Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet

 Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: titulní fotka Porsche 917... Auto, které vyhrávalo, kde se dalo a díky tomu se stalo legendou, slaví kulaté narozeniny. Je mu přesně čtyřicet let.

Ttřináctka nemusí být nutně nešťastným číslem. Automobilka Porsche totiž oficiálně představila model 917 dne 13. března 1969 na autosalonu v Ženevě. Byl vyvíjen primárně pro závodní nasazení, i když existovala i silniční verze, určená do běžného provozu, těch bylo ale jen pár. Podle dnešních měřítek se i tak jednalo o supersport, vždyť to bylo jedno z nejrychlejších aut své doby. U Strassenversion uváděli v Zuffenhausenu zřejmě ze skromnosti jen přibližný údaj o maximální rychlosti – přes 320 km/h…

Projekt 917 startuje

Vývoj devětsetsedmnáctky trval prakticky jen devět měsíců. Začal v červnu 1968, kdy mezinárodní automobilová federace FIA vypsala kategorii homologovaných sportovních vozů s maximálním objemem motoru 5 litrů a minimální hmotností 800 kg. Mimochodem, šéfem celého projektu byl jistý Ferdinand Piëch… Aby mohl být vůz homologován, musel vzniknout minimálně v 25 kusech. Poslední z nich byl hotov v dubnu 1969, takže už nic nebránilo novince vyrazit na závodní okruhy. Pochopitelně se neobešla bez dětských nemocí, takže v prvních třech kláních auta šachovnicový praporek nespatřila kvůli technickým problémům. V srpnu se jel na rakouském okruhu Österreichring vytrvalostní závod na 1000 km. Tam už Porsche 917 se Švýcarem Jo Siffertem a Němcem Kurtem Ahrensem do cíle dojelo. Ovšem jako první.

Trocha techniky

Původní verze modelu 917 měla za sedadlem řidiče umístěný vzduchem chlazený dvanáctiválec s protilehlými válci, tedy boxer (jak jinak, vždyť šlo o Porsche…) Z objemu 4494 cm3 dával výkon 520 l (383 kW). Prostorový rám byl z hliníkových trubek, karoserie ze skleněných vláken. Hned od začátku existovaly dvě verze délky – první, později zpětně označená K (Kurz – krátký), měřila 4290 mm, delší L nebo LH (Langheck – dlouhá záď) 4780 mm. Káčko se používalo na techničtější tratě, LH pak na rychlé okruhy. Kromě uzavřených karoserií existovaly i otevřené spydery (u Porsche s tvrdým y), které závodily jak za mořem v sérii CanAm, tak i v evropské Interserii, která se jezdí od roku 1970. Jak bylo již zmíněno v úvodu, devětsetsedmnáctku si mohl koupit i normální smrtelník. Tedy normální, pochopitelně patřičně zazobaný, potřeboval totiž astronomických 140 000 západoněmeckých marek. Navíc musel být tak trochu i závodníkem, nejen kvůli řidičským zkušenostem, ale i proto, že ve voze seděl vpravo. Na levostrannou verzi mohl totiž rovnou zapomenout, žádnou totiž v Zuffenhausenu nepostavili…

Od úspěchu k úspěchu

V sezóně 1970 už Porsche se sportovními prototypy 917 a 908/30 vládlo tehdejšímu vytrvalostnímu MS značek. Vozy z Zuffenhausenu zvítězily v devíti z deseti závodů. Série začala v Daytoně, pokračovala na britském okruhu Brands Hatch, v Monze, ve Spa, následovalo Zelené peklo, tedy Nürburgring, sicilská Targa Florio, 24 hodin Le Mans, Watkins Glen a rakouský Österreichring.

Největším úspěchem bylo samozřejmě vítězství ve čtyřiadvaceti­hodinovce na okruhu La Sarthe. 14. června 1970 projel vůz Porsche 917 v krátké verzi a v červenobílé kombinaci týmu Porsche KG Salzburg vítězně cílem. Za volantem auta se startovním číslem 23 se po celý den střídali Hans Herrmann a Richard Attwood. Nebojovali zdaleka jen se soupeři, ale také s přírodou – po většinu závodu totiž probíhala asi pekelná svatba – nejdřív hustě pršelo a liják se později změnil dokonce v bouři. Jen tak mimochodem – bylo to první absolutní vítězství Porsche v Le Mans…

O rok později si německý výrobce sportovních vozů odnesl druhý titul mistra světa, tentokrát auta se znakem Stuttgartu zvítězila osmkrát z deseti závodů. A podruhé také na slavné francouzské trati – tentokrát byla nejúspěšnější 917 s motorem objemu 4,9 litru v barvách Martini Racing továrního týmu s Nizozemcem Gijsem van Lennepem a rakouským doktorem Helmutem Markem. Ujeli 5335 km průměrnou rychlostí 222 km/h, což je dosud (i přes pozdější úpravy okruhu) platný rekord tohoto závodu!

Prase

Vítězný vůz měl jednu konstrukční zvláštnost – neměl hliníkový, ale hořčíkový rám. Od ostatních se také odlišoval žraločí zadní částí s malými ploutvemi. Jiné auto, tentokrát v delší verzi se startovním číslem 21 s posádkou Vic Elford – Gérard Larrousse, dosáhlo na rovince Mulsanne rychlosti 387 km/h. Ještě se podívejme na jednoho účastníka, a to číslo 23. Šlo také o tovární stroj týmu Martini Racing (byť loga italského výrobce aperitivů na karoserii nebyla) s typovým označením 917/20, byl to vlastně mix mezi krátkou a dlouhou verzí. Němci Reinhold Jöst a Willi Kauhsen s ním sice odpadli, ale… zkrátka a dobře, tohle auto je hodně slavné, protože upoutalo pozornost svou růžovou barvou. Kvůli ní dostalo i zcela logickou přezdívku Prase.

