Tehdy ještě Francouzi věděli, jak postavit sportovní sedan. Peugeot 405 Mi16x4 je i dnes skvělé auto

Tehdy ještě Francouzi věděli, jak postavit sportovní sedan. Peugeot 405 Mi16x4 je i dnes skvělé auto: titulní fotka Peugeot 405 si z našich silnic určitě dobře pamatujete, v devadesátkách to bylo poměrně rozšířené auto. Ale většinou ne v téhle verzi. Tohle je ostré provedení Mi16x4.

Standardní Peugeot 405 se vyráběl mezi roky 1987 až 1997 jako sedan a kombík (kupé tentokrát v nabídce chybělo i když prototyp existoval), jejich design vytvořilo studio Pininfarina. Odvedlo tak dobrou práci, že sdílenou platformu s Citroënem BX byste asi nepoznali.

Peugeot působí elegantně a nadčasově dodnes, hodně mu sluší hlavně tmavě červená barva. Typ 405 nahradil starší modely 305, 505 a Talbot Solara, dočkal se i ocenění Evropské auto roku 1988 a byl také posledním Peugeotem prodávaným v USA. V roce 1995 byla zahájena licenční výroba v Iránu a Egyptě, která běží v první jmenované zemi dodnes.

Ale pojďme se konečně podívat na „naši“ Mi16×4.

Vnitřek je útulný, pohodlný a prostorný, moc místa z něj neukusují ani tenké dveře. I když jde v případě Mi16×4 o sportovní verzi, musel být interiér komfortní a vzhledem k verzi i dobře vybavený.

Sport s nádechem luxusu

Takže i tady se v kožených sedačkách sedí jako v křeslech s perfektním tvarováním, nechybí ani vyhřívání a loketní opěrka. Jen by se mohlo sedět o něco níž, blíže k podlaze auta, ale tak to mají Peugeoty běžně.

Také vzadu je celkem slušný prostor pro cestující a ani kufr nepatří k nejmenším. Netradičně tvarovaná palubní deska z odolného plastu dodnes vzdoruje svému věku a nedegraduje, pár vrznutí se ale občas na českých dírách ozve.

Přede mnou je sportovní tříramenný volant GTI s velmi příjemným úchopem. Okna jsou elektrická, spínače najdete ale až na spodku dveří, kam je Peugeot montoval i u menších modelů 205. Je to trochu nezvyklé. Elektricky se ovládá i šíbr na střeše. Ačkoliv dnešním měřítkem by Peugeot rozměry zapadl i o dva segmenty níže než v době uvedení, nebudou si v něm pasažéři stěžovat.

Milovali ji piloti, astronauti i hvězdy šoubyznysu. Jaká je Corvette C3 dnes jako youngtimer?

Zvenku se sportovní verze dá poznat podle větších nárazníků, prahů, křídla a širokých černých gumových lišt s chromovým proužkem kolem celého auta. Majitel Honza auto ozdobil decentním proužkem v barvách závodního týmu Peugeot-Talbot na masce.

V roce 1991 proběhla první drobná modernizace, kdy se upravila palubní deska a volant. Větší facelift ale přišel v roce 1993, kdy se uhladila přední i zadní část a změnila se světla, aby se auto podobalo většímu sedanu 605 a působilo moderněji. I po omlazení si ale vůz ponechal velké černé plastové lišty, černý polep B-sloupku a zrcátka na harmonice. Zato se změnila palubní deska.

Jinak se ale hlavně modernizovala technika a konstrukce. Právě jeden z kousků po modernizaci, který je výborně zachovalý, je i hrdinou našeho testu. Ten je oděn do tmavě červené barvy a velmi mu to sluší. Dost dobře vypadají i po letech originální litá kola Speedline. Musím se přiznat, že čím více stárnu, tím častěji cením na autech originální kola.

