Poslední generace Toyoty MR2 je jedním z nejlevnějších aut s motorem uprostřed. Stojí za koupi?

Poslední generace Toyoty MR2 je jedním z nejlevnějších aut s motorem uprostřed. Stojí za koupi?: titulní fotka Malý japonský sporťáček byl původně targou, až v poslední třetí generaci se stal roadsterem. Koncepce s motorem uprostřed a pohonem zadních kol ale zůstala zachována.

Malé dvoumístné dvoudveřové sportovní auto s koncepcí supersportů uvedla Toyota v roce 1984 pod názvem MR2 (zkratka znamená mid-ship run-about 2-seater, podle jiných zdrojů mid-engine rear-wheel-drive 2-seater). Vznikalo vždy v Japonsku a do zbytku světa se dováželo. První generace W10 se vyráběla do roku 1989, pak nastoupila kulatější druhá W20, která vydržela do roku 1999. Od roku 2000 se na trh dostala třetí generace W30, která již nebyla targou, ale klasickým kabrioletem.

První prototyp se představil na tokijském autosalonu už v roce 1997. Podle slov Harunoriho Shiratoriho, šéfinženýra projektu W30, byla při vývoji na prvním místě zábava řidiče za volantem a poté hned úspora hmotnosti.

Ortodoxní fanoušci ale viděli spoustu kompromisů, které auto mělo oproti předchůdcům. A problém s třetí generací mám i já, moc se mi nelíbí její design. Předchozí uhlazená a elegantní generace mi přišla dotaženější. Tady je rozvor snad až příliš dlouhý a převisy minimální, také nasávání vzduchu na bocích vypadá dost agresivně.

Uvnitř klasická Toyota

Interiér je pouze dvoumístný, ale v roadsteru přece víc míst ani nečekáte. I když MR2 nabízí dostatečné pohodlí, nenechá vás na pochybách, že sedíte ve sporťáku. Pozice za koženým volantem je vlastně ideální, a to je skvělé. Výborná sedadla jsou hluboká s výborným bočním vedením a ukotvená velmi nízko nad podlahou. Není tu nic, co by mě rozčilovalo, i moje Miata má v tomhle ohledu víc nedostatků.

Ergonomie veškerých ovládacích prvků je příkladná a čitelnost údajů na bíle podbarvených budících nemá chybu. Řada dílů pochází z obyčejných modelů té doby, takže majitelé Corolly nebo RAV4 si tu budou připadat jako doma. Elektrická okna a dálkové centrální zamykání nabízela japonská automobilka už v standardní výbavě. Mezi hlavovými opěrkami je miniaturní „windschott“ proti průvanu v interiéru.

Ojetá Toyota MR2 slučuje přednosti Porsche Boxster s Lotusem Elise. Za třetinu ceny!

Zavazadlový prostor je ovšem něco, co u MR2 považovali konstruktéři za nadávku. Asi nejvíce toho naložíte do schránek za sedadla a když budete mít štěstí, bude vaše MR2 mít na i míru dělané batohy, které do nich napasujete přesně. Zatímco předchozí generace měla kufr vzadu za motorem, tahle třetí jej postrádá. A pokud plni optimismu otevřete přední kapotu, zjistíte, že kromě rezervy a povinné výbavy tam také už nic nedáte. Ale MR2 nemá být praktické auto, tak to nebudeme brát za chybu.

Motor je tedy umístěn uprostřed za sedadly a uložen napříč. Pohání zadní kola, jak se na sporťák sluší. MR2 je mimochodem prvním japonským sériovým autem, které mělo motor uprostřed.

V případě třetí generace jde o osmnáctistovku VVT-i (variabilní časování ventilů) DOHC 16V s výkonem 140 koní v 6400 otáčkách a nejvyšším točivým momentem 172 Nm v 6400 otáčkách. Motor byl pro Evropu spojen s šestistupňovým manuálem. Proti dvoulitru z předchozí generace to vypadá jako krok zpět, ale tahle generace je velmi lehká. Přesto měla řada majitelů pocit, že má nová MR2 nedostatečný výkon a jedna-osmičku měnila za motory 1ZZ a 2ZZ z větší Celicy. Ti, kteří tak neučinili, se často setkali s vyšší spotřebou oleje. Na mě působí motor poněkud utlumeně a do otáček se dostává docela pomalu ve srovnání s předchůdcem.

Jak jezdí?

MR2 má údajně ale ještě jeden problém – není to pravá Toyota, protože motor vydrží jen asi 200 tisíc kilometrů, pak potřebuje generálku. A to je na Toyotu docela málo. Autu to na stovku trvá 7,9 sekundy a maximální rychlost je 210 km/h. Převodovka je krátká a funguje naprosto precizně a přesně, přesto kulisa klade trochu odpor. Rychlost v MR2 klame, reálně jedete mnohem rychleji, než se vám na pocitově zdá. Díky bohu, že je MR2 tak lehká, vejde se do jedné tuny.

Jízda s ní je velmi příjemná, na zrádnost předchozí generace zde nenarážím ani jednou. Vlastně si dovedu představit, že poslední MR2 může být skvělým letním autem pro každý den.

Dobré jízdní vlastnosti má na svědomí nezávislé zavěšení všech kol a jejich různá velikost. A také delší rozvor, než měli předchůdci, který MR2 ubral na zrádnosti. Řízení je fantasticky čisté bez prodlevy a s maximální zpětnou vazbou. Ostatně i největší kritici říkají, že v řízení překonává obě starší generace, za pravdu jim svého času dal i bývalý moderátor Top Gearu a závodník Tiff Needel.

