Pod lupou: Porsche 912 - když čtyři válce stačí

Pod lupou: Porsche 912 - když čtyři válce stačí: titulní fotka V roce 1963 se na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představilo veřejnosti Porsche 901, které je nyní světu známo jako model 911 a právě tento automobil představoval zlom v nabídce značky, jehož dopad měl zmírnit model s označením 912.

Ne vždy bylo Porsche 911 opěvovaným miláčkem publika a modlou příznivců německé značky. V době představení nového modelu a jeho uvedení na trh se mnoho tehdejších majitelů modelu 356 pevně zakouslo do volantu svého vozu a se strachem v očích sledovalo vývoj jejich oblíbené značky, která neodvratně mířila do kategorie nehorázného luxusu a přepychového pohodlí. Ano, z dnešního pohledu se to může zdát neuvěřitelné, ale v polovině šedesátých let působilo první Porsche 911, vzhledem k předchozí produkci značky, jako velké luxusní kupé.

V automobilce si byli vědomi, že jejich nový model je, ve srovnání s odcházejícím typem 356, větší, luxusnější a dražší, ale zároveň poskytoval i lepší jízdní výkony. Pro zákazníky, kteří netouží po vrcholném modelu nebo mají trochu hlouběji do kapsy, však musel být připraven automobil, který by dokázal nabídnout za přijatelnou cenu výkony hodné jména Porsche a nahradit v nabídce model 356.

Nastupuje lidový model

Prvním zástupcem značky Porsche v linii základních modelů pro méně movité se tedy stává typ 912. Poprvé se tento model představil v dubnu roku 1965. Na první pohled toto kupé vypadá zcela stejně jako stejně starý model 911 a odlišuje se pouze číslovkou na kapotě motorového prostoru, ale při pohledu pod kapotu nebo do interiéru je zcela jasné, že je něco jinak.

Porsche 912 se totiž mohlo pochlubit líbivou moderní karoserií typu 911 a jeho podvozkem s nezávislým zavěšením kol, odpružením torzními tyčemi, hřebenovým řízením a kotoučovými brzdami na všech čtyřech kolech, ale pohonnou jednotku zdědilo po odcházejícím Porsche 356C. To znamená, že za zadní nápravou pracoval vzduchem chlazený plochý čtyřválec o objemu 1582 cm3 poskytující výkon 66 kW (90 k) při 5800 ot./min. a točivý moment 122 Nm při 3500 ot./min.

Čtyřválec v Porsche 912 standardně spolupracoval s čtyřstupňovou manuální převodovkou a od konce roku 1965 byla za příplatek k dispozici i pětistupňová manuální převodovka. Automobil s rozložením hmotnosti 45 % na přední nápravu a 55 % na zadní nápravu byl schopen dosahovat maximální rychlosti 185 km/h a průměrné spotřeby 8,5 litru paliva na 100 km/h.

Pohonná jednotka ovšem nebyla jediným dědictvím po modelu 356C a „devětsetdvanáctka“ po něm získala ještě sedadla, palubní přístroje, řadící páku, systém vytápění a ventilace, disky kol s chromovanými kryty, mlhovky a dokonce i hlavní přední světlomety. Příplatková výbava nejlevnějšího Porsche šedesátých let obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy, halogenové mlhovky, stěrač zadního okna, elektrické střešní okno a klimatizaci, která výrazně snižovala výkon pohonné jednotky.

Pocty a úspěchy

Porsche 912 nevznikalo pouze s karoserií uzavřeného kupé, ale bylo nabízeno i v provedení Targa. První automobil řady 912 s touto karoserií vznikl v prosinci roku 1966 a byl vyráběn do poloviny roku 1968. Jeden z vozů Porsche 912 Targa se mohl pochlubit skutečností, že byl vyroben jako stotisící automobil značky Porsche a při slavnostním ceremoniálů za účasti Ferryho Porsche byl předán Baden-Wurtemberské policii.

Čtyřválcové Porsche 912 se vedle možnosti prohánět piráty silnic po německých dálnicích proslavilo také ve sportu. Především polský závodník Sobieslav Zasada se zasloužil o dobrou pověst tohoto modelu, když s ním v roce 1967 získal titul v evropském mistrovství v rallye v kategorii cestovních vozů. Rok 1967 byl pro model 912 významný také ziskem titulu Sportovní vůz roku v anketě čtenářů časopisu Car and Driver. Poctou pro Porsche 912 mohla být i skutečnost, že slavný závodník Mark Donohue, který s vozem Porsche 917 dominoval tehdejšímu seriálu Can-Am, si po projížďce v „devětsetdvanáctce“ nemohlo vynachválit obratnost a ovladatelnost tohoto čtyřválcového modelu.