Jméno napoví

Peugeot do modelu 405 montoval pouze řadové čtyřválce, poháněna byla většinou přední kola, jen pár výjimečných verzí byly čtyřkolky – jako v tomto případě. Název Mi16 jasně naznačuje, že jde o šestnáctiven­tilový motor, konkrétně devatenáctistovku odvozenou z dakarského motoru XU8T.

Ten nabízí velmi slušný výkon 152 koní a dostane nenápadný sedan až na 220 km/h. Blízko omezovače pak dostanete opravdu krásný zvuk. Do 4500 otáček působí normálně svižně, ve vyšších otáčkách ale táhne jako zběsilý a vy najednou žasnete, kde se to v tom starém sedanu bere. Zátah až do omezovače vůbec nepolevuje.

Řídili jsme Alfu Romeo 164 Super 3.0 V6 a Fiat Croma Turbo i. e., italské hvězdy s charismatem na rozdávání

Motor pracuje s pětistupňovým manuálem.

Na rozdíl od sourozence Citroënu BX Peugeot nepoužíval hydropneumatické odpružení. Až na výjimky, kterou je například právě Mi16×4. Ta jej totiž používá na zadní nápravě. Standardní výbavou byl i systém ABS, brzdy byly silné a dostatečně dimenzované.

Jak jezdí?

Odezva auta na všechny vaše pokyny je okamžitá a přesná. Oproti běžným Peugeotům té doby působí „mičko“ mnohem přesněji, i řízení je krásně komunikativní, přesné a poměrně strmé. Trochu tužší spojka je také spíše kladem. K tomu všemu se z pod kapoty ozývá celkem příjemný zvukový doprovod.

Jízdní vlastnosti jsou zkrátka skvělé, že by současné Peugeoty mohly tomuto sedanu závidět. V zatáčkách funguje Mi16×4 opravdu fantasticky. Navíc je opravdu rychlá a tím nemyslím na svou dobu, ale i dnes skutečně rychlá. Díky čitelnosti se s ní navíc rychle sžijete a troufnete si ještě přidávat plyn.

Zatímco já s autem jel jen po slušných asfaltkách, Honza se rozhodl předvést mi rallyeové geny francouzského sedanu. Příjemný podvozek filtrující na asfaltu většinu výmolů dostává na rozbité polňačce ve vysoké rychlosti neuvěřitelně naklepáno. Ale funguje stále skvěle, spíš čekáte, že se vysypou skla, než že by odešel nějaký z podvozkových komponentů. Rozbitou cestu projíždíme opravdu rychle a rallyeové zkušenosti majitele jsou opravdu znát.

Jak se sedan utrhne, už dává kontra a šlape na plyn a já jen žasnu, protože na podobnou jízdu bych si s Peugeotem netroufl – hlavně tedy proto, že to není moje auto.

Ve své době byl typ 405 velmi kladně hodnocen za své řízení a testovací jezdci jej chválili stejně jako menší 205 GTI. Já si naopak myslím, že sice je těžší a větší než 205 GTI, ale bavím se v něm víc. Možná proto, že na rozdíl od GTI jsem v případě Mi16×4 neměl tak vysoká očekávání. Ale hlavně je to fakt skvělé auto. Jedno z nejlepších aut značky

Když se loučil v roce 1995 v Evropě typ 405, nastoupil modernější a oblý 406. Nedočkal se ale tak dobré pověsti jako předchůdce a řada majitelů mne zásobovala přímo hororovými historkami o spolehlivosti snad všech verzí vyjma vrcholné V6, Honza si ale například na naftovou 2.2 HDi prý nemůže stěžovat. Já bych pochopitelně bral nejraději V6, ideálně v bílé barvě, jakou měl jistý „taxikář“ Daniel z Marseille.

