Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011

Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: titulní fotka Na okruhu v portugalském Estorilu jsme testovali pneumatiky řady Pilot, obuté na jedněch z nejlepších sportovních aut planety. Burnoooout!

Neříkám, že akce Michelin Challenge Bibendum, zaměřená na ekoauta a ekotechnologie byla nezajímavá, ale adrenalin z ní rozhodně nestříkal. Ovšem pozvánka na testování vysokovýkonných pneumatik řady Pilot slibovala hned od počátku mnohem intenzivnější zážitky, tím spíš, že akce probíhala na slavném okruhu Estoril nedaleko Lisabonu.

První den nezačal vůbec dobře – budíček po třetí ráno a následně prvním ranním letem do Frankfurtu. Naštěstí se mi povedlo na navazujícím letu do Lisabonu usnout tak důkladně, že mi unikl i jistě pozoruhodný palubní catering, zato jsem ale portugalské slunce přivítal už v relativně použitelném stavu. Naštěstí nás nečekalo nic zásadního – odpolední prohlídka centra města. Možná vás to překvapí, ale většinou z prezentačních destinací vidíme jen letiště a hotel, takže tenhle doprovodný program je docela vítaná záležitost.

Lisabon je ale určitě jedno z nejomšelejších evropských hlavních měst. I v centru je nepochopitelně velké množství prázdných, popřípadě vybydlených domů a ani většina těch funkčních nevypadá nic moc. Ostatně ani památek zde mnoho není, celou dosavadní historii zničilo v 18.století zemětřesení a následné tsunami a požáry. Ovšem na druhou stranu má celé město opravdu jedinečnou patinu a pochopitelně i charakteristickou jižanskou atmosféru.

Program druhého dne sliboval svezení v autech z opravdu impozantně vyhlížejícího seznamu – prostě celkem 20 000 koní na jednom místě!

Vás ale asi bude zajímat spíše program druhého dne, jenž sliboval svezení v autech z opravdu impozantně vyhlížejícího seznamu – tak třeba Porsche 911 GT3 RS, Gumpert Apollo S, Ferrari 458 Italia, KTM X-Bow, Mercedes SLS AMG, ale také ve vozech, upravených známými tunery MTM, AC Schnitzer nebo Novidem, celkem 20 000 koní na jednom místě! Jenže do mysli se malinko vkrádala skepse, v některých z nich jsme totiž měli být pouze vezeni. Hádejte v kterých… Nakonec jsem tedy přemýšlel, co vlastně budu řídit $4$ Holt se asi nechám překvapit.

Nic není zadarmo a tak jsem nejprve absolvovali několik statických workshopů, které nás měly důkladně seznámit se sportovní řadou pneumatik Michelin. Ty jsou aktuálně rovnou čtyři. Pro každodenní použití a také pro auta s menší velikostí kol je určen model Pilot Sport 3, jenž, jak prozrazuje pavučinka jeho vlastností, má nejlépe odvádět vodu a poskytovat nejlepší komfort jízdy, současně však vydrží (a podrží) méně na okruhu.

Pro každodenní ježdění se superauty, jejichž majitelé si současně rádi občas odskočí zařádit na okruh, je určena pneumatika Pilot Supersport. Nejedná se o úplně ideální obutí do sezony monzunových dešťů, ale pneumatika lépe snáší okruhové zatížení a zajistí i lepší přilnavost tamtéž.

Pokud je ovšem smyslem vašeho života pravidelné víkendové okruhové dovádění, asi na něj máte speciální auto, které by mohlo být tím pádem obuto do plášťů Michelin Pilot Sport Cup. Dělá se od patnáctek, má běžnou silniční homologaci a vzorek, ale hodí se především na okruh, kde by mělo být posledním stupínkem před použitím vysloveně závodního obutí. Výraz semislick ale Francouzi nemají moc rádi. $5$ No a konečně – vrcholem řady jsou závodní slicky, které umožní dostat z auta na okruhu skutečné maximum. Pokud nezaprší. $1$

Na vlastní kůži jsme porovnávali brzdnou dráhu na mokru. Na BMW M3 byly obuty pláště Pilot Sport 3 a pro porovnání i pneu dvou dalších výrobců.

