interiér komfortnější.

Čtěte také: Alfa Romeo Giulia nasazuje výkonnější turbodiesely. Kolik stojí?

Přístrojovka v Cromě je přehledná a z černého plastu, hned vedle vlevo je kontrolní panel se signalizací toho, co v autě nefunguje. Ale jestli si už chystáte posměšky, tak vás zklamu.

Nic tady nesvítí.

Ostatně za celou dobu vlastnictví (18 let) měl Fiat jedinou poruchu na palivovém čerpadlu, jinak je velmi spolehlivý. Volant není původní, ale jedná se o takový dobový tuning, stejně jako dřevěná řadička. Ještě více elektroniky je v Alfě, ale i tady funguje dobře.

Volant je velký, tříramenný a kožený, z verze QV. V parném dni navíc ocením i plně automatickou klimatizaci (Fiat má i roletky proti slunečnímu svitu a pouze automatické topení, klimatizace byla za příplatek), dále výbava obsahuje elektrická okna (Fiat má jen přední) a zrcátka včetně jejich elektrického sklápění, centrální zamykání s infračerveným ovládáním a alarmem, elektrické nastavování sedadel s výhřevem, vyhřívané čelní sklo pod stěrači a tak dále.

Nešetřilo se na detailech, bohaté je osvětlení interiéru, nechybí podsvícená zrcátka v slunečních clonách, nasvícený prostor pro nohy, čtecí lampičku má každé sedadlo, dokonce ve všech dveřích jsou projektory osvětlující při vystupování prostor okolo vozu. Dále si zákazník mohl připlatit elektronické tlumiče ovládané gyroskopem, které byly standardně u verze QV. Alfa nikdy moc neuvažovala, že by si zákazníci připláceli za hodně položek, naopak už v základu mělo jít o solidně působící auto.

Má sice poněkud specifické spínače a ovladače, přesto manipulace s nimi je příjemná. Výhled z auta je přes velká skla a tenké sloupky skvělý. Vzadu je pak obří kufr (u Cromy má objem 500 litrů, u Alfy dokonce 510), který je u Fiatu lépe přístupný, navíc se sklápěcími zadními opěradly, takže je Croma praktičtější. To se ale u liftbacku dá oproti sedanu čekat. 164 má alespoň v loketní opěrce vak na lyže.

Pohled pod kapotu

Navzdory vnějším rozměrům je Croma lehká a jen lehce přesahuje jednu tunu hmotnosti. Spolu s nejsilnějším motorem to tedy na papíře zní slibně. Tím je dvoulitr s intercoolerem a funkcí „overboost“, maximálním výkonem 155 koní a nejvyšším točivým momentem 247 Nm, který dostane italský liftback až na 215 km/h. Maximálku tedy měla Croma stejnou, jako vrcholné dvojče Lancia Thema 8.32 s motorem Ferrari V8.

Předčí ji ale kupodivu v akceleraci – a to i pocitově. Když vychytáte potlačení takřka nezbytného turboefektu, táhne Croma krásně a proti italskému osmiválci působí výbušně a agresivně. Motor je vyvážený, nemusíte se od něj bát žádných vibrací, ale v otáčkách jej uslyšíte a popravdě se to fakt hezky poslouchá.

Vždy byl i hodnocen jako poměrně spolehlivý, jen vyžaduje kvalitní olej a lepší benzín, jiné oproti atmosférické verzi je i zapalování a vstřikování. Jeho projev graduje nad 4000 otáček, kdy má opravdu velmi slušnou dynamiku. Zrychlení na stovku mu zabere 8,2 sekundy, což na velké auto z roku 1988 fakt není špatné. Spojka jde opravdu zlehka, převodovka je pětistupňová manuální.

Reakce auta jsou nezkreslené, takže jízda je velmi příjemná, za spotřebu při svižném tempu okolo 8l/100km. Nádrž pojme 65 litrů u Cromy a 70 u Alfy, což vám chvíli vydrží.

Vrcholem u Alfy byl třílitrový vidlicový šestiválec Busso s úhlem rozevření válců 60°, tady je spojený s pětistupňovým manuálem.

Mimochodem, motor je krásný i na pohled, známá nerezová kolena vypadají pořád skvěle. Původně Alfa vyráběla verzi se dvěma ventily na každém válci (ten také zůstal v nabídce až do konce výroby), zde už je ale modernizovaný motor (nabízel se od konce roku 1992) se čtyřiadvaceti ventily. Jedná se kus z prosince 1992, tedy doslova jednu z prvních Alfa Romeo s 24V motorem Busso. Nabízí až 211 koní a 266 Nm, ale hlavně nádherný jadrný zvuk, který se ve 4000 ot/min změní z dunění na řev a jeho chuť po otáčkách zastaví až omezovač v 7100 ot/min.

