Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře

Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: titulní fotka Legendární Stříbrné šípy s trojcípou hvězdou slaví letos 75. výročí. První z nich, typ W25 vyjel poprvé v roce 1934.

Toto označení se tehdy používalo i pro konkurenty se čtyřmi kruhy a motory vzadu – monoposty Auto Union. Německé vozy ovládaly celou zlatou éru závodů Velkých cen v letech 1934–1939, kam přijely, tam až na několik málo výjimek zvítězily. Je samozřejmě dostatečně známým a bohužel smutným faktem, že automobilový sport mohutně podporovala i tehdejší vládnoucí nacistická garnitura v čele s Adolfem Hitlerem, která nastoupila k moci v roce 1933.

Zrod

Posledním závodním vozem Mercedes-Benz byla řada SSK/SSKL. Pochopitelně šlo primárně o dvoumístné sportovní auto, ale když jste odstranili blatníky a světla a zakryli sedadlo spolujezdce, měli jste i z téhle kysny (jak vůz sám nazval Rudolf Caracciola) s více než sedmilitrovým kompresorovým motorem závoďák. Pro podniky vypsané dle volné formule možná dobré, pro závody Grand Prix těsně před polovinou třicátých let už trochu málo. Pro léta 1934–1937 totiž organizace AIACR (Association Internationale des Automobile Clubs Reconnus, předchůdce dnešní FIA) vypsala pro závody Velkých cen nová pravidla, která omezovala pouze šířku karoserie na 850 mm a hmotnost na 750 kg. Také proto se tomuto období říkalo váhová formule.

Projekt nového závodního vozu dostal na starost šéfkonstruktér Hans Nibel a výsledkem byl automobil přísně aerodynamických tvarů, který byl na hony vzdálen obrovitému předchůdci s výfukovým potrubím po pravé straně motoru. Srdcem monopostu s označením W25 byl řadový osmiválec, který měl zprvu objem 3360 cm3 a poskytoval největší výkon 206 kW (280 k), přičemž byl dopován mechanickým přeplňováním, tedy kompresorem. Na rychlých tratích byl schopen dosáhnout maximální rychlosti 300 km/h.

Barvu dolů!

W25 měl startovat poprvé na berlínském Avusu v květnu 1934, ale kvůli technickým problémům byly vozy odvolány. Pro úplnost dodejme, že členy továrního týmu byli tehdy Ital Luigi Fagioli a Němci Manfred von Brauchitsch, dnes zapomenutý Hanns Geier, bývalý motocyklový světový rekordman Ernst Henne a Rudolf Caracciola. Ten se díky Alfredu Neubauerovi, slavnému manažerovi Mercedesu, vracel za volant závodního vozu po těžkém zranění, které utrpěl při havárii ve Velké ceně Monaka 1933.

Bílé vozy se objevily poprvé na Eifelrennen 1934. Jak již název napovídá, toto klání se jezdilo v pohoří Eifel a tam najdeme okruh, kterému se dnes říká Zelené peklo – slavnou Severní smyčku Nürburgringu – Nordschleife. Ano, závodní vozy Mercedes-Benz byly tradičně bílé. Jenže ouha, při jejich vážení ukázalo měřící zařízení 751 kg – tedy o kilo více, než byl předepsaný limit. A tak se zrodila slavná věta Barvu dolů!, kterou s největší pravděpodobností pronesl sám šéfkonstruktér Nibel. Legenda je to vskutku krásná a určitě není tak úplně nepravdivá…

Přišel, viděl, zvítězil

Známé Caesarovo Veni, vidi, vici se nejlépe hodí k debutu Mercedesu W25 na závodní trati – 3. června 1934 Manfred von Brauchitsch zvítězil průměrnou rychlostí 122,5 km/h. Nebyl to však poslední úspěch tohoto vozu v první sezoně. Ten další se očekával v jámě lvové – ve Velké ceně Francie, která se konala 1. července 1934 v Linas-Montlhéry. Od slavného triumfu tří bílých mercedesů ve VC Francie v Lyonu uplynulo dvacet let. Tentokrát však Němci neuspěli, všechny vozy odpadly. Pak už ovšem přišly další vavříny. Caracciola vyhrál závod do vrchu Klausenpass, Fagioli triumfoval v italské Pescaře v závodě Coppa Acerbo. Společně pak slavili vítězství ve VC Itálie v Monze, Caratsch ještě nebyl natolik fit, aby vydržel celých 500 km za volantem. V září si pak stuttgartští odvezli dvojité vítězství ze Španělska – na okruhu v San Sebastianu projely stříbrné vozy v pořadí Fagioli – Caracciola.