Michelin také neopomněl zdůraznit svou vášeň pro závodění a logicky i úspěchy v motorsportu, ať už se jednalo o soupeření ve formuli 1 nebo o současnou naprostou dominanci ve vytrvalostních závodech, speciálně při 24 hodin Le Mans. Pochvaloval si také velmi plodnou a úspěšnou spolupráci se závodním oddělením automobilky Porsche, pro kterou vyvíjí speciální slicky s ohledem na dnes velmi specifickou konstrukci aut s motorem za zadní nápravou.

Protože byli logicky účastni i lidé od Porsche, přišla řeč i na nedávné ohlášení vstupu Porsche do LMP1 s vlastním speciálem, proto mě zajímalo, zda vidí ve Stuttgartu vůbec reálnou možnost vítězit s autem s klasickým benzinovým motorem, když v současnosti dominují turbodiesely. Vyslovil jsem také názor, že si nemyslím, že by Porsche chtělo také závodit s nafťáky.

Dostalo se mi odpovědi, že si myslí, že budou schopni vyhrát, jinak by se o to ani nepokoušeli a že se technická řešení v současnosti „zvažují“. Myslím si, že hybrid je vcelku jistá věc, ale přiznání jsem z nich nevymlátil. Ztracená měkká směs. $1$

Ale zpět k Michelinu. První dynamickou disciplínou bylo brzdění na mokru z osmdesátiki­lometrové rychlosti, při němž jsme porovnávali takříkajíc na vlastní kůži schopnosti plášťů na mokru. Na emtrojkách byly obuty michelinky Pilot Sport 3 a pro porovnání i pneu dvou dalších výrobců.

Zpomalení měřily přístroje v kabině a s gumou od Bibenda se mi podařilo zastavit na 40,2 metrech. Druhou jízdy jsem absolvoval na goodyearech a musím říci, že jsem nebyl schopen zaznamenat žádný rozdíl, chytrá mašinka v autě nicméně ano – byl jsem delší o 40 cm. To není mnoho, nicméně můj spolujezdec mi prozrazuje, že zatímco zde jsou diference ještě celkem malé, M3 na pneumatikách jedné značky z Itálie „umí“ být oproti pilotu delší o více než metr. A to už není zrovna málo.

Dostal jsem se do upraveného SLS AMG, Méganu RS, GT-R a do sériového 458 Italia. A co byste řekli?

Mými dalšími úkoly bylo porovnat schopnosti tří stejných aut na různých pneumatikách, vliv použití větších a širších kol u upravených aut na jízdní vlastnosti a nechyběla ani kombinace aut a obutí, která měla demonstrovat, jak se zkušenosti ze závodění přenášení do silničních plášťů. Jaké byly dojmy, to bych si rád nechal do samostatného článku, ale určitě prozradím, že se testovalo na vozech Audi R8, Audi R8 V10, Porsche 911 GTS, 911 2S a dokonce i na GT3 RS!

Teď ale trošku předběhnu čas a přesunu se na závěr akce, kdy jsme byl vezeni v různých zajímavých autech. Dostal jsem se do upraveného SLS AMG, Méganu RS, GT-R a do sériového 458 Italia. A co byste řekli?

Největší dojem na mě rozhodně udělalo ferrari. Italia má fantastický zvuk motoru, zejména v nízkých a střeních otáčkách, ve vysokých je to už prostě a jednoduše motorová pila. $1$ Když odhlédnu od toho, že mi sedadla nepřišla optimální, s poněkud podivným sedákem a opěradlem s mělkým bočním vedením, fascinoval mě pocit lehkosti a snadné ovladatelnosti auta. Také nikoli náhodou si můj šofér dával každou druhou zatáčku krásným driftem, i když nešlo přehlédnout lehkou neposednost auta, které vyžadovalo místy poctivou práci s volantem a pedály.

Neméně příjemné bylo i svezení s Mercedesem SLS AMG. Do jeho sedadel zapadnu jako do ušáku v obýváku, perfektně drží tělo a ačkoli se mi v Mostě zdál mimořádně dobře ovladatelný a hravý, oproti italii působí se svou předlouhou kapotou zprvu dojmem, že se vezu v něčem mastodontně neohrabaném. Ale pouze v prvním kole, kdy můj pilot, kterého byste tipli spíše na trhovce z francouzského filmu držel čistou stopu.