Není divu, lehké auto s nízkým těžištěm, tuhou karoserií, dostatečně silným motorem a skvělým vyvážením prostě nemůže svého řidiče nudit. Posilovač je naladěn tak, aby opravdu jen pomáhal, ale neokrádal vás přitom o zpětnou vazbu. Otáčet volantem jde tedy velmi zlehka, ale kola na pohyb reagují okamžitě. Čitelnost a ovladatelnost se rychle stane návykovou.

Na všech kolech jsou pochopitelně kotoučové brzdy s ABS. Ty jsou velmi citlivé a dostatečně dimenzované, takže malý roadster zastaví snadno. Toyota udává spotřebu 7,6 l/100 km, ale reálně jsem se celou jízdu pohyboval o něco výše.

Výroba třetí generace byla ukončena v roce 2007 a dalšího pokračování jsme se nedočkali. Na vině byla malá prodejní čísla. Ostatně otevřené sportovní auto nenabízí Toyota dodnes. Je to škoda, podle mě jí malý dostupný sporťák nabízející vítr ve vlasech chybí. Ale trh to chce jinak.

Toyota zvažuje nástupce MR2. Vrátí se jako elektromobil?

Takhle zase všechno shrábne Mazda MX-5. Ano, ta je skvělá (byl bych sám proti sobě, kdybych tvrdil opak), ale MR2 byla kdysi považována za volbu pro fajnšmekry. Když budete mít extrémní štěstí, můžete potkat speciální verze V-Edition (100 kusů pro japonský a britský trh) s upravenou karoserií a samosvorným diferenciálem, TF300 (300 kusů pro britský trh) s turbodmychadlem nebo VM180 Zagato s upravenou karoserií stavěnou na zakázku pouze pro japonský trh. A jednu MR2 měl i Kai Kogasiwa, soupeř Takumiho ze seriálu Initial D. Ten navíc původně začínal se starší generací SW20.

Takže stojí za to si MR2 třetí generace koupit? Asi ano, protože vás jízdě hodně pobaví a jako všechny Toyoty je i spolehlivá (až na ty zkazky o motoru). A ještě si auty nepolíbení jedinci prý myslí, že máte Porsche. U nás jsou poslední MR2 na prodej za ceny v rozmezí 100 až 200 tisíc korun.

Fotogalerie

  • Poslední generace Toyoty MR2 je jedním z nejlevnějších aut s motorem uprostřed. Stojí za koupi?: fotka 1
  • Poslední generace Toyoty MR2 je jedním z nejlevnějších aut s motorem uprostřed. Stojí za koupi?: fotka 2
  • Poslední generace Toyoty MR2 je jedním z nejlevnějších aut s motorem uprostřed. Stojí za koupi?: fotka 3
  • Poslední generace Toyoty MR2 je jedním z nejlevnějších aut s motorem uprostřed. Stojí za koupi?: fotka 4
  • Poslední generace Toyoty MR2 je jedním z nejlevnějších aut s motorem uprostřed. Stojí za koupi?: fotka 5
  • Poslední generace Toyoty MR2 je jedním z nejlevnějších aut s motorem uprostřed. Stojí za koupi?: fotka 6
  • Poslední generace Toyoty MR2 je jedním z nejlevnějších aut s motorem uprostřed. Stojí za koupi?: fotka 7
  • Poslední generace Toyoty MR2 je jedním z nejlevnějších aut s motorem uprostřed. Stojí za koupi?: fotka 8
  • Poslední generace Toyoty MR2 je jedním z nejlevnějších aut s motorem uprostřed. Stojí za koupi?: fotka 9
  • Poslední generace Toyoty MR2 je jedním z nejlevnějších aut s motorem uprostřed. Stojí za koupi?: fotka 10
  • Poslední generace Toyoty MR2 je jedním z nejlevnějších aut s motorem uprostřed. Stojí za koupi?: fotka 11
  • Poslední generace Toyoty MR2 je jedním z nejlevnějších aut s motorem uprostřed. Stojí za koupi?: fotka 12
  • Poslední generace Toyoty MR2 je jedním z nejlevnějších aut s motorem uprostřed. Stojí za koupi?: fotka 13
  • Poslední generace Toyoty MR2 je jedním z nejlevnějších aut s motorem uprostřed. Stojí za koupi?: fotka 14
  • Poslední generace Toyoty MR2 je jedním z nejlevnějších aut s motorem uprostřed. Stojí za koupi?: fotka 15
  • Poslední generace Toyoty MR2 je jedním z nejlevnějších aut s motorem uprostřed. Stojí za koupi?: fotka 16
  • Poslední generace Toyoty MR2 je jedním z nejlevnějších aut s motorem uprostřed. Stojí za koupi?: fotka 17
  • Poslední generace Toyoty MR2 je jedním z nejlevnějších aut s motorem uprostřed. Stojí za koupi?: fotka 18
  • Poslední generace Toyoty MR2 je jedním z nejlevnějších aut s motorem uprostřed. Stojí za koupi?: fotka 19
  • Poslední generace Toyoty MR2 je jedním z nejlevnějších aut s motorem uprostřed. Stojí za koupi?: fotka 20


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
MR-2 W30 W30 10.02.  18:27
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

McLaren 720S

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 15241 | Zobrazit seznam všech anket