Na stovku se Alfa dostane za 8 sekund a maximální rychlost je 240 km/h. Na tu jsem se sice nepodíval, ale rychlosti 150 km/h dosáhne tento velký sedan jako nic. A pocitově naopak klame, že jedete mnohem pomaleji.

V tomto kuse je motor upraven na specifikaci verze QV (jiné sání), takže se výkon posune do vyšších otáček na továrních 230 koní v 6500 ot/min a zrychlení na stovku se odbyde za 7,7 sekundy. Dynamika je opravdu senzační a tahle Alfa vám dokáže zpříjemnit jakoukoliv cestu jen tím, jak umí vyrazit z místa. A když hodně chcete, jede doslova jako praštěná.

Navíc okamžitě reaguje na veškeré vaše povely, ať je udílíte přes volant nebo přes plynový pedál. Hmotnost se u této Alfy pohybuje okolo 1,5 tuny, akumulátor v kufru navíc zlepšuje vyvážení celého auta. Při klidné jízdě není problém jet za 9 litrů, při té ostré i za dvojnásobek.

Motor je usazen na pomocném rámu, čímž se snížily vibrace přenášené do interiéru. Přesto si dovedu představit poněkud přesnější řazení, které by se do sportovně naladěného sedanu hodilo více.

Nezávislé zavěšení vzadu činí tato auta ovladatelnější, než by se vzhledem k vnějším rozměrům mohlo zdát. Při pohledu pod kapotu si ale okamžitě všimnete rozdílu, kdy přes shodné řešení zavěšení typu MacPherson má Croma tlumiče kolmo k vozovce a Alfa v záklonu šikmo vzad ke kabině, spolu s jiným uložením tlumičů. Zrovna toto bych u sdílené platformy čekal shodné.

Celkové naladění podvozku je u Alfy lehce tužší (jsou tu navíc pružiny značky H&R), aby auto s výkonnějším motorem lépe sedělo na silnici. Brzdy mi přijdou dost ostré, ale ono se to hodí, když pojedete opravdu svižně.

Za příplatek se do Cromy dodávalo i ABS, v Alfě bylo standardem. Překvapivé je, že na limitu a s trochou cviku se Alfa zdá být i lehce přetáčivá navzdory tomu, že je to předokolka.

Lehký zadek se i trochu sveze do strany, když začnete zatáčet ještě na brzdách, což mi rázem připomene mnohem menší 205 GTI. Řízení v Alfě je velmi komunikativní a s okamžitými reakcemi, takže chování auta neprodleně cítíte.

Koupit?

Fiat Cromu modernizoval v roce 1991 a výrobu ukončil v roce 1996. Croma je celkem spolehlivá, nemá špatnou antikorozní ochranu, zvláště po modernizaci je lépe ošetřená. Ve své době byla opravdu populární, protože za své peníze jste dostali slušný výkon a hodně pohodlí. A auto jezdí vážně pohodově, jen musíte pečlivě vybírat v nabídce ojetin. Jak ale vidíte na fotkách, kusy bez rzi ještě existují. Jen je fakt těžké nějaké na prodej sehnat. Aktuálně jsem v evropské inzerci na žádnou ve vrcholné verzi nenarazil…

Alfa přestala sedan 164 vyrábět v roce 1998 a nahradila jej uhlazeným elegantním typem 166. Vyrobila ale přes 280 tisíc aut, navíc mnohem kvalitněji než starší typy. Poprvé totiž používala galvanizované plechy, takže i antikorozní ochrana byla lepší, než u nechvalně proslulého Alfasudu.

A rozhodně to není jen převlečený Fiat, za volantem sedanu 164 máte zkrátka jiný pocit, než v Cromě, byť i ta nabízí příjemné svezení. V Alfě je to ale víc o emocích a požitku s řevem vytočeného šestiválce jako soundtrackem. Pro fanoušky této temperamentní značky je to skvělé auto, jen už není snadné najít u nás kus v dobrém stavu, navíc bohužel přestávají být dostupné i některé spotřební díly. Provedení Super s V6 přesto můžete koupit snáz než Cromu. Na solidní kus budete potřebovat minimálně nějakých 100 tisíc korun.

Fotogalerie

  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 1
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 2
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 3
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 4
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 5
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 6
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 7
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 8
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 9
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 10
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 11
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 12
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 13
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 14
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 15
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 16
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 17
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 18
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 19
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 20
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 21
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 22
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 23
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 24
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 25
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 26
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 27
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 28
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 29
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 30
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 31
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 32
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 33
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 34
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 35
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 36
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 37
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 38
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 39
  • Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání: fotka 40


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
je to tak Tarmac Joe 17.09.  09:20
Re: ...slint ... Redakce 05.09.  16:14
Ach jo .....:( Honza Vobruba 05.09.  12:47
...slint ... MuFiK 05.09.  08:41
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

Aston Martin DB11 Volante

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13389 | Zobrazit seznam všech anket