Pod lupou: Lamborghini do terénu

Pod lupou: Lamborghini do terénu: titulní fotka Italská automobilka na loňském autosalonu v Pekingu představila své první SUV, ale jejím prvním vozem schopným jízdy v terénu byl před 36 lety spartánský Cheetah.

Lamborghini Urus má do showroomů automobilky s býkem ve znaku přitahovat movité jednotlivce, ale Cheetah, jehož premiéra se odehrála v roce 1977 na autosalonu v Ženevě měl upoutat pozornost armády. Jeho následovníci pak v osmdesátých a počátkem devadesátých let přitahovali pozornost movitých zájemců o nevšední svezení v luxusním a pekelně výkonném off-roadu.

Se jménem nejrychlejší kočky

Cheetah byl navržen v rámci programu vojenských vozidel podle zadání Arabského konsorcia na výrobu rychlého terénního automobilu vhodného jako výzbroj pohraničních hlídek Saudské Arábie. Za jeho vznikem stojí severoamerická Mobility Technology International a navrhl jej její prezident Rodney Pharis.

Při zkouškách jízdních vlastností jediného funkčního prototypu nechyběli ani experti z americké armády, kteří hledali vhodné lehké taktické vozidlo. Výsledky testu byly pro Cheetah příznivé a Lamborghini již počítalo s roční produkcí okolo padesáti tisíc vozidel pojmenovaných podle nejrychlejší kočkovité šelmy na světě, geparda.

Podpis smlouvy na dodání dvaceti tisíc vozů pro americkou armádu byl na spadnutí, ale cena za dodání jednoho vozidla byla natolik vysoká, že od něj politici z obranného výboru odstoupili.

 [470×287]

Základem Lamborghini Cheetah dlouhého 4320 mm, širokého 1880 mm a vysokého 1580 mm byl prostorový rám z ocelových trubek, hliníková karoserie s ochranným rámem byla vyztužena podélnými ocelovými panely vpředu i vzadu. Přední i zadní kapota byly pro usnadnění údržby zcela odnímatelné.

Všechna čtyři nezávisle zavěšená kola byla upevněna na dvojitých kyvných ramenech s torzními tyčemi, stabilizátory a teleskopickými plynokapalinovými tlumiči. Kola mohla obouvat neprůstřelné bezdušové 14palcové pneumatiky se vzorkem pro jízdu v každém v terénu.

K pohonu prototypu sloužil vidlicový osmiválec Chrysler o objemu 5,9 l uložený nad zadní nápravou, který disponoval výkonem 183 koní (135 kW) při 3600 min-1 a točivým momentem 373 N.m při 2300 min-1.

U první verze se o plnění válců pohonnou směsí staral dvojitý karburátor Halley, ale už na autosalonu se otevřeně mluvilo o tom, že se počítá do budoucna i s přeplňováním turbodmychadlem.

S motorem spolupracovala třístupňová samočinná převodovka Chrysler A-727 a pohon všech kol systému Full-Trac. Cheetah s pohotovostní hmotností 2042 kg dosahoval na silnici maximální rychlosti 167 km/h a v térenu 140 km/h. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládl za 9,0 s. Operační schopnost vozu byla v rozmezí od –54 do +60 stupňů.

Sériová produkce měla sice probíhat v Itálii, ale první prototyp byl vyroben v kalifornském San José a byl údajně zničen při testech americkou armádou. Tento prototyp byl také jediný funkční a jediný který nesl jméno Lamborghini. U společnosti Teledyne Continental Motors totiž vznikaly koncem sedmdesátých let další tři prototypy, které ale nebyly dokončeny. Jeden z nich má být od konce osmdesátých v soukromém vlastnictvím a jeho majitel jej údajně renovuje do podoby prototypu vystaveného v Ženevě.

Druhý pokus s motorem vzadu

Druhým terénním typem značky Lamborghini se stal model LM001. Během roku 1978 mělo Lamborghini údajně obdržet závazné objednávky na terénní speciál od armád několika arabských států. Právě tyto objednávky mají stát za další evolucí Cheetahu, jejíž premiéra se odehrála na autosalonu v Ženevě v roce 1981.

Lamborghini LM001 se od svého předchůdce lišilo na první pohled, i když ještě stále zachovávalo jeho koncepci s motorem vzadu. Čtveřici kulatých světlometů Cheetahu nahradily dva obdélníkové, jiné byly blatníky a před zadními koly se objevily rozměrné průduchy, přivádějící vzduch k motoru. LM001 mělo navíc uzavřenou kabinu se dvěma páry dveří a celkově bylo výrazně hranatější než Cheetah.