Zaoceánská monstra

Pro rok 1972 FIA změnila technické předpisy, takže velké pětilitrové prototypy už ve světovém šampionátu startovat nemohly. V Zuffenhausenu se tedy rozhodli nasadit své placky do zámořského seriálu CanAm. Auta ztratila střechu a dostala dvě turbodmychadla, výkon se vyšplhal až na 1000 koní (736 kW) a soukromá stáj pána Rogera Penskeho s modely 917/10 veškerou konkurenci doslova rozdrtila. Vyhrála celkem pětkrát – triumfy německých vozů viděly okruhy Road Atlanta, Mid Ohio, Elkhart Lake, Laguna Seca a Riverside. Titul mezi jezdci získal Američan George Follmer.

Přišla sezóna 1973 a na startu stál Porsche 917/30 s Markem Donohuem. Tisícovka koní byla málo, a tak jich nový motor měl pro jistotu ještě o dvě stovky více, alespoň začátkem roku, během něj se dostal údajně až na 1500 koní! Nic silnějšího se od té doby na závodních okruzích neprohánělo. To bylo i na Američany přece jen trochu moc a navíc na Donohuea zkrátka nikdo neměl, vyhrál šest závodů z osmi, a to v řadě za sebou. Takže se pro jistotu pravidla upravila i v tomto šampionátu a Porsche tak zůstalo mimo hru. Závodní kariéra devětsetsedmnáctky ještě neskončila, v letech 1974 a 1975 s ní Švýcar Herbert Müller vyhrál Interserii a v roce 1981 (!) stál žlutý vůz týmu Kremer znovu na startu 24 hodin Le Mans. Největší mezinárodní úspěchy však již měla 917 za sebou.

Turbo sériově

U Porsche nikdy nebylo od slov daleko k činům a ze závodů na běžné silnice byla cesta ještě kratší. Takže si už v roce 1974 mohli užívat 260 koní z přeplňovaného třílitrového boxeru i běžní zákazníci. Tedy ti, kteří měli zhruba 65 000 DM na první generaci modelu 911 Turbo s kódem 930.

Na závěr se ale ještě na okamžik vraťme k 917. Britský magazín Motor Sport jej nedávno vyhlásil nejlepším závodním vozem historie. Vzniklo jen 65 kusů – 44 uzavřených krátkých a dlouhých kupé, 2 otevřené PA, které se proháněly po amerických tratích už v letech 1970–71 a konečně 19 dalších spyderů pro CanAm a Interserii. Kolik z nich bylo určeno pro běžné silnice, neuvádí ani sama automobilka. Sedm vozů je pak součástí sbírek nového továrního muzea Porsche v Zuffenhausenu. Šest z nich najdeme hezky pohromadě, a to včetně obou vítězů Le Mans, chybět nemůže ani 917/30 z CanAm, dále vůz v klasických modrooranžových barvách Gulf stáje Johna Wyera a samozřejmě ani Prase, tedy růžová 917/20. Posledním vystaveným exemplářem je bílý otevřený vůz, který se od všech ostatních liší motorem – má totiž šestnáct válců.

Fotogalerie

  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 1
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 2
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 3
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 4
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 5
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 6
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 7
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 8
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 9
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 10
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 11
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 12
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 13
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 14
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 15
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 16
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 17
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 18
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 19
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 20
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 21
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 22
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 23
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 24
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 25
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 26
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 27
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 28
  •  Pod lupou: Porsche 917 – Legendárnímu sportovnímu prototypu je čtyřicet: fotka 29

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Re: 917 %Lubinos 20.03.2009  13:18
Re: 917 Rorýs 6100 18.03.2009  11:44
Re: 917 Sleeper 18.03.2009  09:18
Re: 917 Rorýs 6100 17.03.2009  23:20
Re: 917 Sleeper 17.03.2009  22:33
Re: 917 Sleeper 17.03.2009  22:31
Re: 917 %Elfer911 17.03.2009  19:59
Re: 917 Rorýs 6100 17.03.2009  09:25
Nádherná vzpomínka Paco Mexicano 17.03.2009  08:00
Re: 917 Rorýs 6100 16.03.2009  20:27
Re: Geniální stroj %Transporter 16.03.2009  19:44
Re: Geniální stroj Sleeper 16.03.2009  19:38
Re: 917 Sleeper 16.03.2009  19:33
Re: Geniální stroj %Transporter 16.03.2009  18:21
Geniální stroj %Vipi 16.03.2009  18:12
Re: xvsx xyztegbja 16.03.2009  18:07
xvsx vxcgb 16.03.2009  14:58
917 pidapida 16.03.2009  14:52
Re: silnicni 917??? Rorýs 917/30 16.03.2009  14:42
Re: silnicni 917??? Sleeper 16.03.2009  14:07
Re: silnicni 917??? Deee 16.03.2009  13:46
Re: silnicni 917??? Sleeper 16.03.2009  13:05
Re: silnicni 917??? Rorýs 6100 16.03.2009  10:58
Re: silnicni 917??? Sleeper 16.03.2009  10:53
Re: silnicni 917??? %Lubinos 16.03.2009  09:00
silnicni 917??? Deee 16.03.2009  07:17
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

Kia Stinger

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13922 | Zobrazit seznam všech anket