Překvapivé zákazy ve světě aut. Víte, že v některých zemích jsou tyhle věci ilegální?

Překvapivé zákazy ve světě aut. Víte, že v některých zemích jsou tyhle věci ilegální?: titulní fotka Jiný kraj, jiný mrav, říká se. A platí to i ve světě aut. Zákazníci například ve Spojených státech očekávají od svých vozů trochu jiné vlastnosti než řidiči v Evropě. V různých zemích také platí různá pravidla.

Právě na ta se zaměřil redaktor Ian Wright z magazínu Carbuzz, který sestavil přehled dobrých nápadů v automobilovém průmyslu, které jsou v některých zemích zakázané. Ještě třeba pochopíme, když se například Pajero ve Španělsku muselo přejmenovat na Montero, protože Pajero je tam někdo, kdo rád masturbuje, ale o takových případech dnešní článek není. Wright se soustředil spíš na nesmyslné zákazy z malicherných a někdy až absurdních důvodů.

Austrálie: Funkce Line Lock u Fordu Mustang

I když jsou v Austrálii populární silné osmiválcové automobily a sportovní japonské modely, tamní vláda nadšení do aut příliš nesdílí. Asi nejznámější je zákaz protáčení kol při stání a pár lidem už bylo po burnoutech jejich auto zabaveno. Ford tedy u Mustangu odstranil z menu položku Line Lock. Ten zablokuje brzdy na předních kolech a nechá protáčet ta zadní, oficiálně proto, abyste zahřáli pneumatiky třeba před závodem. Ať se přihlásí ten, kdo by s tím nedělal burnouty na parkovišti…

Evropa: Přítlačné plochy u Chevroletu Camaro ZL1 1LE

Sportovní Chevrolet Camaro má v Evropě své fanoušky a speciální balíček 1LE z něj dělá mnohem schopnější auto nejen na okruhu. Jenže právě tento paket je v evropské verzi o trochu umírněnější oproti navržené verzi. Hlavní změnou jsou přídavné přítlačné plochy v rozích předního nárazníku? Ano, ty právě neznáme, protože v Evropě je Camaro mít nesmí – jsou prý nebezpečné v případě srážky s chodcem. V plné specifikaci s ním tak můžete opravdu jen na okruh a na silnici si musíte vyměnit přední nárazník.

Indie: Auta bez řidiče

Ano, autonomní auta zatím na silnicích nejezdí a je pravděpodobné, že se jich za našeho života ani nedočkáme. I přesto je prý čas na rezolutní řešení, jaké předvedl indický ministr dopravy Nitin Gadkari – Indie autonomní auta zkrátka zakázala. Čekali bychom, že to je kvůli chaosu na tamních silnicích, ale hlavní důvod je prý jiný. Vláda se bojí, že by kvůli tomu spousta lidí v Indii přišla o práci.

Znáte Fiberfab FT Bonito? Jeden je teď v Česku na prodej

USA: Automobily TVR

Na americký trh se nikdy nedostaly automobily TVR Tuscan, T350, Cerbera nebo Sagaris. Nebylo to tím, že by jim přebývala nějaká funkce, ale naopak měly podle tamních úřadů nedostatek bezpečnostních prvků. Například Tuscan, který se vyráběl mezi roky 1999 až 2006. Přestože automobilka tvrdí, že si v testech vyzkoušela nepotřebnost všech bezpečnostních věcí, jako jsou ABS, kontrola trakce nebo airbagy. Můžeme s tímto názorem TVR souhlasit, ale americké úřady to braly jako důvod zákazu prodeje.