Do sezony 1935 nastoupily Mercedesy W25 s motory o objemu 4310 cm3, které dávaly výkon až 334 kW (454 k). Ani největší soupeř Auto Union neměl nárok – stuttgartské vozy celému ročníku naprosto dominovaly. Caracciola zvítězil ve Velké ceně Tripolisu, v Eifelrennen, vavříny si odnesl také z Velkých cen Francie, Belgie, Švýcarska a Španělska. Stájový kolega Fagioli vyhrál v Monaku, na Avusu a barcelonskou VC Penya Rhin. Jediné velké vítězství Mercedesům uniklo – to na domácí půdě na Nürburgringu. Grand Prix Německa vyhrál po heroickém výkonu ďábelský maestro Tazio Nuvolari na Alfě Romeo Tipo B, když pobil pětici továrních mercedesů a čtyři auto uniony! Titul evropského šampiona patřil ovšem Caracciolovi před Fagiolim.

Přišel rok 1936. W25 byl zmenšen a zkrácen, objem motoru narostl na 4,7 litru a výkon se kvůli spolehlivosti snížil na 309 kW (420 k). Tato sezona však nebyla pro tovární tým Mercedesu příliš úspěšná, získal jen dvě vítězství ve Velkých cenách Monaka a Tunisu, v obou případech seděl za volantem Rudolf Caracciola.

Dokonalý triumf stříbrných šípů

Pro poslední rok váhové formule připravili ve Stuttgartu nový model W125 s řadovým osmiválcem o objemu 5660 cm3, který díky kompresoru umístěnému pod karburátory (stlačoval již hotovou směs) dával na tehdejší dobu neskutečných 435 kW (592 k), později dokonce 475 kW (646 k). Nebyl už dílem Hanse Nibela, toho na pozici šéfkonstruktéra nahradil tehdy třicetiletý Rudolf Uhlenhaut.

Model W125 byl velmi úspěšný. Hermann Lang zvítězil ve VC Tunisu a do dějin vstoupil zejména jeho triumf na superrychlém Avusu. Pro ten dostal jeho W125 speciální aerodynamickou karoserii a Lang dosáhl v závodě jen těžko uvěřitelné průměrné rychlosti 271,7 km/h. V Eifelrennen dojel Caracciola na druhém místě a von Brauchitsch na třetím (zvítězil Bernd Rosemeyer na Auto Unionu C). Triumf ve VC Německa patřil Caracciolovi před von Brauchitschem, Rudi navíc zvítězil v domácím závodě již popáté v kariéře! Klání v úzkých uličkách Monackého knížectví pro sebe rozhodl naopak von Brauchitsch, na stupních vítězů jej doplnili Caracciola a Christian Kautz, Mercedes měl tak kompletní pódium a čtyři vozy v první pětce, neboť pátý skončil Geoffredo Zehender. Další trojitý triumf si jezdci Mercedesu odvezli ze Švýcarska v pořadí Caracciola – Lang – von Brauchitsch, italskou Grand Prix vyhrál Caracciola před Langem. Stejný pilot triumfoval i v posledním předválečném ročníku Masarykova okruhu v Brně, druhý skončil von Brauchitsch. Není divu, že evropský titul v sezoně 1937 patřil opět Caracciolovi.

Změna předpisů

Pro rok 1938 vypsala AIACR nová pravidla, tentokrát byl již limitován zdvihový objem motoru – u vozů s kompresorem na 3 litry, agregáty bez přeplňování mohly mít až 4,5 litru. Mercedes-Benz pochopitelně zvolil první možnost, agregát byl tentokrát do V, měl 12 válců a objem 2963 cm3. Na začátku sezony disponoval výkonem 316 kW (430 k), ten se během ní zvyšoval až na konečných 344 kW (468 k). Automobil dostal označení W154.

Hned v úvodní VC Tripolisu slavila trojcípá hvězda trojité vítězství (pořadí Lang – von Brauchitsch – Caracciola), to zopakovala i ve Francii, kde vyhrál von Brauchitsch před Caracciolou a Langem. Velkou cenu Německa na Nürburgringu vyhrál Brit Richard Seaman, Caracciola a Lang se podělili o druhé místo. Lang zvítězil dále v Livornu v závodě Coppa Ciano, Caracciola na okruhu v Pescaře při Coppa Acerbo. Švýcarská Grand Prix znamenala další trojitý triumf v pořadí Caracciola – Seaman – von Brauchitsch. V závěrečných dvou závodech (VC Itálie a Velké Británie) se Mercedesy musely sklonit před uměním Tazia Nuvolariho, který už tehdy seděl v německém Auto Unionu. Na Monze navíc porazil Caracciolu i Giuseppe Farina (ano, o dvanáct let později se stane prvním mistrem světa F1) na nové Alfě Romeo 316. Caracciolovi ovšem třetí titul mistra Evropy už uniknout nemohl… Německý závodník se tak stal nejúspěšnějším jezdcem Velkých cen celého období mezi lety 1934–1939.