 [470×283]

V zádi LM001 pracoval severoamerický osmiválec AMC o objemu 5,9 litru s výkonem 290 koní (213 kW) při 4000 min-1. Stroj s rozvorem náprav 3000 mm byl dlouhý 4550 mm, široký 1880 mm, vysoký 1650 mm a na silnici byl údajně schopen překonat rychlost 200 km/h.

V terénu naopak přišla vhod světlá výška 330 mm, stoupavost 70 %, která mohla být krátkodobě až 85 %. Příčně se vůz udržel na 50% svahu a byl schopen překonat překážku vysokou 530 mm.Tyto schopnosti byly vyváženy spotřebou paliva okolo 20 až 25 litrů benzinu na 100 km a i proto měla nádrž LM001 objem 129 litrů.

Lamborghini LM001 sice nepřekročilo stádium funkčního prototypu, ale narozdíl od Cheetahu určeného výhradně pro armádní využití mělo být nabízeno i soukromým zájemcům. Jim mělo být k dispozici s 3,8litrovým osmiválcem značky Chrysler nebo 4,7litrovým dvanáctiválcem používaným původně v Lamborghini Countach.

Na dohled sériové výrobě

Druhý off-road automobilky s býkem ve znaku byl dokončen a představen v roce 1981 již pod taktovkou nového majitele, kterým se stala rodina Mimramova. V čele společnosti stanul čtyřiadvacetiletý Patrick Mimram. Ten si terénní Lamborghini oblíbil natolik, že se rozhodl dotáhnout jeho vývoj a sériovou výrobu do zdárného konce. Po LM001 následoval v roce 1982 prototyp LMA, který je někdy označován jako LMA-002 a je přímým předchůdcem produkčního LM002.

Právě LMA představuje revoluci mezi terénními Lamborghini, protože u něj se poprvé motor přestěhoval pod přední kapotu a byla použita pohonná jednotka z vlastní produkce. Všechna čtyři nebo jen zadní kola Lamborghini LMA roztáčel prostřednictvím pětistupňové převodovky ZF dvanáctiválec z Lamborghini Countach naladěný na 330 koní (244 kW).

Stroj, u nějž zkratka LMA znamená Lamborghini Mimram Anteriore, byl opět o trochu větší a hranatější než jeho předchůdce a také přibral na váze rovných 500 kg. Jeho interiér nabízel prostor šestičlenné posádce a již v první polovině osmdesátých let se mohl pochlubit satelitní navigací odvozenou od námořních navigačních systémů.

 [470×325]

Prototyp LMA byl přímým předchůdcem doposud jediného sériového Lamborghini do terénu, ale ještě než byla spuštěna jeho výroba vyzkoušela italská automobilka několik zajímavých možností pohonu.

První z nich se ukrývá za označením LM003 a představuje použití 3,6litrového turbodieselu VM Motori o výkonu 150 koní (110 kW) ve spojení s pětistupňovou převodovkou. Pro stroj o hmotnosti 2600 kg byl ovšem tento motor příliš slabý a LM003 se v osmdesátých letech stalo slepou vývojovou větví, na níž by mohly navázat současné turbodiesely.

Opačný extrém představoval LM004, jehož dvanáctiválec měl objem přes 7 litrů a disponoval výkonem 420 koní (311 kW). Obrovský off-road o hmotnosti téměř tři tuny s ním uměl uhánět přes 210 km/h a byl schopen zvládnout stoupání až do 125 %, což ve svém testu z roku 1986 potvrdil i britský magazín Autocar. Sériové výrobě tohoto monstra zabránila do jisté míry jeho žravost. Palivová nádrž byla schopná pojmout rovných 300 litrů paliva a to bylo příliš i v osmdesátých letech.

Konečně něco pro zákazníky

Jediným sériově vyráběným Lamborghini se tedy stal LM002, který vycházel z prototypu LMA představeného veřejnosti poprvé na autosalonu v Ženevě v roce 1982. V nabídce automobilky s býkem ve znaku se ale produkční LM002 objevilo až v roce 1986.

Lamborghini LM 002 bylo poháněn vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 5,2 litru a výkonu okolo 450 koní (333kW). Tento motor pocházel z Countachu Quattrovalvole. Základem velkého off-roadu byl složitý trubkový rám a podvozek byl další evolucí původního provedení použitého u Cheetahu.