Typ 405 má na kontě 2,5 milionu vyrobených aut, některé z nich jejich majitelé dodnes s láskou opatrují, ti bývalí alespoň vzpomínají. V Evropě šlo tehdy o jeden z nejlépe prodávaných rodinných sedanů, který se prostě trefil do poptávky na trhu. Dnes stačí dbát na problémy s korozí a hlídat komplikovanou zadní nápravu, pak si můžete užívat senzační francouzský sedan.

Za volantem Peugeotu 405 T16: Jeden z 1046 kusů

Já měl Peugeot 405 vždy rád, jeden naftový (1,9 litru) jsme měli kdysi doma a pořád považuji 405 za jeden z nejlepších modelů této automobilky.

S ostrou sportovní verzí se ovšem běžná 405 srovnávat nedá, byť i ta byla vždy velmi dobře hodnocená. Model Mi16×4 naprosto posouvá vnímání, které byste mohli o starších Peugeotech mít nasbírané z vlastních zkušeností. Koncepcí připomíná trochu Lancii Delta Integrale a stylový je stejně jako známější GTI, jen je praktičtější, byť s ním nejspíš nebudete jezdit každý den. A za jeho volantem to bylo opravdu příjemné překvapení, i když je to více špičkový sedan než opravdový sporťák.

Fotogalerie

  • Tehdy ještě Francouzi věděli, jak postavit sportovní sedan. Peugeot 405 Mi16x4 je i dnes skvělé auto: fotka 1
  • Tehdy ještě Francouzi věděli, jak postavit sportovní sedan. Peugeot 405 Mi16x4 je i dnes skvělé auto: fotka 2
  • Tehdy ještě Francouzi věděli, jak postavit sportovní sedan. Peugeot 405 Mi16x4 je i dnes skvělé auto: fotka 3
  • Tehdy ještě Francouzi věděli, jak postavit sportovní sedan. Peugeot 405 Mi16x4 je i dnes skvělé auto: fotka 4
  • Tehdy ještě Francouzi věděli, jak postavit sportovní sedan. Peugeot 405 Mi16x4 je i dnes skvělé auto: fotka 5
  • Tehdy ještě Francouzi věděli, jak postavit sportovní sedan. Peugeot 405 Mi16x4 je i dnes skvělé auto: fotka 6
  • Tehdy ještě Francouzi věděli, jak postavit sportovní sedan. Peugeot 405 Mi16x4 je i dnes skvělé auto: fotka 7
  • Tehdy ještě Francouzi věděli, jak postavit sportovní sedan. Peugeot 405 Mi16x4 je i dnes skvělé auto: fotka 8
  • Tehdy ještě Francouzi věděli, jak postavit sportovní sedan. Peugeot 405 Mi16x4 je i dnes skvělé auto: fotka 9
  • Tehdy ještě Francouzi věděli, jak postavit sportovní sedan. Peugeot 405 Mi16x4 je i dnes skvělé auto: fotka 10
  • Tehdy ještě Francouzi věděli, jak postavit sportovní sedan. Peugeot 405 Mi16x4 je i dnes skvělé auto: fotka 11
  • Tehdy ještě Francouzi věděli, jak postavit sportovní sedan. Peugeot 405 Mi16x4 je i dnes skvělé auto: fotka 12
  • Tehdy ještě Francouzi věděli, jak postavit sportovní sedan. Peugeot 405 Mi16x4 je i dnes skvělé auto: fotka 13
  • Tehdy ještě Francouzi věděli, jak postavit sportovní sedan. Peugeot 405 Mi16x4 je i dnes skvělé auto: fotka 14
  • Tehdy ještě Francouzi věděli, jak postavit sportovní sedan. Peugeot 405 Mi16x4 je i dnes skvělé auto: fotka 15


Diskuse k článku

Poslední příspěvky:

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

  • Přidat příspěvek:





Související články

Tato značka na Moje.auto

Nejčtenější

Plakát týdne

Aston Martin DB11 Volante

Anketa

Který nový supersport se vám líbí?
Počet hlasů: 13390 | Zobrazit seznam všech anket