Vrcholem pak byl drift táhlou zatáčkou před cílovou rovinkou, kterou Pan řidič vedl áemgéčko takřka celou řízeným smykem, dobře při stošedesátce.

Ve druhé rundě se ovšem ani on nezdráhal přišlápnout plyn trošku víc a nechat SLS driftovat zatáčkami, přičemž se mercedes cítil velice sebejistě a očividně bylo velmi snadné ho v driftu držet, a to pouze plynulými pohyby volantem. Prostě jako když jedete od tchýně s platy vajíček pod zadním oknem. Naprostým vrcholem pak byl drift táhlou zatáčkou před cílovou rovinkou, kterou Pan řidič vedl áemgéčko takřka celou řízeným smykem, dobře při stošedesátce.

Mégane RS od Giacuzzi ve mě žádné velké emoce nevyvolal. Nic ve zlém, ve srovnání s ostatními absolvovanými jízdami dne se není čemu divit. Ale zase to trošku vykompenzovala slečna pilotka, jinak též závodnice v Leon Super Cupu. Nejela úplně špatně, ale hlavně byla fakt k nakousnutí. $5$

Rozčarování mi však přinesl Nissan GT-R od Novidemu. Možná to bylo řidičem, jenž působil dojmem, že s ním jede vůbec poprvé, možná prostě autem, ale Godzilla dělala své přezdívce skutečně čest. Při jízdě byla cítit její obrovská váha, do zatáček nezřídka hrnula přední pneumatiky, při překlápění v šikanách se zmítala a když se brutálním přidržením plynu vyvolal drift, nějak tomu celému chyběla radost. Nepopírám, že jízda byla rychlá, ale to bylo tak všechno.

A co říci na závěr? Akce to byla velmi vydařená, dojmů bylo na lodní kufr, jen se možná mohli jezdit mnohem déle. Každopádně se ale těšte na Za volantem… $5$ A určitě proběhněte i fotogalerii dole, jsou tam fotky od pěkných až po úžasné. $2$

Fotogalerie

  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 1
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 2
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 3
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 4
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 5
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 6
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 7
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 8
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 9
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 10
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 11
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 12
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 13
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 14
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 15
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 16
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 17
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 18
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 19
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 20
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 21
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 22
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 23
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 24
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 25
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 26
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 27
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 28
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 29
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 30
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 31
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 32
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 33
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 34
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 35
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 36
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 37
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 38
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 39
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 40
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 41
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 42
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 43
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 44
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 45
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 46
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 47
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 48
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 49
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 50
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 51
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 52
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 53
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 54
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 55
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 56
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 57
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 58
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 59
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 60
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 61
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 62
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 63
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 64
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 65
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 66
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 67
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 68
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 69
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 70
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 71
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 72
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 73
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 74
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 75
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 76
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 78
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 79
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 80
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 81
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 82
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 83
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 84
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 85
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 86
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 87
  • Reportáž: Michelin Pilot Performance Days 2011: fotka 88

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
vZPCTqucsq akJLV91hVcW 28.07.2013  12:02
JdINkOoSn5z Qr75wXLWN 26.07.2013  18:43
dMKJE5BzxZ X3QodHPwgiY 24.07.2013  10:48
oDFHHzeqbWwCsImorm ImzpDEXQlC 27.03.2013  18:04
DGZZqaxgczdIYf KzMgYqauzh 26.03.2013  19:23
GCKjOcPHqUmCts fqDjyXHRoAE 21.05.2012  14:39
Re: Obutí TeeJay 18.07.2011  12:18
Re: Fotky TeeJay 18.07.2011  12:17
Fotky Vajtus 16.07.2011  00:21
Re: Obutí 1000ccm 15.07.2011  23:29
Obutí Plzenak 15.07.2011  21:30
Ha, Ha JaW 15.07.2011  20:10
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Nejčtenější

Plakát týdne

Kia Stinger

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 14240 | Zobrazit seznam všech anket