 [470×268]

Jízdní výkony se oproti LMA o něco zvýšily a s obrovitým terénním autem, dlouhým 4790 mm, širokým 2000 mm a vysokým 1850 mm, nebyl problém uhánět rychlostí přes 200 km/hod a dosáhnout zrychlení z 0 na 100 km/hod za 8,5 s.

Objem palivové nádrže se vyšplhal na 240 litrů. Ale i tak se akční rádius nepřehoupl přes 500 km. Průměrná spotřeba auta s hmotností 2700 kg se pohybovala kolem 50 litrů na 100 km. Po uvedení modelu Diablo se motor pohánějící toto supersportovní kupé přestěhoval i pod kapotu LM 002.

Interiér LM002 byl na hony vzdálen spartánskému Cheetahu a mimo jiné byl obložen panely z ořechového dřeva a čalouněním pravou kůží. Většina vyrobených vozů byla samozřejmě vybavena podle přání svých majitelů a v řadě z nich bylo možné kromě výkonného audio systému narazit i na televizní obrazovky a videopřehrávače.

Protože vozidlo podobného ražení dosud u Lamborghini nevyráběli, rozhodlo se vedení firmy pro kompletaci podvozku, karoserie a interiéru u španělské společnosti Irizar a teprve v Santa Agatě tento polotovar doplnit motorem, řízením, elektroinstalací a komponenty zavěšení.

 [470×296]

Lamborghini LM 002 bylo v USA prodáván za 120 000 dolarů, ale úspěšné bylo obzvláště na arabských trzích, kde si jej všimli takoví automobiloví fanoušci, jako král Maroka a sultán Ománu, o nichž se ví, že si jej koupili. Vysoké náklady na pořízení a provoz ovšem neodradily od koupě ani bývalé piloti formule 1 Gerharda Bergera nebo Keke Rosberga.

Velký off-road, který měl původně sloužit v armádě se nakonec proměnil v luxusní terénní automobil pro nejbohatší klientelu a v letech 1986 až 1992 bylo LM002 vyrobeno jen 301.

Neúspěšné nasazení

Ve druhé polovině osmdesátých let vznikl tovární speciál pro dálkové soutěže, který bohužel pronásledovala smůla. Důkladně odlehčený LM002 s výkonem okolo 600 koní (450 kW) měl nejprve startovat rallye Faraonu v roce 1987 a následně v rallye Paříž-Dakar, ale pro smrt hlavního sponzora se s ním Sandro Munari nakonec účastnil pouze jedné soutěže v Řecku.

Na start rallye Paříž-Dakar se i přesto v roce 1988 postavil jeden LM002 soukromé švýcarské stáje World LM Racing Team. Tento vůz měl mít výkon okolo 475 koní (350 kW) a jeho 600litrové nádrže mu měly umožňovat dojezd okolo 900 km. Na písečné poušti se měla rychlost tohoto LM002 pohybovat okolo 180 km/h. Některé zdroje uvádějí že Lamborghini závod nedokončil, zatímco podle jiných dojelo v kategorii Marathon se startovním číslem 519 na 10. místě.

Na švýcarské LM002 na trati nejnáročnější rallye světa navázalo v devadesátých letech ještě několik dalších soukromníků, ale bez větších úspěchů. Poslední z nich startoval v Dakaru v roce 1996, ale těžký off-road údajně zničil během několika dnů ne méně než 24 tlumičů a tým ze závodu odstoupil pro nedostatek náhradních dílů.

Fotogalerie

  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 1
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 2
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 3
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 4
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 5
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 6
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 7
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 8
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 9
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 10
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 11
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 12
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 13
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 14
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 15
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 16
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 17
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 18
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 19
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 20
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 21
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 22
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 23
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 24
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 25
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 26
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 27
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 28
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 29
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 30
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 31
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 32
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 33
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 34
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 35
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 36
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 37
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 38
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 39
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 40
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 41
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 42
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 43
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 44
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 45
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 46
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 47
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 48
  • Pod lupou: Lamborghini do terénu: fotka 49

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
cip JA-NE 25.02.2013  13:19
a co traktory? mka75 25.02.2013  11:31
hen,hen Skoto 22.02.2013  16:45
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Nejčtenější

Plakát týdne

Aston Martin DB11 Volante

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13422 | Zobrazit seznam všech anket