Porsche 912 ovšem nesbíralo pouze pochvalné pocty od slavných závodníků nebo tituly v anketách, ale mohlo se pochlubit i svými prodejními čísly, která dělala radost především vedení firmy. Například v roce 1965 mělo ve výrobě Porche 912 navrch nad svým výkonnějším sourozence 911, protože automobilka vyprodukovala 6401 čtyřválců oproti 3390 šestiválcům. Zajímavé je i srovnání tehdejších cen, kdy model 911 stál na domácím trhu 22.900,– marek, zatímco model 912 přišel na 17.600,– marek. Automobilka tedy mohla být s tímto typem spokojena, ale již v roce 1968 zájem o tento model začal pomalu ochabovat a proto bylo nutné najít náhradu, jíž se v roce 1969 stal zcela nový model 914. Brány automobilky Porsche nakonec během let 1965 až 1969 opustilo 32.859 vozů typu 912.

Vyplnění mezery

Výroba Porsche 912 byla sice v roce 1969 ukončena a na jeho místo nastoupil typ 914, ale nic není na věky a i dvoumístný model s motorem před zadní nápravou se musel jednou odebrat na odpočinek a právě v tuto dobu se hvězda modelu 912 ještě jednou rozsvítila. Bohužel pro evropské zákazníky tato hvězda víceméně jen zablikala nad severoamerickým trhem, protože Porsche 912E se mimo USA neprodávalo. V roce 1975 automobilka Porsche tento model uvedla na severoamerický trh jako typ, který měl vyplnit mezeru mezi již neprodávaným typem 914 a ještě neuvedeným Porsche 924.

Porsche 912E bylo svým způsobem dítětem palivové krize a Američanům trápeným v té době vysokými cenami benzinu mělo nabídnout pravý sportovní automobil s přijatelnou spotřebou paliva. K pohonu tohoto modelu sloužil vzduchem chlazený plochý čtyřválec o objemu 1971 cm3 z již nevyráběného Porsche 914. Tento motor disponoval výkonem 66 kW (90 k) při 4900 ot./min. a točivým momentem 133 Nm při 4000 ot./min. O přípravu paliva se staralo, na rozdíl od modelu 912 vybaveného dvojicí karburátorů Solex, vstřikování Bosch L-Jetronic. Maximální rychlost tohoto Porsche byla těsně pod hranicí 180 km/h. Model který byl vyráběn pouze pro americký trh v letech 1975 a 1976 vznikl v počtu 2099 kusů a automobilka produkovala pouze vozy s karoserií kupé, i když některé prameny uvádějí i dva vozy s karoserií Targa.

Porsche 912/912E
Motor 1,6 2
Zdvihový objem [cm3] 1582 1971
Válce/ventily 4/2 4/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 66/5800 66/4900
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 122/3500 133/4000
Max. rychlost [km/h] 185 180
Zrychlení 0–100 km/h [s] 11,6 13
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 8,5 8,4
Pohot. hmot. [kg] 952 1087
Počet vyrobených kusů 32.859 2.099

Fotogalerie

  • Pod lupou: Porsche 912 - když čtyři válce stačí: fotka 1
  • Pod lupou: Porsche 912 - když čtyři válce stačí: fotka 2
  • Pod lupou: Porsche 912 - když čtyři válce stačí: fotka 3
  • Pod lupou: Porsche 912 - když čtyři válce stačí: fotka 4
  • Pod lupou: Porsche 912 - když čtyři válce stačí: fotka 5

Diskuse k článku

Poslední příspěvky:
Autor Datum a čas
Dissertation Online Term Paper Writer 29.04.  20:00
Term Paper Writers Essay Writing Tip 29.04.  01:06
Custom Essay Online Essay Writing 28.04.  05:44
Dissertation Online Assignment Helpers 27.04.  10:45
Assignment Notebooks Homework Research 26.04.  16:38
Term Paper Writers Write Essays For Me 25.04.  22:30
Buying Essay Write My Paper 25.04.  03:46
Jen tak dál Martin911Turbo 07.02.2009  16:06
clanok %ve3 07.02.2009  15:54
Vstoupit do diskuse ›
  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

Volkswagen T-ROC

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13617 | Zobrazit seznam všech anket