Poslední sezona před vypuknutím druhé světové války byla nejúspěšnější pro Hermanna Langa. Začala jeho vítězstvím v Pau, von Brauchitsch dojel druhý. Stejný jezdec vyhrál i Eifelrennen na Nürburgringu, kde dojel Caracciola třetí a von Brauchitsch čtvrtý, mezi ně se vklínil opět Nuvolari z konkurenčního týmu Auto Union. Ve Velké ceně Belgie ve Spa, která byla bohužel úplně posledním závodem pro Richarda Seamana (zahynul po nárazu svého W154 do stromu), zvítězil znovu Lang a von Brauchitsch dojel třetí. Na okruhu Bremgarten při Grand Prix Švýcarska pak tovární tým Mercedesu ovládl stupně vítězů v pořadí Lang – Caracciola – von Brauchitsch. Do napadení Polska, které je považováno za oficiální začátek druhé světové války, zbývaly necelé dva týdny… Mercedes ještě obsadil Velkou cenu Jugoslávie, která se konala za účasti pouhých pěti (!) vozů, von Brauchitsch ovšem podlehl – no, komu jinému než Nuvolarimu na Auto Unionu.

Přepravní kamiony se závodními vozy jely zpět do Německa po nezpevněných chorvatských a slovinských cestách, manažer Neubauer se totiž obával pravděpodobné konfiskace paliva při cestě přes Maďarsko. Nákladní automobily nakonec dojely až do untertürkheimské továrny, kde je zkonfiskovala pro změnu německá armáda. Nebylo divu, byl totiž začátek září roku 1939…

Oficiálním mistrem Evropy 1939 se stal Hermann Lang. Ovšem, nevyhlásila jej AIACR, ale německá sportovní organizace ONS, a to až v prosinci. Představitelé AIACR se již kvůli válečným událostem nesešli. Langovi nelze upřít v tomto roce jeho dominantní postavení na tratích Velkých cen, ale podle bodového systému platného v té době by byl mistrem H. P. Müller na Auto Unionu…

Vítězství v Tripolisu

Na závěr se ještě vraťme do května 1939 na okruh Mellaha. Pořadatelé Velké ceny Tripolisu vyhlásili, že se tento ročník pojede podle regulí tehdejší třídy Voiturette, tedy vozů s malými kompresorovými motory o objemu 1,5 litru (vznikla z ní i pozdější F1). Té dominovaly zejména italské vozy Alfa Romeo 158 a Maserati 4CL. Nutno dodat, že dnešní Libye byla tehdy italskou kolonií, takže vítězství domácího vozu bylo jaksi namístě. Mercedes ovšem připravil pro tento závod nový model W165 s vidlicovým osmiválcem objemu 1493 cm3 s výkonem 187 kW (254 k) a Lang s Caracciolou doslova vypálili Italům rybník. Nejrychlejším v tréninku byl sice Luigi Villoresi na Maserati 4CL, ale v závodě nedaly stříbrné šípy šanci nikomu.

Malý typ W165 se poté již nikdy na závodní dráze neobjevil… Po válce se na okruzích ukázaly jen W154, a to v Severní a Jižní Americe. Tovární tým se vrátil nejprve do závodů sportovních vozů a poté dominoval F1. Ale o tom zase příště.

TIP: Pod lupou – Stříbrné šípy Mercedes-Benz v poválečné éře

Fotogalerie

  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 1
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 2
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 3
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 4
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 5
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 6
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 7
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 8
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 9
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 10
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 11
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 12
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 13
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 14
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 15
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 16
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 17
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 18
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 19
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 20
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 21
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 22
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 23
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 24
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 25
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 26
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 27
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 28
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 29
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 30
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 31
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 32
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 33
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 34
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 35
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 36
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 37
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 38
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 39
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 40
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 41
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 42
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 43
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 44
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 45
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 46
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 47
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 48
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 49
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 50
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 51
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 52
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 53
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 54
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 55
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 56
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 57
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 58
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 59
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 60
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 61
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 62
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 63
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 64
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 65
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 66
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 67
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 68
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 69
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 70
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 71
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 72
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 73
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 74
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 75
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 76
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 77
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 78
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 79
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 80
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 81
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 82
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 83
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 84
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 85
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 86
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 87
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 88
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 89
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 90
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 91
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 92
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 93
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 94
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 95
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 96
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 97
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 98
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 99
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 100
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 101
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 102
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 103
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 104
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 105
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 106
  • Pod lupou - Stříbrné šípy Mercedes-Benz v předválečné éře: fotka 107

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: 154? Sleeper 12.05.2009  13:47
Re: Mercedes Sleeper 12.05.2009  09:19
Re: Popisky Sleeper 12.05.2009  09:15
Mercedes dedko 12.05.2009  08:58
Popisky Krabatt 12.05.2009  07:44
Re: 154? major 12.05.2009  01:38
Re: 154? Sleeper 11.05.2009  23:12
154? Otesánek 11.05.2009  20:45
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

Volkswagen T-ROC

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13618 | Zobrazit seznam všech anket