Turkmenistán: Černá auta

Ano, čtete správně. V roce 2015 Turkmenistán oficiálně zakázal černá auta v hlavním městě a poté i dovoz dalších černých aut do státu. Následně začala i likvidace černých aut obyvatel. To se Turkmeni ráno probudili a jejich černé auto už před domem nestálo. Aby jej dostali zpět, museli podepsat dokument, že auto přelakují do bílé nebo podobné světlé barvy. V tu samo dobu se náhodou zvedly ceny lakoven na téměř dvojnásobek, zvláštní, jak se to někdy v životě sejde, že? A proč to všechno? Viníkem je prezident Gurbanguly Berdimuhamedow, který je posedlý tradicí šťastných a smolných barev a hlavní město je navíc známé jako město bílého mramoru. Prezident (ne, nebudu to jméno psát znovu) se po něm rád projíždí ve svých bílých limuzínách. Libuje si i v jiných prapodivných zákonech, které komplikují život poměrně chudému obyvatelstvu. Tak ještě že je zatím nenechal přelakovat třeba černé kočky.

Izrael: Chevrolet SS

Písmena SS u Chevroletu znamenají sportovní verze, jde o zkratku slov Super Sport. Jenže bohužel, nám Evropanům a také Izraelcům se při tom vybaví černé uniformy elitních nacistických jednotek Schutzstaffel, které byly odpovědné za genocidu židovského obyvatelstva. Poslat tedy do Izraele na prodej něco, co se také jmenuje SS není moc dobrý byznys plán.

USA: Pagani Zonda R

Pagani Zonda R sice v USA není úplně zakázané, ale na silnice vás pustí pouze v případě, že jste jej zakoupili jako předváděcí a výstavní kus (Show and Display). To znamená omezení ročního nájezdu na pouhých 2500 mil, tedy lehce přes 4000 kilometrů. Důvodem je to, že Pagani nikdy neobhájilo nedostatečnou bezpečnost airbagů pro dětské pasažéry v autě. U podobného hyperauta to zní ale dost komicky.

Jižní Korea: Volkswageny

Software na falšování výsledků měření emisí je pro Volkswagen i po letech ožehavé a nepříjemné téma. Nejvíce se hovoří o problémech s vracením peněz zákazníkům z USA, ale vážný dopad to mělo pro automobilku i v Jižní Koreji. Tamní vláda krátce po vypuknutí aféry zakázala ve své zemi prodej všech 32 modelů, které tam Volkswagen nabízel, dokud se nezjistí, že se nepodvádělo i v jiných případech. Dnes se Volkswagen snaží opět se na tamní trh vrátit, ale zatím se mu to nepodařilo.

Víte, proč má McLaren 600LT výfuk vyvedený vzhůru? Přináší to spoustu výhod

Egypt: Chevrolet

A do třetice americký Chevrolet. Autor si jej záměrně nechal na konec, protože Chevrolety si v Egyptě koupit můžete. Jenže v roce 2012 se tamní duchovní vůdce oháněl fatwou a tvrdil, že produkty této automobilky mají být zakázané, protože slavné logo až příliš připomíná křesťanský kříž. Jak směšný to je nápad, si uvědomili i místní a komik Amr Adib si z tohoto nápadu dělal legraci i ve své televizní show. Asi sotva se dá předpokládat, že americká automobilka si před sto lety vymýšlela logo záměrně tak, aby rozčílila muslimské obyvatelstvo země, kam pak mnoho let auta vůbec nedovážela. Navíc připomněl, že země tehdy měla mnohem vážnější problémy k řešení.

Napadá vás nějaký další sporný zákaz z automobilového průmyslu, na který Ian Wright zapomněl? Podělte se o něj v komentářích. Určitě dost podobně hloupé bylo například centrálně plánované hospodářství východního bloku, které nám zakázalo vyrábět kloubové Karosy nebo Škodu 720 a východním Němcům zase jejich limuzínu Sachsenring. Nebo polské ortodoxní socialistické přesvědčení o buržoazním přežitku sportovního auta, které ve své době zabilo Syrenu Sport.

Zdroj: carbuzz.com


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek:





Související články

Nejčtenější

Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 15591 | Zobrazit seznam všech anket