Porsche představilo legendy 12 hours of Sebring

Porsche představilo legendy 12 hours of Sebring: titulní fotka Vítězem letošního ročníku 12 hours of Sebring se stalo Audi R15 TDI, ale ještě před samotným závodem se na slavné dráze prezentovala čtveřice vozů značky Porsche, která takto připomínala své dřívější úspěchy.

Většinu fanoušků značky Porsche v současnosti, asi více než diesel pod kapotou Cayenne, zamrzí, že se tato automobilka nevěnuje naplno vytrvalostním závodům, které se výrazně zasloužily o její slávu a pověst. Tato skutečnost asi zabolí ještě více při pohledu na Ferrari, které se Formule 1 drží zuby nehty a svou formulovou pověst si pěkně hýčká.

V automobilce Porsche si tuto skutečnosti patrně dobře uvědomují, ale vzhledem k současné koncernové strategii se musí nechat pozice specialisty na vytrvalostní závody značce Audi. Což, znamená, že Porsche může svou pověst hájit maximálně za pomoci modelu 911 GT3 RSR ve třídě GT2 a předváděcími akcemi svých starých závodních speciálů.

Po připomenutí 40letého výročí Porsche 917, je zde další osvěžení paměti fanoušků v podobě výčtu úspěchů dosažených na trati v Sebringu. Kde při 12hodinovém závodě automobily značky Porsche získaly 18 vítězství v absolutním pořadí a 65 vítězství ve třídě.

Prvním absolutním vítězem Porsche v závodu 12 hours of Sebring se stal v roce 1960 s Hansem Hermannem z Německa a Olivierem Gendebienem z Belgie vůz Porsche 718 RS 60, jehož motor o objemu 1,6 litru disponoval výkonem 160 koní (118 kW). Malé a lehké auto tehdy překonalo mnoho výrazně silnějších konkurentů a vysloužilo si přezdívku „Giant Killer“ (Zabiják obrů).

V letech 1978 až 1984 kralovalo ve své třídě v Sebringu Porsche 935. Sedmkrát v řadě tento vůz s šestiválcovým přeplňovaným motorem o obsahu 2,85 l s výkonem 590 koní (434 kW) porazil všechny své soupeře. Vítězné Porsche 935 bylo pilotováno Dickem Barbourem (USA) a Johnem Fitzpatrickem (Velká Británie).

V roce 1985 navázalo na úspěchy modelu 935 Porsche 962 s piloty A.J. Foytem (USA) a Bobem Wollekem (Francie). Tento speciál s šestiválcovým motorem o objemu 2,85 l a výkonu 680 koní (500 kW) v Sebringu projížděl přes cílovou čáru jako první v letech 1985, 1986, 1987 a 1988.

Dvacet let po posledním absolutním vítězství pro Porsche, které bylo dílem Klause Ludwiga a Hanse-Joachima Stucka (oba Německo) s vozem 962 v roce 1988, triumfovali Timo Bernhard (Německo), Romain Dumas (Francie) a Emmanuel Collard (Francie) s Porsche RS Spyderem. A jak už to v závodní historii Porsche bývá, bylo to opět vítězství Davida nad Goliášem. Přesto že byl RS Spyder homologován ve třídě LMP2, tak s vidlicovým osmiválcem o objemu 3,4l a výkonu 478 koní (352 kW) porazil veškerou konkurenci včetně speciálů třídy LMP1, jejichž motory měly zhruba o 200 koní větší výkon. Klíčem k úspěchu se v roce 2008 stala spolehlivost, kratší doba v depu a nejnižší spotřeba paliva mezi všemi sportovními prototypy.

V letošním roce se počet vítězství značky Porsche při závodě 12 hours of Sebring bohužel nerozšířil, protože nejlepší Porsche 911 GT3 RSR dojelo ve třídě GT2 na čtvrtém místě a před ním byl na třetím místě Panoz Esperante a první dvě místa obsadila Ferrari F430.

Fotogalerie

  • Porsche představilo legendy 12 hours of Sebring: fotka 1
  • Porsche představilo legendy 12 hours of Sebring: fotka 2
  • Porsche představilo legendy 12 hours of Sebring: fotka 3
  • Porsche představilo legendy 12 hours of Sebring: fotka 4
  • Porsche představilo legendy 12 hours of Sebring: fotka 5
  • Porsche představilo legendy 12 hours of Sebring: fotka 6
  • Porsche představilo legendy 12 hours of Sebring: fotka 7
  • Porsche představilo legendy 12 hours of Sebring: fotka 8


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

Kia Stinger

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13931 | Zobrazit seznam všech anket